اميل لحود: سازمان ملل مي‌خواهد مقاومت را خلع سلاح كند تا زماني كه اسراييل هست، سخن از صلح معنايي ندارد

رييس جمهور پيشين لبنان با بيان اين كه من همه‌ي كساني كه ادعاي حمايت از لبنان را دارند به چالش مي‌كشم، گفت: هيچ‌كدام از كشورهاي عربي از مقاومت لبنان حمايت نكردند و تلاش كردند كه در برابر آن بايستند و تنها ايران و سوريه از مقاومت حمايت كردند.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اميل لحود، رييس جمهور پيشين لبنان صبح سه‌شنبه در كنفرانس خبري مشترك با منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان كه در محل دفتر مطالعات سياسي و بين‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سوالي درباره‌ي رويكرد به وجود آمده در لبنان براي ارتباط با مسيحيان غرب و نقش ايران در اين‌باره، گفت: من در دانشگاه انگليس درس خوانده‌ام و فن رزم را آموزش ديده‌ام و چون در ارتش بودم از سياست فاصله داشتم؛ اما وقتي كه مسووليت گرفتم و فرمانده ارتش شدم مسائلي ديدم كه اصلا باورم نمي‌شد.

وي افزود: فكر مي‌كرديم كه غربي‌ها به راستي به لبنان مي‌آيند تا كار كنند؛ در حالي كه در پشت صحنه غرب همواره از اسراييل حمايت مي‌كرد؛ ولي سوريه و ايران عملا از ما بدون اين كه چيزي از ما بخواهند حمايت كردند.

اميل لحود با بيان اين كه غربي‌ها نمي‌خواهند حقايق و واقعيت‌ها را بپذيرند، تصريح كرد: من همه‌ي كساني را كه ادعاي حمايت از لبنان را دارند به چالش مي‌كشانم؛ حتي كشورهاي عربي هيچ‌كدام از مقاومت لبنان حمايت نكردند و تلاش كردند در برابر آن بايستند.

او با اشاره به اجلاس سران عرب در زمان جنگ 33 روزه، خاطرنشان كرد: در رابطه با آزادي جنوب و جنگ 33 روزه‌ي اسراييل عليه لبنان ديديم كه در اجلاس سران عرب هم در عمل تلاش كردند ابتكار عملي را ديكته كنند كه توسط كشورهاي بزرگ غربي تصميم گرفته شده بود.

اميل لحود با اشاره به توطئه‌هاي فراوان عليه لبنان، گفت: ما با اين كه بخواهند اين ابتكارات را در هفت محور مورد توافق بگنجانند مخالفت كرديم كه يكي از آن‌ها موضوع مزارع شبعا بود كه مي‌خواستند با پذيرش آن مقاومت را خلع سلاح كنند. در حالي كه ما با آن مخالفت كرديم.

به گفته‌ي رييس جمهور پيشين لبنان، سازمان ملل تحت عناوين مختلف مي‌خواهد مقاومت را خلع سلاح كند كه اين بسيار خطرناك است.

وي گفت: با هر گونه توطئه‌اي كه توسط اسراييل عليه لبنان صورت گيرد مخالفيم و اجازه نمي‌دهيم محورهايي به دست دشمنان عليه ما تحميل شود. ما كمك‌هايي از طرف سوريه، ايران و قطر دريافت كرديم كه نشان مي‌دهد چه كساني دوستان ما هستند.

اميل لحود با اشاره به سفر ميشل عون، رهبر جريان آزاد ملي لبنان به تهران، گفت: وقتي ميشل عون كه بخش اعظم مسيحيان لبنان طرفدار وي هستند به ايران آمد به وي حمله كردند كه همين كار را با من نيز كردند. حتي زماني كه حريري ترور شد چه دشنام‌هايي را كه به ما ندادند. اما در برابر آنان ايستادم.

او ادامه داد: بايد آنان در نگاه‌شان به لبنان تجديدنظر كنند و بايد بدانند كه اشتباه مي‌كنند و لبنان هر آن چه را كه مي‌بيند ملاك عمل قرار مي‌دهد.

خبرنگاري از لحود درباره‌ي ديدار اخير شيخ حسن نصرالله و سعد حريري پرسيد كه وي در پاسخ گفت: ما بر اساس توافق دوحه عمل مي‌كنيم تا كارها را سازماندهي و وحدت ملي ايجاد كنيم.

وي افزود: برخي يكسري دخالت‌هايي مي‌كردند و مي‌خواستند كه كارها را بر اساس نظر خودشان پيش ببرند كه ما قبول نكرديم كه نهايتا در دوحه رييس جمهور انتخاب شد و حمايت از لبنان براي كار رييس جمهور و سپس ايجاد آشتي ملي شكل گرفت.

لحود لبنان را جمهوري مردم‌سالاري كه توافقي بين گروه‌هاي لبناني است توصيف و خاطرنشان كرد: تركيب و بافت مردم لبنان با همه‌ي دنيا فرق مي‌كند كه همين مسئله باعث شده لبنان درباره اختلاف بين گروه‌ها در معرض خطر باشد.

او ادامه داد: از زمان ترور مرحوم رفيق حريري تلاش مي‌كردند بهانه‌هايي به دست بگيرند و در مورد تشكيل دولت لبنان كارشكني كنند اما ما تلاش كرديم كه اين دولت را تشكيل دهيم. جلسه‌ي ميان شيخ حسن نصرالله و حريري جلسه‌ي مهمي بود كه موجب آرامش وضعيت خواهد شد و اميدواريم انجام مشورت‌ها بين اين دو گروه مسلمان اثر خود را در صحنه‌ي لبنان داشته باشد.

رييس جمهور پيشين لبنان، توافق دوحه را مورد خشم دشمنان لبنان و اسراييلي‌ها عنوان و اظهار اميدواري كرد كه انتخابات پارلماني در لبنان انجام شود و همه‌ي گروه‌هاي لبناني در رقابت سالم بتوانند به سهم خود دست يابند.

به گزارش ايسنا، لحود پيش از پاسخ به سوال خبرنگاران با تشكر از استقبال از وي در سفر به ايران، گفت: از زماني كه وارد فرودگاه شدم احساس كردم در لبنان هستم. ما شرايط سختي را در لبنان گذرانديم و در شرايط دشوار دوستان واقعي خود را يافتيم. افرادي در كشورهاي بزرگ بودند و ادعا مي‌كردند كه از ما حمايت مي‌كنند اما پس از اشغال لبنان توسط اسراييل در سازمان ملل قطعنامه‌ي 428 را صادر كردند و فكر نمي‌كردند كه بتوانيم با اين قطعنامه سرزمين‌هاي اشغالي را بازپس گيريم؛ اما مقاومت ملي لبنان شكل گرفت.

وي ادامه داد: هيچ‌گاه اين تصور را نداشتيم كه كشور كوچكي مثل لبنان بتواند سرزمين‌هاي اشغالي را بازيابد اما ديديم كه جنوب لبنان به خاطر مقاومت و ارتش لبنان و پايداري آنان بازپس گرفته شد.

رييس جمهور پيشين لبنان، با اشاره به تلاش‌هاي خود در ارتش لبنان براي از بين بردن تبعيض بين گروه‌ها، گفت: مقاومت مي‌تواند ايجاد وحدت كند؛ بنابراين از سراسر لبنان خواستيم يك صف واحد در برابر دشمن ايجاد كنيم. ازهمان ابتدا عده‌اي فكر مي‌كردند مقاومت يك گروه شبه نظامي است و تصور نمي‌كردند مقاومت بتواند هسته‌يي براي مقابله با تجاوزهاي اسراييل باشد؛ اما ما به دليل اعتقاد به حقانيت‌مان توانستيم با كمك ارتش ملي و مقاومت پوزه‌ي اسراييل را به خاك بماليم.

لحود بار ديگر با تاكيد بر حمايت‌هاي سوريه و ايران از لبنان، گفت: باقي افراد فقط حرف مي‌زدند؛ وقتي سرزمين‌هاي ما آزاد شد ايران و سوريه در بازسازي كشور ما بدون هيچ چشمداتي كمك كردند.

رييس جمهور پيشين لبنان، با اشاره به اين كه اسراييل همواره صدايش در جهان عرب بلند بود، گفت: آنان فكر مي‌كردند در سال 2006 نيز مي‌توانند كاري از پيش ببرند اما به دليل مقاومت لبنان، صداي ما بلندتر شد و اسراييل هرگز توانايي مقابله با مقاومت را نخواهد داشت.

او هم‌چنين اقدام ميشل عون در همراهي مسيحيان با مقاومت را موفقيتي براي لبنان توصيف كرد و گفت: در كنار اين مسئله آزادي اسرا را شاهد بوديم كه موفقيت ديگري براي لبنان بود.

رييس جمهور پيشين لبنان، با بيان اين كه امروز اسراييل شكست خورده و درصدد اين است كه با فريب به ما حمله كند، گفت: ما اميدواريم صلح در منطقه برقرار شود اما تا زماني كه اسراييل وجود دارد و مورد حمايت قدرت‌هاي بزرگ است سخن از صلح معنايي ندارد و مهم‌ترين سلاحي كه در دست ماست مقاومت است.

لحود در پايان گفت: ما از ايران و از آقاي احمدي‌نژاد كه مي‌دانيم چقدر عاشق لبنان است و از وزير امور خارجه كه همواره ما را مورد حمايت قرار داده تشكر مي‌كنيم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۷ آبان ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8708-03376
  • خبرنگار :