همايش «قرآن محور احياي تمدن اسلامي» در مکه برگزار شد آيت‌الله ري‌شهري: حج براي رساندن امت اسلامي به تمدن بزرگ اسلامي نقش دارد

همايش «قرآن محور احياي تمدن اسلامي» با حضور نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت، نمايندگان اهل تسنن در کشور، تعدادي از روحانيون و جمع زيادي از زايران اهل سنت، صبح امروز (دوشنبه، 11 آذرماه) در بعثه‌ي مقام معظم رهبري در مکه‌ي مکرمه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه‌ي مکرمه، آيت‌الله محمد محمدي شهري ـ نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ در اين همايش، اظهار داشت: دست مهربان حج، همه‌ي ديدگاه‌ها و عقايد را در يک نقطه جمع کرده و اختلاف‌ها کم شده است، دلسوزان اسلامي نيز اين کم‌رنگي را به بي‌رنگي تبديل مي‌کنند.

وي بيان کرد: اميد است، حج علاوه بر اين‌که بر روحيه‌ي معنوي ما تأثير بگذارد، طبق فرمايشات مقام معظم رهبري با تلاش برادران اهل سنت، براي امت اسلامي نيز بهره داشته باشد.

سرپرست حجاج ايراني در عربستان با بيان اين‌که حج براي رساندن امت اسلامي به تمدن بزرگ اسلامي و احياي آن مي‌تواند نقش داشته باشد، افزود: مهم‌ترين محور قابل بحث و بررسي، نقش حج در احياي تمدن اسلامي است. تمدن نيز تعاريف مختلفي دارد و برخي آن را به نظم اجتماعي که زمينه‌هاي خلاقيت فرهنگي را احيا مي‌کند، معني کرده‌اند.

به گفته‌ي او، هر جامعه‌اي که بيشترين انطباق را با معيارهاي عقلي داشته باشد، متمدن است و اگر بر اين اساس بخواهيم تمدن اسلامي را معني کنيم، بايد گفت که اسلام، عالي‌ترين تمدن‌ها را به جامعه‌ي بشري عرضه مي‌کند، چون آنچه اسلام آورده و مردم را به آن دعوت کرده، صددرصد منطبق با معيارهاي فطري و عقلي است و چون از علمي و منطقي بودن تمدن خود اطمينان و به آن ايمان دارد، با صراحت همه‌ي جهانيان را به اسلام دعوت مي‌کند.

وي به طرح اين پرسش پرداخت که چگونه تمدن اسلامي را مي‌توان احيا کرد و گفت: براي پاسخ به اين پرسش، عوامل زيادي را مي‌توان برشمرد؛ اما از ميان تمام عوامل، وحدت کلمه مهم‌ترين عامل است.

ري‌شهري اظهار کرد: در جهان امروز، دشمنان اسلام بيش از هر زمان ديگر از عوامل مختلف براي تفرقه‌اندازي استفاده مي‌کنند؛ اما آنچه بيش از هر آفت ديگر، تمدن اسلامي را تهديد مي‌کند، تفرقه است. بنابراين هر روز نقشه‌هاي مختلفي را طراحي و اجرا مي‌کنند.

وي ادامه داد: امروز جمهوري اسلامي ايران پرچم‌دار وحدت امت اسلامي است و همه‌ي تهمت‌هايي که به اين نظام مظلوم زده مي‌شوند، به اين دليل است که ايجاد تمدن اسلامي را به واسطه‌ي جمهوري اسلامي مي‌دانند.

نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: اگر منطق فکر و آرمان‌هاي اين جمهوري در جهان اسلام تحقق يابد، تمدن اسلامي، جهان را فرا مي‌گيرد.

به اعتقاد او، برادران شيعه و سني که به سرزمين وحي عازم‌اند، نمونه‌ي خوبي براي وحدت به‌شمار مي‌آيند.

ري‌شهري بيان کرد: اميدوارم با نوآوري‌هاي بيشتر براي احياي تمدن اسلامي روز موعود را نزديک‌تر کنيم.

به گزارش ايسنا، مولوي اسحاق مدني ـ مشاور رييس‌جمهور در اهل سنت ـ که در اين همايش درباره‌ي امر به معروف و نهي از منکر سخن مي‌گفت، جامعه‌ي اسلامي را به يك کشتي با طبقه‌هاي مختلف تشبيه و اظهار كرد: عده‌اي در طبقه‌ي پايين اين کشتي هستند كه زورشان مي‌آيد، بالا بروند و مي‌خواهند کشتي را سوراخ کنند تا آب بردارند، اگر اين کار را انجام دهند، کشتي غرق مي‌شود.

وي ادامه داد: در اين حادثه، افرادي که در طبقه‌ي بالاي کشتي هستند، مقصر نيستند؛ اما اگر اين افراد جلوي آن‌ها را مي‌گرفتند، همه با هم غرق نمي‌شدند. در جامعه‌اي که امر به معروف و نهي از منکر نباشد، آن جامعه به اتفاق از بين مي‌رود.

به اعتقاد او، به‌جز در حکومت اسلامي، امکان اين‌که انسان‌ها اصلاح شوند، وجود ندارد، چون در حکومت‌هاي ديگر، فضايي ايجاد مي‌شود که کسي جرأت امر به معروف و نهي از منکر را نداشته باشد.

مشاور رييس‌جمهور در اهل سنت تأکيد کرد: وقتي همه‌ي مسؤولان در جامعه‌اي به احکام خدا عمل کنند، مردم آن منطقه نيز به اين احکام عمل مي‌کنند. اسلامي که در قرآن وجود دارد، بايد عملي شود.

حجت الاسلام والمسلمين علي‌اکبر عطاران ـ مدير واحد اهل سنت در بعثه‌ي مقام معظم رهبري ـ نيز در ابتداي اين همايش در سخناني گفت: هر منصفي بيان مي‌کند که انقلاب اسلامي احياکننده‌ي تمدن اسلامي است و حج يکي از مصاديق بارز تمدن اسلامي است و محل اجماع همه‌ي مسلمانان به‌شمار مي‌آيد.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين همايش با حضور آيت‌الله ري‌شهري و مدير واحد اهل سنت در بعثه‌ي مقام معظم رهبري، از ارايه‌کنندگان مقاله‌هاي برتر به اين همايش و گروه‌هاي ارشادي کاروان‌هاي اهل سنت تقدير شد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۱ آذر ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-06894
  • خبرنگار : 71021