با اعتراض سازمان حج و زيارت، مجوز معاونت اجرايي رييس‌جمهور براي سهميه‌ي فعاليت آژانس‌هاي ايلام ملغي شد

مجوز معاونت اجرايي رييس‌جمهور درباره‌ي اعلام سهميه‌ي فرستادن شش‌هزار زاير در ماه از طريق آژانس‌هاي مسافرتي استان ايلام، در كميسيون فرهنگي دولت ملغي اعلام شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نزديك به يك‌سال از مصوبه‌ي دور نخست سفر رييس‌جمهور به استان ايلام درباره‌ي فعاليت همه‌ي آژانس‌هاي مسافرتي ايلام در بند «ب»، براي برگزاري كاروان‌هاي زيارتي به عراق و برعكس مي‌گذرد؛ اما اجراي اين مصوبه كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان، حيات مرده‌ي اقتصادي ايلام را زنده مي‌كند، به دلايل مختلف و از جمله مقاومت سازمان حج و زيارت به تعويق افتاده است.

پي‌گيري‌ها و فعاليت‌هاي مسؤولان استاني و مركزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي اجرايي شدن مصوبه‌ي استان ايلام در مراحل مختلف انجام شد؛ اما اين تلاش‌ها، هربار به‌دليل اعتراض‌ها و مقاومت‌هاي سازمان حج و زيارت بي‌نتيجه ماندند تا اين‌كه دهم آبان‌ماه امسال و هم‌زمان با سفر هيأتي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عراق به سرپرستي قائم‌مقام اين سازمان، سهميه‌بندي دولت براي اجرايي شدن مصوبه‌ي فعاليت آژانس‌هاي ايلام اعلام شد.

اين مصوبه كه در آن، سهميه‌ي انتقال روزانه 200 نفر و ماهانه شش‌هزار نفر زاير براي فعاليت‌هاي آژانس‌هاي مسافرتي ايلام اعلام شده بود، به فاصله‌ي دو روز از انتشار خبر، با مقاومت سازمان حج و زيارت ملغي اعلام شد.

فريدون محمدي ـ رييس‌ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان ايلام ـ با تأييد خبر ملغي شدن اجراي مصوبه‌ي هيأت دولت درباره‌ي فعاليت‌هاي آژانس‌هاي اين استان در حوزه‌ي زيارتي عراق، بيان كرد: اين مصوبه در كميسيون فرهنگي دولت كه متعهد به آماده‌سازي مصوبات براي طرح و تصويب در هيأت دولت است، رد شد؛ اما اين مصوبه دوباره بايد به هيأت دولت برود.

وي دليل ملغي شدن اين مصوبه را لابي‌ها، اعتراض‌ها و فشارهاي سازمان حج و زيارت دانست و گفت: اين سازمان علاقه‌اي ندارد تا قدرت انحصاري خود را در حوزه‌ي زيارت تقسيم كند.

محمدي با بيان اين‌كه مردم ايلام نسبت به اجراي مصوبه‌ي هيأت دولت اميدهاي زيادي دارند، اظهار داشت: تغيير مصوبه‌ي هيأت دولت بازتاب مثبتي در استان ندارد، چراكه همه‌ي بخش‌هاي فعال در استان ايلام نسبت به اجرايي شدن اين مصوبه برنامه‌ريزي كرده‌اند و اميدوارند.

وي با بيان اين‌كه اكنون استان ايلام با وجود داشتن شاه‌راه مرزي تبادل زايران در مرز مهران، هيچ سودي از انتقال زايران نمي‌برد، ادامه داد: اگر استان ايلام در مسأله‌ي رفت‌وآمد زايران درگير شود، با راه‌اندازي انواع خدمات اقامتي و پذيرايي، بازارچه‌هاي محلي صنايع دستي و هزاران شغلي كه در حوزه‌ي گردشگري ايجاد مي‌شوند، تمام بخش‌هاي استان منتفع خواهند شد.

او با اشاره به پي‌گيري‌هاي مسؤولان سازمان مركزي ميراث ‌فرهنگي و گردشگري براي اجراي مصوبه‌ي هيأت دولت در ايلام، افزود: در اين استان هيچ مشكلي براي اجراي مصوبه نداريم.

حميد بقايي ـ قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز درباره‌ي اجرايي نشدن مصوبه‌ي هيأت دولت در استان‌ ايلام، بيان كرد: اين مصوبه فعلا با مخالفت سازمان حج و زيارت متوقف شده است؛ اما پي‌گيري‌ ما براي اجراي آن ادامه دارد.

وي با بيان اين‌كه مردم ايلام از نقل و ‌انتقال زايران در مرز مهران فقط گذر اتوبوس‌هاي پي‌درپي و استفاده‌ي بدون سود از امكانات مرزي را مي‌بينند، گفت: زيرساخت‌هاي اين استان براي تبادل‌ زايران استفاده مي‌شوند؛ اما بهره‌اي نصيب آن‌ها نمي‌شود.

بقايي با اشاره به وضعيت انتقال زايران ايراني و مشكلات آن‌ها در بازرسي‌هاي مدوام عراق، اظهار كرد: تعداد آژانس‌هاي عراقي كه مسافران ايراني را تحويل مي‌گيرند، بسيار كم و محدود است و به همان نسبتي كه آژانس‌هاي ايلام فعاليتي در اين حوزه ندارند، از حدود 250 آژانس مسافرتي عراق فقط هفت تا هشت آژانس در تردد زايران ايراني درگيرند.

وي با اشاره با ملاقات‌اش با وزير جهانگردي عراق، ادامه داد: وزير عراق نيز نسبت به ركود فعاليت آژانس‌هاي مسافرتي اين كشور و وضعيت بد خدمات اعتراض داشت و بر ضرورت سامان‌دهي امور زايران عراقي و ايراني تأكيد كرد.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم‌چنين به نابه‌ساماني تردد زايران انفرادي با وجود دريافت ويزا در مرزهاي عراق اشاره كرد و گفت: ما معتقديم، موضوع همكاري با عراق فقط در حوزه‌ي زيارتي خلاصه نمي‌شود، چراكه زيارت عتبات عاليات داراي مناسك و مراسم مفصلي مانند حج نيست و زايران در كنار زيارت به گردشگري و ديدن جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي عراق نيز مي‌توانند بپردازند.

بقايي تصريح كرد: اگر مكانيزم درستي براي فعاليت آژانس‌هاي مسافرتي ايلام و حتا ديگر استان‌هاي مرزي مانند كرمانشاه و خوزستان بتوانيم فراهم كنيم، رغبت و علاقه‌ي مردم براي حضور در عرصه‌ي سرمايه‌گذاري و فعاليت اقتصادي اين استان‌ها بهبود مي‌يابد، همه‌ي اقشار مردم از منافع چنين فعاليتي بهره‌مند مي‌شوند و فعاليت‌هاي مرزي مانند سال‌هاي پيش رونق مي‌گيرند.

وي به نقل قولي از وزير جهانگردي عراق كه گفته بود «از فعاليت سازمان حج و زيارت ايران در عراق راضي نيستيم» اشاره و اضافه كرد: موقعيت استان ايلام براي جذب مسافران عراقي منحصربه‌فرد است. با فاصله‌ي 50 كيلومتر از شهر بدره در عراق با دماي بالا و گرماي فراوان، در استان ايلام دماي هوا 13 درجه است. شايد همين يك عامل كافي باشد كه ما گردشگران عراقي را به كشور بتوانيم جذب كنيم.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۲ آبان ۱۳۸۷ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8708-10153
  • خبرنگار :