گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا از آخرين اقدامات عربستان براي ايام تشريق

حدود سه ميليون زاير از سراسر جهان در وحداني‌ترين نقطه‌ي زمين گردهم آمده‌اند تا در کنار يکديگر، شعار يکتاپرستي و برائت از مشرکان سر دهند.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه‌ي مکرمه، عربستان که امسال براساس پيش‌بيني‌ها، خود را براي ورود حدود سه ميليون نفر از ماه‌ها پيش از آغاز موسم حج آماده کرده است، در اين روزها تمهيدات درنظر گرفته را براي تأمين امنيت زايران و برگزاري مناسک حج به‌صورت منظم اجرايي مي‌کند.

از شامگاه چهاردهم آذرماه برابر با پنجم ذي‌الحجه، با جمع‌آوري اتوبوس‌هاي مورد استفاده‌ي زايران در سطح شهر براي آماده‌سازي با هدف استفاده در ايام تشريق، بيشتر زايران مسير اقامت خود را تا مسجدالحرام پياده طي مي‌کنند. بنابراين در برخي ساعت‌هاي شب، معمولا حرم خلوت‌تر است و آخرين گروه زايران، اعمال عمره‌ي تمتع خود را در ميان جمعيت طواف و مسعاکننده‌ي کم‌تري انجام مي‌دهند.

اين اقدام فعال شدن بيشتر تاکسي‌ها و سواري‌ها را در مکه موجب شده است که گاهي کوتاه‌ترين مسيرها را با کرايه‌هايي چندبرابر مي‌روند. البته رفت‌وآمد بيشتر مردم با تاکسي‌ها و سواري‌ها، ترافيک مکه را در برخي مسيرها، بخصوص در شب‌هاي اخير، سنگين‌تر کرده است.

برخي زايران نيز که در فاصله‌ي دورتري از حرم اسکان دارند، براي استفاده از تاکسي مطمئن با نرخ کرايه‌ي مناسب بايد ساعت‌ها منتظر بمانند.

به گزارش ايسنا، بسياري از زايران بعدازظهر امروز از مکه خارج مي‌شوند تا در سرزمين و جهت ديگري نسبت به مکه، وقوف يابند و بندگي را به‌جا آورند. مناسک حج از نهم ذي‌الحجه در عرفات با حضور زايراني که به رنگ خدا، رنگ باخته‌اند، آغاز مي‌شود و تا 12 يا 13 ذي‌الحجه در مشعر و منا ادامه مي‌يابد.

عربستان براي برگزاري منظم حج تمتع، اقداماتي را درنظر گرفته است که تعيين 690 نفر به‌عنوان نيروهاي امداد در اين ايام براي راهنمايي و امداد به حاجيان از آن جمله است.

هم‌چنين وزارت بهداشت عربستان خود را براي ارايه‌ي امکانات در مشاعر مقدس آماده کرده است. علاوه بر اين، هيأت پزشکي ايران در منا و عرفات به زايران خدمات پزشکي مي‌دهد و تلاش دارد با تجهيزات کافي در مشاعر مقدس حاضر شود.

وزارت کشور عربستان نيز امسال حدود 100 هزار نفر از افراد پليس را براي حفظ امنيت حجاج در مراسم حج به کار مي‌گيرد. اين نيروها قرار است، طرحي را براي منظم کردن حرکت حجاج و انجام فريضه‌ي حج اجرا کنند.

مسؤولان وزارت کشور عربستان اطمينان داده‌اند که هيچ خطري امنيت حجاج را تهديد نمي‌کند. البته حضور پررنگ نيروهاي پليس مکه و وزرات کشور عربستان در اين روزها که جمعيت زايران روبه فزوني است، در سطح شهر و بخصوص اطراف حرم کاملا قابل مشاهده است؛ اما با اين وجود، اين روزها شنيدن اخباري درباره‌ي افزايش دزدي از زايران اجتناب‌ناپذير است.

وزارت دفاع ملي عربستان نيز برنامه‌هايي را با محور اطلاع‌رساني با هدف جلوگيري از نشستن و مفروش کردن پياده‌روها و راه‌هاي منتهي به مشاعر مقدس درنظر گرفته است تا از بروز حوادث ناگوار و ازدحام در مسير رفت‌وآمد زايران جلوگيري شود.

هر سال، بيتوته کردن زايران کشورهاي مختلف در مسير عبور و مرور زايران در مشاعر، ترافيک سنگين و مشکلات بسياري را ايجاد مي‌کند و امسال عربستان اعلام کرده است، اين زايران را جريمه خواهد كرد.

علاوه بر اين، وزارت دفاع ملي عربستان آگهي اطلاع‌رساني را ميان زايران خانه‌ي خدا توزيع کرده که در آن، از زايران و ديگر افراد درخواست کرده است، از مفروش کردن و نشستن در ورودي‌ها، پياده‌روها و راه‌هاي منتهي به مشاعر مقدس خودداري کنند.

به گزارش ايسنا، عربستان در کنار تمام اقدامات امنيتي و امدادي که انجام داده است، يک ميليون و سيصد هزار خيمه‌ي ضد حريق را در منا نصب کرده است که اين خيمه‌ها به سيستم تهويه‌ي هوا، نور مناسب و اطفاي حريق مجهزند و به‌گونه‌اي نصب شده‌اند که زايران در حالت اضطرار به‌راحتي از اين خيمه‌ها خارج شوند.

هم‌چنين امسال ‌از پل سه طبقه‌ي جمرات که در سال‌هاي پيش، جمعيت زياد زايران در آنجا مشکلات بسياري را ايجاد مي‌کرد و حتا به کشته شدن برخي زايران منجر شده، بهره‌برداري شده است و زايران از اين سه طبقه، شيطان را مي‌توانند رمي کنند.

600 هزار حاجي در هر ساعت از سه طبقه جمرات را رمي مي‌كنند. براي خروج آسان زايران از منطقه جمرات نيز 11 خروجي ايجاد شده‌اند.

پل جديد جمرات 950 متر طول و 80 متر عرض دارد و ساخت آن 800 ميليون ريال سعودي هزينه داشته است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۶ آذر ۱۳۸۷ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-09788
  • خبرنگار : 71021