در نشست خبري «خواب زمستاني»؛ سيامك شايقي و گلايه از تبليغات نامناسب شهري فاطمه معتمدآريا: كار سينما فضاي علمي‌اش را از دست داده است

نشست خبري فيلم سينمايي «خواب زمستاني» به كارگرداني سيامك شايقي برگزار شد. به گزارش خبرنگار سينماي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سيامك شايقي كارگردان در نشست خبري فيلمش، درباره‌ انتخاب بازيگران اين فيلم گفت: از ابتدا كم و بيش نقش سه خواهر مشخص بود، تنها به جاي لادن مستوفي قرار بود ليلا حاتمي بازي كند كه به نظر من مستوفي انتخاب بهتري بود و چون در فيلم دوخواستگار متفاوت وجود داشت، هردو سليقه را مي‌توانست پوشش دهد. وي ادامه داد: درباره‌ي آقايان هم شاهرخ فروتنيان از ابتدا مدنظر بود و حتي پاي گچ گرفته‌اش كه كاملا اتفاقي بود كمك كرد تا نقشش بهتر در آيد. عمار تفتي هم از قديم با من كار كرده بود و دوست داشتم بازهم كار كنيم و كوروش تهامي هم به‌همين صورت بود، اما روي نقش او بسيار كار شد و معتقدم انتخاب او و خواستگار دوم كه فرشيد منافي بازي كرد، خيلي تعيين‌كننده بود. اين كارگردان با انتقاد از تبليغات نامناسب فيلم و عدم كمك شهرداري به آن گفت: متاسفانه شهرداري هيچگونه همكاري در زمينه‌ي تبليغات فيلم به ما نكرده است و حتي يك طرح ساده ما را كه در آن صورت بازيگران دركنار هم قرار گرفته بود به بهانه‌ اين‌كه مشكل دارند، رد كرد. وي افزود: اما تلويزيون يكسري آگهي‌هاي مجاني و تخفيف‌هاي ويژه‌اي درحد خودمان به فيلم داد كه البته درحد تبليغات فيلم‌هايي كه مرتب از تلويزيون پخش مي‌شود نبود و ما بودجه چنين تبليغي را نداريم. از سوي وزارت ارشاد هم كمك‌هايي بابت تبليغات شده است، اما وسعمان بيش از اين نبوده و تصميم گرفتيم يك استارت مقدماتي بزنيم تا بعد تبليغات را گسترش دهيم. شايقي در بخش ديگري از سخنانش به موسيقي متن فيلم اشاره كرد و اظهار داشت: سعيد شهرام جزو افتخاراتي است كه از كشف‌هاي من براي سينما به حساب مي‌آيد كه با «رنو تهران 29 »كارش بازتاب پيدا كرد و درچند فيلم و سريال باهم همكاري داشته‌ايم. وي ادامه داد: نوع خاصي از موسيقي بعد از فيلم «باغ فردوس» در فيلم‌هايم استفاده كردم كه تجربه بسيار خوبي بود. اين موسيقي تلفيقي از موسيقي سنتي با موسيقي جاز و بلوز است كه در «باغ فردوس» به بهترين شكل اتفاق افتاد. اما در«خواب زمستاني» خواستيم فراتر برويم و خودمان را از ابتدا در فضاي ايراني قرار دهيم و دراين فضا به بلوز هم برويم ،البته درفيلم «راه و بيراه» هم اين كار را انجام داديم اما نقطه بلوغش در «باغ فردوس» بود. شايقي با اشاره به شخصيت‌سازي توسط‌ سازها گفت: اگر سازها را به‌عنوان شخصيت اصلي درنظر بگيريم، علي‌رغم نزديكي سه‌شخصيت فيلم تفاوت‌هايي را باهم مي‌بينيم ولحنشان كه با يكديگر متفاوت است به‌همين دليل در لحظه‌هاي متفاوت نوع استفاده از سازها تغيير مي‌كند. سعيد شهرام سازنده موسيقي هم كه دراين نشست حاضر بود با بيان اين‌كه تصميم گرفته است به‌همراه سيامك شايقي نوآوري جديدي براي فيلم داشته باشد گفت: خواستيم قابليت سازهاي ايراني را به‌گونه‌اي كه در شكل نقش‌ها تاثير داشته باشند، ايجاد كنيم و موسيقي فيلم تصوير كششي از نت‌ها به ما بدهد و به هيچ‌وجه از سازهاي ديگر به‌خصوص سازهاي الكترونيك كه تخصص من است درساخت موسيقي اين فيلم استفاده نشد. وي افزود: در موسيقي «خواب زمستاني» هركدام از سازها دربخش‌هاي مختلف بيانگر حس و حال تصويري است كه اين سه‌خواهر دارند كه گاهي باهم تلفيق و گاهي از هم جدا مي‌شوند و معتقدم موسيقي اين فيلم يك كار نوآورانه است كه نظير آن را نديده‌ام و در واقع موسيقي «خواب زمستاني» تنها با سه ساز ني، تار و كمانچه ساخته شده است. فاطمه معتمدآريا بازيگر اين فيلم هم درابتداي سخنانش با انتقاد از رسانه‌ها در تحريف صحبت‌هاي بازيگران گفت: متاسفانه هميشه حرف‌هاي ما را تحريف مي‌كنند، به‌همين دليل صحبت‌كردن برايم بسيار سخت است و هيچ مرجعي هم نيست كه رسيدگي كند به‌همين خاطر معتقدم دراين شرايط حرف نزدن بهتر است. وي درباره‌ي تفاوت نقشش با كارهاي قبلي‌اش اظهارداشت: خيلي ساده‌نگري و ساده‌انگاري است كه فكر كنم براساس خصوصيات يك بازيگر به او نقش بدهند. بازيگر به هرحال بازيگر است و دليلي وجود ندارد كه يك بازيگر نقشي را بازي ‌كند كه به خصوصيات فيزيكي يا شخصيتي‌اش نزديك باشد و اين تصور كه بازيگر بايد براساس خصوصيات شخصي و فيزيكي‌اش نقش قبول كند غلط است. اين بازيگر تصريح كرد: در دوره‌اي قرار داريم كه بازيگري و كار سينما فضاي علمي‌اش را از دست داده و وقتي تمام قواعد و اصول حرفه‌اي يك چيزي شكسته شود، طبيعي است كه از هر بازيگر انتظار داشته باشيم چيزي را ببينيم كه به خصوصياتش نزديك باشد. معتمدآريا خاطرنشان كرد: درجامعه‌اي كه فقط در شكل ظاهري همه را به شكل مانكن‌هاي تركيه و يا مدل‌هاي كشورهاي عربي مي‌بينيم، بسيار مهم است كه زيبايي بصري مردم را به چه شكلي تغيير داده‌ايم كه زيبايي دروني را نمي‌بينند و به‌دنبال چيزي باشند كه از شوهاي عربي يا تركي مي‌بينيم و دراين صورت طبيعي است با ديدن شخصيت‌هايي مانند «گيلانه» و ياحتي همين «خواب زمستاني» براي مردم جذاب نباشد. فرشيد منافي هم درادامه جلسه با اشاره به حضورش دراين فيلم و تفاوتش با اجراهاي راديويي و تلويزيوني‌اش گفت: شخصيت اصلي من نه شبيه آن شلوغ كاري‌هاي اجراست و نه اينقدر عصباني هستم اما نسبت به شخصيتي كه در «خواب زمستاني» بازي كردم نزديك‌تر هستم. وي افزود: به خاطر 12 سال كار درراديو بيشتر صدايم براي مردم جا افتاده است، اما سعي مي‌كنم بدون توجه به اين موضوع راه خودم را بروم و به علاقه‌ام كه سينما و بازيگري است بپردازم. البته پيشينه اصلي من تئاتر است و از آنجا وارد نمايش‌هاي راديويي و بعد اجرا و دوبله شدم اما فضاي تئاتر در كشور ما چندان مناسب نيست و آنرا رها كردم. عمار تفتي ديگر بازيگر اين فيلم نيز اظهار داشت: رابطه من با سيامك شايقي بسيار عميق تر از يك رابطه‌ي استاد و شاگردي است و بيشتر رابطه‌اي پدر و پسري است و ايشان براي اولين‌بار من را در پشت صحنه سريال «سياه سفيد خاكستري» پذيرفتند و خوشحالم هرچند سال يك‌بار يك كار سينمايي باهم انجام مي‌دهيم. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8708-04453
  • خبرنگار : 71133