حميد فرخنژاد خطاب به جوانان علاقهمند بازيگري گفت: برويد دستياري كنيد، چون بازيگري كه دوربين را بشناسد به مراتب بهتر است، او همچون رانندهاي ميماند كه مكانيكي ياد دارد.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين بازيگر سينماي ايران با بيان اين مطلب در ادامه بيان كرد: من به همه جواناني كه در خودشان استعدادي ميبينند، توصيه ميكنم از راهش وارد شوند.
اول دانشگاه را توصيه ميكنم و در مرحله بعد كلاسهاي اساتيد شاخص را پيشنهاد ميكنم. در عين حال معتقدم تجربه و حضور در سينما ممكن است، آنها را به اين نتيجه برساند كه مثلا در كارگرداني يا گريم و غيره استعداد بيشتري دارند پس از سواد قضيه غافل نشوند و در كنار آن تجربه خيلي مهم است.
اين بازيگر سينماي ايران شامگاه گذشته ـ 9 آذر ماه ـ در مقابل فريدون جيراني نشست و به سوالات مختلفي در برنامهي «دو قدم مانده به صبح» پاسخ داد.
حميد فرخنژاد گفت: اخيرا بازي در فيلم «حريم» را به پايان رساندهام. اين فيلم در ژانر پليسي و وحشت كار شده است.
او در عين حال مطرح كرد: هيچوقت پيشاپيش در مورد فيلمهايم صحبت نميكنم.
بازيگر «عروس آتش» در پاسخ به سوال فريدون جيراني دربارهي اينكه چه فيلمهايي را احتمالا در جشنواره فيلم فجر امسال خواهد داشت، از فيلمهاي «پوسته» و «حريم» نام برد و افزود: ممكن است كه فيلمهاي ابراهيم حاتميكيا، محسن امير يوسفي و تعدادي از فيلمهايي كه سه تا چهار سالي است ساخته شده و برخي به دلايل فني و برخي بهدلايل غيرفني، اجازه نمايش پيدا نكردند، شرايط حضورشان در جشنوارهي فيلم فجر فراهم شود.
به گزارش ايسنا، حميد فرخنژاد دربارهي دلايل موفقيت «عروس آتش» هم گفت: هيچ چيز خوبي، اتفاقي نيست. مجموعه عوامل دستبه دست هم ميدهند تا يك اتفاق خوب بيافتد. در «عروس آتش» اولا قسمتهايي كه خودم بازي ميكردم را به نگارش درآوردم و درعين حال بنده متعلق به آن اقليم بودم و سوم اينكه رهبري خسرو سينايي اجازه بدعت در كار را ميداد و همهي اين ويژگيها باعث شد، «عروس آتش» فيلم خوبي شود.
او دربارهي شخصيت «فرهان» در «عروس آتش» مطرح كرد: او از معدود شخصيتهاي سينمايي است كه برخلاف هميشه كه شخصيتها، متاسفانه بد يا خوب هستند، اما «فرهان» جز شخصيت منفيهايي بود كه اجازه حرف زدن داشت.
بازيگر «ارتفاعپست» در بخشي ديگري از اين گفتوگو درباره سينماي عامهپسند و تجاري كه بخش عمدهي سينماي ما را اين روزها در بردارد، سخن گفت و مطرح كرد: سينماي منتقد اين روزها ضعيف شده است.
فرخنژاد به اتفاق جيراني از«چهارشنبهسوري» به عنوان يكي از فيلمهاي استثنايي نام بردند كه هم صاحب فكر است و هم مخاطب دارد.
به گزارش ايسنا، اين بازيگر سينما در بخشي از اين نشست در پاسخ به فريدون جيراني كه دربارهي «حاتميكيا» پرسيد، گفت: حيف.
«به رنگ ارغوان» به نظرم بهترين فيلم حاتميكيا است و نميدانم چرا فيلمش نمايش داده نشد. عدم نمايش اين فيلم تاثيراتي برروي او گذاشت، او دلشكسته و دلزده شد.
او ادامه داد: به كار ابراهيم حاتميكيا خيلي اعتقاد دارم. وقتي كه كاري را در مرحله ساخت دارد با همه وجودش سر آن كار است. حاتميكيا بعد از «به رنگ ارغوان» شكلي ديگري شد، نميدانم چه كسي يا كساني ميتوانند كمك كنند كه حاتميكيا برگردد و اين دلزدگي از او رفع شود. او براي فريم، فريم فيلمش ارزش قائل است. بنابراين وقتي با او با چنين ويژگي اينگونه برخورد شود، او به عنوان هنرمند اذيت ميشود و حسي بدي به او دست ميدهد.
فريدون جيراني از فرخنژاد به عنوان بازيگر دهه 80 نام برد و از او دربارهي شرايط بازيگري در دهه 60 و 70 پرسيد، كه او پاسخ داد: بازيگري بخشي از سينما است و به طبع شرايط مختلف آن در مقاطع مختلف متفاوت بوده است. سينما در مقاطع مختلف شاخصهايي دارد و اين شاخصها از طرف مديران فرهنگي با يك رويكرد خاص مطرح ميشود. سينماي بعد از انقلاب در آن سالها مقارن شد با جنگ و در آن دوران عمدتا ما بازيگراني ميخواستيم كه چهره رزمندگان را مطرح كنند و يكسري از فيلمها ترويج روحيه دفاع باشند كه بهطبع آن يكسري بازيگر وارد شدند كه اين بازيگران فصلي بودند و بهندرت الان هستند.
مقطع دوم در بعد از انقلاب كه به پايان جنگ مربوط ميشود باتوجه به اينكه به زعم مديران فرهنگي، بايد مردم شاد ميشدند، بنابراين طنز سينماي ما را فرا گرفت و تاريخ تولد اين نوع بازيگران طنز در آن مقطع است. مقطع بعدي، مقطع دوم خرداد بود كه يك نگاهي به جوانان شد. دوران بازيگران جوان و ساخت فيلمهاي جوانپسند از آن سالها آغاز شد و ما در اين روزگار درپايان دوران جوانگرايي در سينما هستيم و دوران جديد شروع نشده است.
اين مسائلي كه مطرح كردم مربوط به بازيگران فصلي است كه برخي از اين بازيگران كه در مقاطع مختلفي از آنها نام بردند، آمدند و توانستند جايگاه خودشان را پيدا كردند و به بازيگران ثابتي تبديل شوند كه تاريخ مصرف ندارند. الان شرايط بازيگري ما در يك بلاتكليفي به سر ميبرد كه معلوم نيست در چه شرايطي به سر ميبرد.
فرخنژاد در پاسخ به جيراني دربارهي جوايز بينالمللي و داخلياش گفت: دو جايزه بينالمللي يكي براي فيلم «عروس آتش» و ديگري را براي «طبل بزرگ زيرپاي چپ» گرفتم و جوايز سناريو و بازيگري را براي «عروس آتش» از جشنوارهي فيلم فجر گرفتم.
او معتقد است: جايزه از آن جهت خوب است كه كار را سختتر بكند.
فرخنژاد گفت: اين روزها مشغول نگارش فيلمنامهاي براي كيومرث پوراحمد هستم. اين فيلمنامه يك كار جدي است كه خارج از ايران ميگذرد.
او از علاقهمندياش براي حضور در فيلمهاي پوراحمد سخن گفت.
بازيگر «ارتفاع پست» گفت: من كتاب زياد ميخوانم به جهت اينكه ببينم كتابها چقدر ميتوانند فيلم شوند و در فيلم ديدن كمي، تمبل هستم.
فرخنژاد بيان كرد: فارغ التحصيل تئاتر از دانشگاه هنرهاي زيبا هستم و به نيت كارگرداني از آبادان به تهران آمدم. يادم هست كه سال 79 در اولين كار سينمايي با خسرو سينايي در «عروس آتش» با عنوان دستيار همكاريام را آغاز كردم و درمرحله تحقيق و نگارش سناريو كه با خسرو سينايي همكاري ميكردم، وقتي شخصيت «فرهان» متولد شد، آقاي سينايي گفتند: بهتر است نقش او را بازي كنم.
او در پاسخ به اينكه آيا «عروس آتش» اولين بازي اوست، گفت: درچند سال قبلتر از آن در سريالي به كارگرداني محمد صالحعلا بازي كردم. بعد از «عروس آتش» در سال 80 فيلم خودم رابهنام «سفر سرخ» ساختم كه آن فيلم ديده نشد، اما فيلم «عروس آتش» و بازي من در آن ديده شد.
فرخنژاد ادامه داد: من همچنان به كارگرداني علاقهمند هستم. او در پاسخ به اينكه آيا علاقهمند بوده است، نقشي را بازي كند كه شرايط بازي در آن فراهم نشده باشد، گفت: نه چنين نقشي نبوده است.
فرخنژاد گفت: يكي دوتا از نقشهايم را بهدليل شرايط زندگي قبول كردم، اما از عمده كارهايم راضي هستم و از اين جهت خوشحال هستم كه در آنها حضور داشتم.
انتهاي پيام