يك فعال گردشگري: يكنواختي موزهها بيشتر از گران كردن ورودي آنها در تورها اثرگذار است
يك فعال گردشگري معتقد است: گران كردن ورودي موزهها به اندازهي فضاي ثابت و يكنواخت اين اماكن، در تورهاي گردشگري تأثيرگذار نيست. هادي فراهاني در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه افزايش قيمت در بخش خدمات مانند هتلها، تغذيه و حملونقل بيشتر از گران كردن ورودي موزهها بر گردشگري تأثيرگذار است، ادامه داد: در موزهها، نگهداري و مرمت اشيا، كاري مهمتر است؛ ولي چون موزهها فضاي كافي ندارند، اين آثار با شرايط موجود نگهداري ميشوند و معمولا در اين فضاها تغييري داده نميشود، بنابراين موزههاي ما دچار يكنواختياند. به گفتهي او، آثار بينظيري در زيرزمين موزههاي كشور از جمله موزهي ايران باستان وجود دارند كه آنها را جايگزين آثار كنوني ميتوان كرد؛ ولي چون فضاي مناسبي وجود ندارد، اشياي موزهيي را تغيير نميدهند و موزهها خيلي تنوع ندارند. اين مدير فني يكي از دفاتر خدمات مسافرتي پيشنهاد كرد: براي ايجاد تنوع در موزهها با هدف جذب گردشگر بيشتر، از ارتباط با كشورهاي ديگر ميتوان استفاده و اشيايي را به موزههاي كشور منتقل كرد تا در نمايش اشيا، تنوع ايجاد شود. در اين صورت، حتما بايد راهنمايان متخصص در موزهها حضور داشته باشند تا اطلاعات مناسب و نه كليشهيي را به بازديدكنندگان بدهند. وي با تأكيد بر اينكه براي جذب بازديدكنندگان بيشتر به موزهها، شرايط اين اماكن تاريخي و فرهنگي را بايد تغيير داد، اظهار كرد: موضوع گران كردن ورودي موزهها نسبت به گردشگران خارجي، بر بازديدكنندگان داخلي تأثيرگذار است؛ اما در ميان آنها، گردشگران علمي پيدا ميشوند كه ميخواهند فقط موزهها را ببينند و با راهنمايان متخصص همراه شوند كه براي اين افراد نيز يكنواختي موزهها بيشتر از قيمت آنها اهميت دارد. او در پاسخ به اين پرسش كه آيا يكنواختي موزهها بيشتر از قيمت ورودي اين اماكن در جذب و تعداد بازديدكنندگان داخلي و خارجي تأثيرگذار است؟ گفت: اين مسأله بيتاثير نيست؛ شايد براي گردشگري كه پنج سال پيش از موزهي ايران باستان ديدن كرده است و در سفر بعدي، دوباره همان آثار را ميبيند، ديگر ديدن اين موزه جذاب نباشد. فراهاني تأكيد كرد: افزايش ورودي موزهها بر تورهاي خارجي نسبت به گردشگران داخلي اثرگذاري كمتري دارد؛ اما اين مسأله در كنار فضا و آثار موزهها بيشتر مورد توجه قرار ميگيرد. انتهاي پيام