سيامك شايقي: «خواب زمستاني» داستان سهزن است
سيامك شايقي گفت: «خواب زمستاني» قرار نيست بيانيهاي براي احقاق حقوق زنان باشد، داستان سه زن است و عليرغم اينكه به جنبههايي از مسايل زنان پرداخته ميشود، قرار نيست همه آنها را در بر بگيرد. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كارگردان كه به همراه پگاه آهنگراني و فرشيد منافي بازيگران اين فيلم در جلسه نقد و بررسي در فرهنگسراي هنر حضور داشت با بيان اينكه خيلي دوست دارد همين روش فيلمسازي را ادامه دهد اظهار داشت: البته بايد سرمايهگذار و تهيهكننده پيدا كنم تا مانند اين فيلم گرفتار بازگشت سرمايه نباشم و خيلي مطمئن نيستم كه بتوانم همين راه را ادامه دهم. وي ادامه داد: من آن قصهاي را كه دوست دارم ميسازم و آنچه كه ملزومات اين نوع قصهگويي است را رعايت ميكنم و از آنجايي كه فيلم سليقهي من است، اميدوارم از نظر مخاطبان خيلي دور نباشد. «خواب زمستاني» جزو معدود فيلمهايي است كه فيلمساز قهرماناش را دوست دارد و به آن احترام ميگذارد و در عينحال بسيار به مخاطب احترام ميگذارد و سطح سليقه مردم هم آنقدر پايين نيست كه خيلي چيزها را ناديده بگيرند. وي در پاسخ به سوالي درباره صداها و آنچه در فيلم شنيده و ديده ميشد مانند صداي هواپيما، آتشسوزي و معلوليت يكي از خواهران گفت: هر صدا فكري را با خودش ميآورد، فيلم نمادين و سمبليك نيست كه از هر چيز دنبال معني باشيم و درواقع هرچيزي حسي را به همراه دارد، مانند آتشسوزي كه هرچيزي خانه ما را بخواهد از بين ببرد جمع ميشويم و با آن مقابله ميكنيم. پگاه آهنگراني بازي در اين فيلم را تجربه جديدي دانست و اظهار داشت: براساس نوع سينمايي كه آقاي شايقي دوست دارد بازي كردم. در اين فيلم هيچ اتفاق بزرگي نميافتد و جزئيات اهميت بسياري دارند. فرشته يك دختر شوخ است كه كمي هم دچار سردرگمي و عدم تعادل است، ولي در عينحال باهوش و عاقل است و سعي كردم اين جزئيات را در نقش پيدا كنم. وي در پاسخ به سوالي درباره كليشهشدن نقشهايش گفت: نقش و نوع بازي من در فيلم «آتش سبز» بسيار متفاوتتر بود و در فيلم «صداها» و «زادوبوم» نيز نقش تلخي را دارم و نوع بازي من به گونهاي است كه گويي اصلا بازي نميكنم. سيامك شايقي ادامه داد: تفاوت نقشهاي آهنگراني بسيار چشمگير است و در اين فيلم تكليف «فرشته» با خودش مشخص است درحاليكه در فيلم«سه زن» اينگونه نيست. فرشيد منافي هم با بيان اينكه «خواب زمستاني» اولين فيلمم اوست و در بحث سينما خيلي حرفهاي نيست خاطرنشان كرد: به نظرم من نقشي كه بازي كردم يك آدم از طبقه پايين فرهنگي است كه با مادر پير خود زندگي ميكند و مشكلات زيادي را پشت سر گذاشته است. از اول فيلم هم خانم ساجد را ديده ولي زمانيكه نامه را ميبيند باعث ميشود زودتر جلو رود و حساسيت به خرج دهد. شايقي درباره نقش منافي گفت: ما خيلي فرصت شخصيتپردازي در نقشها را نداشتيم، به خصوص شخصيت مهندس بهرام كه ميخواستيم مخاطب را در پايان غافلگير كند. رضا درستكار منتقد سينما كه اجراي اين جلسه را برعهده داشت درباره «خواب زمستاني» اظهار داشت: انتقادي كه به اين فيلم است شرايط معاصر ما در آن كم ديده ميشود و اگر اين فيلم چندسال قبل هم ساخته ميشد خيلي تفاوت نميكرد شايقي هميشه سعي ميكند يك پل ارتباطي بين خود و مخاطب برقرار كند و علاقهمند هست حتما مخاطب با فيلمهايش ارتباط برقرار كند. وي افزود: فيلم به گونهاي است كه نميتوان گفت نقش اول از آن كيست و بازيها بين شخصيتها تقسيم شده است و پايانبندي اين فيلم و حركت شخصيت مهندس بهرام و حضورش در آن خانه و آن جسارتي كه براي ابراز عشق دارد جوهره فيلم است و اين نكته بسيار ظريف روايت شده و سرمايي خاص در آن وجود دارد كه اين سرما در بازي فرشيد منافي هم ديده ميشود. فاطمه معتمدآريا به دليل حضور در سر صحنه فيلمبرداري در اين برنامه حضور نداشت. در پايان اين نشست از سوي فرهنگسراي هنر لوح تقديري به حاضران در جلسه اهدا شد. گفتني است: مستندهاي «به كجا تعلق دارم» و «پير حرا» به كارگرداني مهوش شيخالاسلامي با حضور اين فيلمساز در برنامه آينده باشگاه فيلم تهران نقد و بررسي ميشود. انتهاي پيام