رييس كميسيون انرژي مجلس: تبديل كارگاهي خودروهاي بنزيني به دوگاه‌سوز بايد متوقف شود

سياست‌ دوگانه‌سوز كردن كردن خودروها از طريق تبديل كارگاهي صحيح نيست و بايد متوقف شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا كاتوزيان ـ رييس كميسيون انرژي مجلس ـ با اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد: دوگانه‌سوز كردن خودروهاي بنزيني فعلي با توجه به آثار زيست محيطي و محدوديت‌هايي كه براي مشتري به همراه دارد، نبايد سياست اصلي قرار گرفته وبه صورت بلندمدت دنبال شود. در اين زمينه بهتر است برنامه‌ريزي هاي كشور به سمت توليد موتورهاي پايه‌گازسوز باشد كه اين موتورها مشكلات افت قدرت فاحش ندارند ومسائل مربوط به ايمني آنها نسبت به خودروهاي دوگانه سوز نيز تا حد زيادي برطرف شده است. وي با اشاره به اين‌كه استفاده از گاز به عنوان سوخت در خودروها در مقايسه با بنزين وگازوييل به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه‌تر است، گفت: در اين ميان بايد به مشكلات خودروهاي استفاده كننده از گاز نيز توجه ويژه‌اي شود، چرا كه تعمير سرسيلندر تاكسي‌هاي دوگانه‌سوز براي هر سه يا چهار ماه اقتصادي نيست. او در همايش بررسي ابعاد فني، اقتصادي و زيست محيطي طرح ملي گازسوز كردن خودروها در ايران كه در مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شد، درخصوص اين‌كه در حال حاضر كشورهايي هستند كه با وجود منابع گاز، استفاده از آن را به صورت گسترده در صنعت خودرو مورد تاكيد قرار نداده‌اند، گفت: اگر استفاده ازگاز يك مزيت است، بايد مشخص شود كه چرا اين كشورها به اين سمت حركت نكرده‌اند. درحال حاضر آمريكا در برنامه 10 ساله خود قرار است 120 ميليون دستگاه خودرو توليد كند كه يك ميليون و 700 هزار دستگاه از آن‌ها گازسوز خواهند بود. همچنين ژاپن نيز طي همين مدت 100 ميليون دستگاه خودرو توليد مي‌كند كه تنها يك ونيم ميليون دستگاه از آن‌ها گازسوز خواهند بود. كاتوزيان با زير سوال بردن تبديل خودروهاي بنزيني به دوگانه‌سوز از طريق كارگاهي گفت: تبديل كارگاهي بايد متولي مشخصي داشته باشد. در حال حاضر اين مسووليت در حوزه‌هاي گازخودرو، وزارت صنايع و تبصره 13 هر كدام به نحوي پيگيري مي‌شود كه بايد در اين زمينه متولي نهايي تعيين و تكليف نهايي اين موضوع مشخص شود. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۱۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8708-10523
  • خبرنگار :