با حضور ري‌شهري، مصباح يزدي و جمعي از زنان مسلمان کشورهاي ديگر، همايش بين‌المللي «منزلت زن» در مدينه برگزار شد

همايش بين‌المللي منزلت زن با محور نوآوري و شکوفايي اسلامي صبح امروز (چهارشنبه، ششم آذرماه) با حضور زناني از کشورهاي عراق، لبنان، نيجريه، سودان، عربستان، هند، پاکستان و کشورهاي اروپايي و آيت‌الله مصباح يزدي ـ رييس شوراي عالي مجمع جهاني اهل بيت (ع) ـ، آيت‌الله محمدي ري‌شهري ـ نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ و ديگر مسؤولان بعثه‌ي مقام معظم رهبري و جمعي از زنان ايراني در محل استقرار بعثه‌ي مقام معظم رهبري در مدينه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مدينه‌ي منوره، محمدتقي مصباح يزدي در اين همايش بيان كرد: زنان در عرصه‌ي توسعه با حفظ ارزش‌هاي ثابت اسلامي به پيشرفت‌هاي صنعتي مي‌توانند دست يابند، نمونه‌هايي که ايران در دنيا بسيار عرضه کرده است.

به گفته‌ي او، از معجزه‌هاي اين قرن است که زنان با حفظ ارزش‌هاي ثابت اسلامي در عرصه‌هاي تکنولوژي، ابتکار، خلاقيت و اختراع، هم‌پاي مردان پيش مي‌روند و خانواده را حفظ مي‌کنند.

در اين همايش، آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري اظهار کرد: زنان مسلمان با پيروي از آموزه‌هاي اسلام و شناخت بيشتر قدر و منزلت انساني خود، بايد براي رشد و ارتقاي حيات فردي، خانوادگي و اجتماعي‌شان تلاش کنند و با رفع عوامل عقب‌ماندگي، فقر، بي‌سوادي، بيماري و بي‌عدالتي، زندگي شايسته و درخور يك انسان مسلمان را همراه با آرامش، رفاه، سرافرازي، رشد و بالندگي در ابعاد مادي و معنوي براي خود و خانواده‌شان رقم بزنند.

نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت بر لزوم بها دادن به جايگاه مهم و حساس نهاد خانواده به‌جاي وارد كردن زن و مرد در عرصه‌ي رقابت‌ها و كشمكش‌هاي خودخواهانه‌ي جنسيتي تأکيد کرد و افزود: امروزه، شعار برابري كور و بدون قيد و شرط زن و مرد، نه‌تنها رفع نابرابري‌ها را به‌طور كامل موجب نشده است، بلكه اختلاط نقش‌ها و تشديد رقابت‌ها و كشمكش‌هاي خودخواهانه‌ي جنسيتي، واگذاري وظايف و مسؤوليت‌ها، تقويت روحيه‌ي فردمحوري زن، مرد و فرزند در عرصه‌ي خانواده، افزايش انواع فشارها و اضطراب‌هاي حاصل از تحمل نقش‌هاي غيرفطري و غيرطبيعي، بي‌پناهي و سردرگمي فرزندان، اضمحلال خانواده و در يك كلام در مخاطره قرار گرفتن نسل انسان را موجب شده است.

وي پيشنهاد كرد: جوامع اسلامي فارغ از هياهوها و جنجال‌هاي مادي‌گرايانه و برابري‌طلبي‌هاي جنس‌گرايانه، با برخورداري از آموزه‌هاي غني اسلامي مبتني بر منزلت و كرامت واقعي انسان، شعار عدالت‌خواهي و كمال‌خواهي را سرلوحه‌ي همه‌ي برنامه‌ها و حركت‌هاي خود قرار دهند و تمام تلاش و همت خود را صرف شكوفايي و بالندگي همه‌ي اقشار جامعه كنند.

ري‌شهري به ديدگاه‌هاي امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره‌ي جايگاه والاي زن اشاره کرد و گفت: نوآوري انقلاب اسلامي درباره‌ي حقوق زن، چيزي به‌جز بازگشت به اصول و ارزش‌هاي راستين اسلامي نبود و اين مسأله، زمينه را براي شكوفايي جامعه و استعدادهاي زنان مسلمان ايراني در بخش‌هاي مختلف فراهم كرد. امسال كه سي‌امين سالگرد انقلاب اسلامي است و از سوي مقام معظم رهبري، سال نوآوري و شكوفايي ناميده شده، بيش از هر زمان ديگر، شكوفايي زن مسلمان ايراني قابل ارايه است.

در ادامه‌ي اين همايش، برخي زنان کشورهاي ديگر درباره‌ي موضوع اين همايش و وضعيت زنان و مذهب آن‌ها در کشورهاي خود به زبان‌هاي عربي، انگليسي و فرانسه سخن گفتند.

به گزارش ايسنا، بشري حسين ـ استاد دانشگاه كشور عراق ـ از جمله‌ي اين سخنرانان در همايش بود که با اشاره به منزلت زن و جايگاه آن در خانواده، اظهار داشت: غرب، نمونه‌هاي نادرستي را براي زن ارايه کرده و خانواده در غرب از هم پاشيده است.

وي بيان کرد: زن عراقي بسيار تلاش مي‌کند که نوآوري کند تا فرزندانش را در کشور جنگ‌زده به ساحل آرامش برساند و در همه‌ي عرصه‌هاي جامعه حضور دارد. در کشوري که تلاش دارد، مردم خود را از اعتقادات‌شان دور کنند، شکوفايي مي‌تواند مؤثر باشد.

جان بي‌بي نقوي ـ استاد زبان و ادبيات فارسي کراچي ـ نيز در اين نشست، گفت: ما در سرزمين مدينه وقوف کرده‌ايم، بنابراين وظيفه داريم، دين خود را نسبت به حضرت محمد (ص) ادا کنيم. اگر اين وظيفه را خوب درک کنيم، بنياد خانواده تقويت مي‌شود.

وي افزود: در قرن حاضر، زنان براي تربيت فرزندان‌شان با مشکلات فراواني مواجه‌اند و بايد فرزندان خود را از هجمه‌هاي تبليغاتي دور کنند و براي آن‌ها نمونه‌هاي خوبي باشند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۶ آذر ۱۳۸۷ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-04316
  • خبرنگار : 71021