معاون برنامه‌ريزي، نظارت و ارزشيابي بعثه: طرح خريد سوغات پيش از سفر حج يا در فرودگاه مبدأ درحال کارشناسي است

معاون برنامه‌ريزي، نظارت و ارزشيابي بعثه‌ي مقام معظم رهبري گفت: طرح خريد سوغاتي پيش از سفر يا در فرودگاه مبدأ درحال کارشناسي است.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مدينه‌ي منوره، حجت‌الاسلام محمد صادق عرب در نشست خبري که امروز (سوم آذرماه) در مدينه برگزار شد، با ارايه‌ي توضيح‌هايي درباره‌ي عملکرد اين معاونت و بخش‌هاي زير نظر آن، ادامه داد: اين معاونت به بازرسي کاروان‌ها براي تأمين حقوق زايران نسبت به وظايفي که سازمان حج و زيارت دارد، موظف است و اگر از کارگزاران حج شکايت شود، به آن رسيدگي مي‌کند.

وي با اشاره به منشور حقوق زايران، بيان کرد: اين منشور با هماهنگي سازمان حج و زيارت تهيه شده و در اختيار زايران قرار گرفته است تا از حقوق خود مطلع باشند.

معاون برنامه‌ريزي، ارزشيابي و نظارت بعثه‌ي مقام معظم رهبري اظهار داشت: به‌شكل متقابل، براي زايران نيز تکاليفي مشخص شده‌اند تا عمليات عظيم حج بدون کوچک‌ترين مشکل برگزار شود.

وي با بيان اين‌که براي احقاق حقوق زايران و تأمين رفاه اين افراد، نظارت حوزه‌ي نماينده‌ي ولي فقيه بر قراردادها ضرورت دارد، گفت: اين نظارت بر کيفيت بستن قراردادها صورت مي‌گيرد و مواردي را يادآور مي‌شويم که حقوق زايران رعايت شود.

به گفته‌ي او، براثر اين نظارت و نظام تشويق و تنبيه، نيروهاي کارآمد شناسايي مي‌شوند و در سطوح بالاتر قرار مي‌گيرند. اکنون بسياري از مديران اجرايي صاحب جايگاه خوبي هستند.

عرب به شکايت‌هايي که به روند اجرايي کار مربوط مي‌شوند، اشاره کرد و افزود: اعتراض‌هاي زايران را رصد و به مسؤولان اجرايي منتقل مي‌کنيم، مواردي که قابل رفع‌اند، سريع حل مي‌شوند و مسايلي که به برنامه‌ريزي نياز دارند، در دستور کار قرار مي‌گيرند. البته برخي مسايل به تدبير و مديريت مسؤولان سازمان حج و زيارت مربوط نمي‌شوند و واقعيت اين است که ما در کشور ديگري اين عمليات را انجام مي‌دهيم.

معاون برنامه‌ريزي، ارزشيابي و نظارت بعثه‌ي مقام معظم رهبري ادامه داد: برنامه‌ريزي به‌صورت کلان مي‌شود تا مسايلي که پيش مي‌آيند، از طريق سازمان‌هاي ديگر در ايران پي‌گيري شوند و مسايلي که به عربستان مربوط هستند، از طريق نماينده‌ي ولي فقيه و ديگر مسؤولان به اين کشور منتقل شوند.

وي در اين‌باره به ذکر مثالي پرداخت و افزود: برخي مسايل مربوط به پرواز و فرودگاه که قابل حل بودند، پي‌گير و رفع شدند؛ اما مسأله‌ي مربوط به فضاي محدود فرودگاه مدينه مشکلي است که براي رفع آن بايد متناسب با ظرفيت موجود برنامه‌ريزي کرد.

او با تأکيد بر اين‌که همه‌ي کارها در اين معاونت براساس آن‌که زاير چه نفعي دارد، انجام مي‌شود، گفت: اين ارزيابي، ابزاري ضروري براي بهبود بهره‌وري است و انگيزه‌ي لازم را براي ارتقاي کيفيت مديريت دارد.

وي با يادآوري اين نکته که تمام برنامه‌ريزي‌ها با هدف استفاده از اين فضاي استثنايي است، در پاسخ به اين پرسش که زايران ايراني بيشترين زمان خود را در بازار مي‌گذرانند، چه برنامه‌اي براي جلوگيري از اين مسأله درنظر گرفته‌ايد؟ گفت: اين موضوع اهميت دارد و سازمان حج و زيارت هماهنگي‌هاي لازم را از نظر اجرايي انجام داده و با ايجاد فروشگاه شاهد در فرودگاه مبدأ در اين‌باره اقدام کرده است.

عرب بيان كرد: طرح خريد از فرودگاه مبدأ و حتا پيش از سفر درحال کارشناسي است و معاونت آموزشي و پژوهشي در اين‌باره تحقيقاتي را انجام داده که حدود اين کار را که مورد تأييد شارع مقدس است، تببين کند.

وي از بررسي طرحي براي استفاده از زايران به‌عنوان عوامل خدماتي در کاروان‌ها خبر داد و گفت: با اين کار، تعداد عوامل خدماتي کم‌تر مي‌شود و زمان اعزام زايران ديگر نيز سريع‌تر فرا مي‌رسد.

عرب با بيان اين‌که کيفيت خدمات کاروان‌هاي زيارتي ايران هر سال با کشورهاي ديگر مقايسه مي‌شود، اضافه کرد: از نظر اجرايي و فرهنگي وضعيت زايران ايراني با کشورهاي ديگر قابل مقايسه نيست و اين موضوع همواره از سوي مقامات دولت سعودي و نمايندگان حج ديگر کشورها مطرح مي‌شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۳ آذر ۱۳۸۷ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-01849
  • خبرنگار : 71021