يك كارشناس: قراردادهاي ارتقاي كيتهاي گاز خودروهاي دوگانهسوز هنوز فعال نشدهاند
قراردادهايي از ديماه سال گذشته با شركتهاي ايران خودرو وسايپا درخصوص ارتقاي كيفيت كيتهاي گاز خودروهاي دوگانهسوز امضا شده، هنوزفعال نشدهاند. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امير خاكي - كارشناس خودرو - با بيان مطلب فوق گفت: عدم فعالسازي قراردادها با شركتهاي خودروساز براي تبديل كيتهاي موجود به كيتهاي پيشرفته يكي از مهمترين چالشهاست. وي با اشاره به اينكه اتحاديه اروپا پنج سال پيش درباره خودروهاي سيانجي طرحي را به تصويب رساند، گفت: در اين طرح مشخص شد كه تا سال 2020 حدود 20 درصد سوخت جايگزين در كشورهاي عضو اين اتحاديه استفاده شود كه از اين رقم حدود 10درصد سيانجي، حدود5 درصد هيدروژن و همين مقدار نيز نفت گاز باشد؛ بنابراين سيانجي به عنوان سوخت جايگزين مطرح است. او تصريح كرد: البته هر كشوري در استفاده از هر سوختي مزيتي را مدنظر قرار ميدهد كه در اين ميان نيز كشوري مثل برزيل از الكل براي خودروهايش استفاده ميكند. وي در همايش مربوط به خودروهاي دوگانه سوز، عدم ثبات در برنامهها و تصميمگيريها در بخش خودروهاي سيانجي سوز را به عنوان يك چالش ارزيابي كرد و گفت: هم اكنون نقش شركت گازخودرو در توسعه اين سبد مشخص نيست و بخش خصوصي هم در زمينه حضور براي توسعه جايگاهها نگران است. همچنين چالش ديگر عدم تعادل ظرفيت سوختگيري و ظرفيت توليد و تبديل است كه در اين ميان خودروسازان عملكرد خوبي داشتند، ولي توسعه جايگاههاي ما به حد خوبي نبود. او ادامه داد: عدم فعالسازي قراردادها با شركتهاي خودروساز براي تبديل كيتهاي موجود به كيتهاي پيشرفته يكي ديگر از اين چالشها بود؛ به طوري كه قراردادهايي از ديماه سال گذشته با شركتهاي ايران خودرو وسايپا در اين ميان امضا شده، ولي هنوزفعال نشدهاند. انتهاي پيام