مسؤول معاونت حمل‌ونقل درون‌شهري مکه: هر چهار زاير ايراني يک صندلي اتوبوس دارد سرانه‌ي هزينه‌ي حمل‌ونقل هر زاير 100 ريال سعودي است

مسؤول معاونت حمل‌ونقل درون‌شهري در مکه گفت: 550 دستگاه اتوبوس براي جابه‌جايي زايران در مکه اختصاص يافته‌اند و هر چهار زاير، يک صندلي دارد.

غلام‌رضا رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه‌ي مکرمه، با بيان اين‌که هر اتوبوس دو راننده دارد و اين دستگاه‌ها به‌صورت شبانه‌روزي زايران ايراني را جابه‌جا مي‌کنند، درباره‌ي سرگرداني زايران با توجه به تعداد اتوبوس‌هايي که درنظر گرفته‌شده، اظهار کرد: 550 دستگاه اتوبوس، يعني يک‌چهارم تعداد صندلي‌هايي که بايد در اختيار حجاج قرار گيرد. اگر تمام زايران به حرم منتقل شوند، بايد سه تا چهار نوبت اين اتوبوس‌ها رفت‌وآمد کنند که با توجه به محدوديت‌ها، امکان استفاده‌ي بيشتر از اين دستگاه‌ها وجود ندارد و همواره با اعتراض راهنمايي و رانندگي مکه مواجه‌ايم.

وي ادامه داد: جالب توجه است که شرکت واحد مکه که مسؤول جابه‌جايي مسافران در اين شهر است، 150 دستگاه اتوبوس در اختيار دارد. ترافيک و محدوديت‌ها در اين شهر اجازه نمي‌دهند که ما بيشتر از اين، اتوبوس در اختيار بگيريم.

به گفته‌ي او، تنها زايران ايراني از حمل‌ونقل دورن‌شهري برخوردار نيستند، اندونزي نيز با 200 هزار زاير، پاکستان، ترکيه، عراق و ديگر کشورها با الگوبرداري از ايران، از سرويس حمل‌ونقل درون‌شهري استفاده مي‌کنند.

رضايي با اشاره به حضور حدود يک‌صد هزار زاير ايراني در مکه‌ي مکرمه، بيان کرد: در چهار پنج روز گذشته، جمعيتي که از زايران ايراني براي شرکت در نمازهاي جماعت به مسجدالحرام مي‌روند، به‌طور کل، بيش از يک‌ونيم ميليون نفر بوده است که حدود 500 هزار نفر از زايران در شعاع يک کيلومتري حرم و بقيه‌ي زايران در شعاع دو تا هشت کيلومتري اسکان دارند و بايد از خدمات حمل‌ونقل درون‌شهري استفاده کنند. در اين شرايط، ازدحام زايران براي استفاده از اين امکان بيشتر مي‌شود.

وي ادامه داد: جغرافياي شهر مکه با توجه به کوهستاني بودن، مسيرهاي خوبي براي دسترسي به مسجدالحرام ندارد و ظرفيت جابه‌جايي اين همه مسافر را ندارد.

مسؤول معاونت حمل‌ونقل درون‌شهري در مکه گفت: در اطراف حرم، سه ايستگاه براي توقف اتوبوس‌ها و مسافرگيري تعيين شده‌اند، حال اين جمعيت زاير چگونه در اين ايستگاه‌ها مي‌توانند سوار اتوبوس شوند؟ ما براي اين کار با محدوديت مواجه‌ايم، مخصوصا با توجه به اين‌که بيشتر زايران ايراني مقيدند، در پنج نوبت نماز به حرم بروند.

او درباره‌ي متوسط معطلي زايران براي سوار شدن به اتوبوس، بيان کرد: در وقت نماز، بخصوص نماز ظهر و عشا زماني که نخستين فرد تا آخرين فرد به اتوبوس سوار مي‌شود، شايد 45 دقيقه طول بکشد؛ اما در شبانه‌روز توقف زايران بدون فاصله است و اين معطلي 5 تا 10 دقيقه نمي‌شود.

رضايي افزود: اگر 100 هزار زاير روزي سه تا چهار بار به حرم بروند، به‌طور کل 300 تا 400 هزار نفر مي‌شوند که براي رفت‌وآمد به حرم نيز محدوديت ندارند؛ اما در ساعت‌هايي از روز، ايستگاه‌ها با ترافيک مواجه‌اند و تلاش مي‌شود، زايران با کم‌ترين توقف به اتوبوس سوار شوند.

وي با اشاره به محدوديت‌هاي درون‌شهري مکه، گفت: برخي مشکلات در ايجاد معطلي و ترافيک، خارج از اراده‌ي ماست. ما در کنار ده‌ها کشور ديگر، مهمان عربستان هستيم و مسؤولان رانندگي و حمل‌ونقل اين شهر گاهي به صلاح خود در مسيرها محدوديت‌هاي غيرمترقبه‌اي را ايجاد مي‌کنند که با برنامه‌هاي ما هماهنگي ندارد. البته تلاش مي‌کنيم، اين مسايل را با مسؤولان مربوط در اين منطقه مطرح کنيم؛ ولي برخي تصميم‌ها در صحنه گرفته مي‌شوند که تا 550 راننده نسبت به آن توجيه شوند، کار با وقفه انجام مي‌شود.

او سرانه‌ي هزينه براي هر زاير ايراني در حمل‌ونقل درون‌شهري مکه و مدينه را يک‌صد ريال سعودي اعلام کرد و افزود: البته در شهر مدينه زايران از اتوبوس کم‌تر استفاده مي‌کنند، چون بيشتر زايران در قسمت مرکزي اين شهر مستقرند؛ اما در مکه مسافت مسکن زايران از دو تا هشت کيلومتري حرم است، مخصوصا 80 درصد زايران ايراني که در منطقه‌ي عزيزيه‌ي مکه مستقرند، فاصله‌ي قابل توجهي تا حرم دارند که براي رفت‌وآمد به حرم با تاکسي در کوتاه‌ترين مسير و در هر نوبت 10 تا 20 ريال هزينه بايد بپردازند.

مسؤول معاونت حمل‌ونقل دورن‌شهري در مکه درباره‌ي استفاده‌ي زايران کشورهاي ديگر از اتوبوس‌هاي درنظر گرفته‌شده براي ايراني‌ها با توجه به محدوديت‌هاي موجود، اظهار داشت: تمام کشورهايي که داراي قرارداد خدمات حمل‌ونقل شهري هستند، از اين خدمات استفاده مي‌کنند و اين کشورها به تناسب تعداد زايران خود، اتوبوس بدون شماره دارند؛ اما چون فضاي محل استقرار اين اتوبوس‌ها کوچک است و مأموران در برخي ساعت‌هاي روز جمعيت زايران را نمي‌توانند کنترل کنند، امکان دارد، زايران ديگر کشورها به محل استقرار اتوبوس‌هاي ايراني مراجعه و از خدمات ما استفاده کنند که البته اين اتفاق فقط در اتوبوس‌هاي بدون شماره رخ مي‌دهد.

رضايي ادامه داد: 35 هزار زاير ايراني در شمال و غرب مکه ساکن‌اند که با اتوبوس‌هاي شماره‌ي هشت و يازده از محل سکونت خود مستقيم به ايستگاهي در نزديکي حرم مي‌روند و بقيه‌ي زايران از وسايل نقليه‌ي تعيين‌شده‌ي ديگر که شماره‌ي اتوبوس‌هاي آن‌ها، محل استقرار هتل و منطقه‌ي اين زايران را در مکه مشخص مي‌کند، مسير را تا تونلي که حدود دو هزار کيلومتر تا حرم فاصله دارد، طي مي‌کنند و از آن پس با اتوبوس‌هاي بدون شماره اين مسير را طي مي‌کنند.

وي در ادامه با بيان اين‌که خدمات‌رساني در بخش حمل‌ونقل درون‌شهري از ششم تا چهاردهم ذي‌الحجه تعطيل است، افزود: اتوبوس‌ها از فردا به پارکينگ مرکزي مي‌روند تا براي ايام تشريق کنترل و آماده شوند و از روز هفتم ذي‌الحجه در اختيار کاروان‌ها قرار مي‌گيرند. از آن پس، مدير کاروان آزاد است از اين اتوبوس براي حمل‌ونقل درون‌شهري استفاده کند.

مسؤول معاونت حمل‌ونقل درون‌شهري در مکه بيان كرد: براساس تجربه‌ي سال‌هاي گذشته، روزهاي ششم و هفتم ذي‌الحجه، ترافيک درون‌شهري فوق‌العاده سنگين است و اگر ماشيني در خيابان باشد، چهار تا پنج ساعت معطل مي‌شود. بنابراين بيشتر کاروان‌ها، اين اتوبوس‌ها را در کنار هتل تا زمان استفاده براي ايام تشريق نگه مي‌دارند.

او درباره‌ي تعداد اتوبوس‌هايي که در اختيار هر کاروان قرار مي‌گيرد، اظهار داشت: 2200 دستگاه اتوبوس در اختيار کاروان‌هاي ايراني قرار مي‌گيرند و در اين شرايط، هر زاير يک صندلي دارد.

رضايي اضافه كرد: پس از پايان رفت‌وآمدها به مشاعر، اتوبوس‌ها دوباره به پارکينگ مي‌روند و آماده مي‌شوند و 14 ذي‌الحجه دوباره به شبکه‌ي خدمات‌رساني شهري بازمي‌گردند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۳ آذر ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-08489
  • خبرنگار : 71021