معاون بهداشتي و پيش‌گيري سازمان دامپزشکي کشور: ايران شرايط بهداشتي را براي انتقال گوشت مصرفي زايران دارد رفتارهاي غيربهداشتي در کشتارگاه‌هاي عربستان محكوم شد

معاون بهداشتي و پيش‌گيري سازمان دامپزشکي کشور گفت: شرايط بهداشتي براي انتقال گوشت مورد مصرف زايران را در حج تمتع به عربستان داريم و مسؤولان عربستان در زمان بازديد از کشتارگاه‌هاي ايران، اين شرايط بهداشتي را تأييد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه‌ي مکرمه، دکتر مهدي خلج در نشست خبري بعدازظهر امروز (جمعه، 15 آذرماه) در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اين‌که ايران شرايط انتقال گوشت مورد مصرف زايران را به عربستان دارد؟ اظهار کرد: اين پرسش مطرح است که اگر گوشت مورد مصرف زايران از ايران وارد شود، خوب است يا خير؟ بايد توجه کرد که در ايران 180 کشتارگاه صنعتي طيور وجود دارند که 90 درصد آن‌ها براساس استاندارد بين‌المللي فعاليت مي‌کنند. 45 کشتارگاه صنعتي براي دام نيز وجود دارند و 30 تا 40 کشتارگاه ديگر ساخته مي‌شوند.

او به‌عنوان يک کارشناس بهداشتي نظر داد: تأمين 300 تا 400 تن گوشت مصرفي زايران در اين کشتارگاه‌ها با توجه به شرايط بهداشتي مطلوب در کشور، امکان‌پذير است و اگر مسؤولان سازمان حج و زيارت تشخيص دهند، گوشت منجمد از ايران به عربستان منتقل شود، اين کار را مي‌توان انجام داد.

مسؤول نظارت بهداشتي بر گوشت استحصاله‌ي مورد مصرف زايران، يادآور شد: مسؤولان عربستان از کشتارگاه‌هاي ايران ديدن و روند بهداشتي کار ما را تأييد کرده‌اند و قبول دارند، گوشتي که از ايران به عربستان مي‌آيد، بهداشتي است. اكنون نيز ما از ايران به اين کشور گوشت صادر مي‌کنيم.

وي بيان کرد: گوشت مصرفي زايران ايراني در عربستان دام استراليايي است؛ اما در روز عيد قربان از دام‌هاي آفريقايي ذبح مي‌شوند که با توجه به شرايط بهداشتي اين دام‌ها و براي حفظ جمعيت انساني و دامي کشور، مورد تأييد ما نيستند و سازمان دامپزشکي کشور اجازه‌ي ورود اين گوشت‌هاي ذبح‌شده را به کشور نمي‌دهد.

خلج در ادامه با اشاره به بازرسي از محل تجمع دام‌ها، گفت: از اين محل ديدن و نظرهاي خود را در اين‌باره به مسؤولان مربوط اعلام کرده‌ايم که بايد براي محل تجمع دام‌ها، استاندارد خاصي تعريف شود.

او اظهار داشت: تصميم داريم، از بندري که دام‌ها به آن وارد مي‌شوند، ديدن کنيم تا چگونگي ارزيابي و حمل آن‌ها و اين‌که با چه گواهي‌نامه‌اي وارد مي‌شوند، بررسي شود. سازمان حج و زيارت تجربه‌هاي امسال را که براي نخستين‌بار در اين سطح اتفاق مي‌افتد، سال آينده در اجماعي مشترک با سازمان دامپزشکي کشور مي‌تواند استفاده کند.

وي به هماهنگي‌هاي سازمان حج و زيارت براي تأييد سلامت گوشت مصرفي زايران در حج تمتع با تعيين نماينده‌اي از سوي سازمان دامپزشکي کشور براي نظارت بر اين بخش اشاره و بيان کرد: اين دام از استراليا به‌عنوان کشوري که از نظر تأمين بهداشت دام در دنيا ممتاز است، تأمين مي‌شود؛ اما محل ذبح اين دام‌ها در عربستان براي ما بسيار مهم است. پس از بازرسي در روز نخست، اعلام شد که اين کشتارگاه‌ها از شرايط استحصال دام برخوردار نيستند. سازمان حج و زيارت نيز پس از نخستين موضع‌گيري و بازديد دوباره، از موضع بهداشتي ما حمايت کرد.

معاون بهداشتي و پيش‌گيري سازمان دامپزشکي کشور با تأکيد بر اين‌که تلاش شد، رفتارهاي غيربهداشتي در کشتارگاه‌هاي عربستان محكوم شود و رفتارهاي مخاطره‌آميز ممنوع شده‌اند، گفت: طرف مقابل راهي به‌جز تمکين دربرابر حرف‌هاي ما نداشت و بايد شرايط را به جايي مي‌رسانديم که از سلامت گوشت‌ها مطمئن مي‌شديم. اکنون اين شرايط حاکم است و زايران در مصرف گوشت نبايد نگران باشند.

خلج تأکيد کرد: استاندارد نبودن ساختار کشتارگاه‌هاي عربستان و نبود بينش بهداشتي در رفتار مديريتي کارکنان اين کشتارگاه‌ها، بر حضور دامپزشکان مجرب و مسلط در کشتارگاه‌هاي عربستان ضرورت مي‌بخشد، چون حضور نداشتن کارشناسان و ناظران ما موجب مي‌شود، وضعيت به شرايط گذشته بازگردد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۵ آذر ۱۳۸۷ / ۱۸:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-09682
  • خبرنگار : 71021