*5ماه مانده به پايان سال و محقق شدن فقط 30درصد از برنامه ساخت هزار جايگاه سي.ان.جي* صف‌هاي طولاني را پاياني هست؟

با وجود تاكيد رييس جمهور و پيگيري‌هاي وزير نفت براي اجراي كامل طرح راه‌اندازي هزار جايگاه سي.ان.جي تا پايان امسال، ملاحظه مي‌شود كه در ابتداي هشتمين ماه سال، كمتر از 350 جايگاه تك منظوره سي.ان.جي وارد مدار فعاليت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين در حالي است كه روند تبديل كارگاهي و كارخانه‌يي گازسوز كردن خودروها شتاب قبلي خود را حفظ كرده و در حال حاضر بيش از 800 هزار خودرو دوگانه‌سوز در كشور وجود دارد.

در تيرماه امسال مدير عامل شركت گاز خودرو تعداد خودروهاي دوگانه سوز فعال كشور را 756 هزار دستگاه اعلام كرده و از دوگانه‌سوز شدن 600 هزار خودرو ديگر تا پايان سال خبر داده بود كه به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود در پايان امسال بيش از يك ميليون خودرو دوگانه‌سوز در كشور وجود داشته باشد.

از سوي ديگر، با وجود اين‌كه تلاش مي‌شود ساخت جايگاه‌هاي سي‌.‌ان.جي متناسب با افزايش خودروهاي دوگانه سوز پيش رود، ولي طبق گفته كارشناسان، به دلايل مختلف منطقي نبودن برنامه، ضعف مديريتي و نبود تجهيزات مورد نياز، سرعت اجراي طرح با برنامه متناسب نيست، به‌طوري كه با گذشت هفت ماه از سال فقط حدود 30 درصد از برنامه اجرا شده است.

البته در اين راستا از جمله مشكلات اساسي اجراي طرح به ويژه در كلان شهرها مي‌توان به مشكل تامين زمين به دليل گراني و عدم همكاري برخي سازمان‌هاي دولتي مانند شهرداري و صنايع دفاع، نبود برخي قطعات مورد نياز، حضور كمرنگ بخش خصوصي و توجيه اقتصادي ناچيز ساخت جايگاه‌ سي‌ان‌جي به دليل قيمت پايين گاز طبيعي فشرده اشاره كرد.

بر اساس اين گزارش، اگرچه مجموعه اين دلايل موجب شده در رقابت بين سرعت ساخت جايگاه و دوگانه‌سوز شدن خودروها، ساخت جايگاه در رتبه دوم باشد، ولي به نظر مي‌رسد در اين زمينه گاهي ضعف مديريتي نيز نقش به سزايي در كندي ساخت جايگاه‌ها داشته است؛ به طوري كه پس از تاسيس شركت گاز خودرو در دي ماه سال گذشته با هدف استقلال شركت و تمركز در انجام كارها براي تسريع اجراي برنامه و همچنين تحول مديريتي كه ابتداي امسال انجام و در پي آن وعده بهبود سرعت اجراي برنامه داده شد، به گفته برخي كارشناسان آگاه، در حدود هفت ماه گذشته توجه كافي به يكي از مهمترين اصول اجراي برنامه كه هماهگي با شركت‌هاي گاز استاني است، انجام نشده و موجبات كندي ساخت جايگاه‌ها و نداشتن برنامه هماهنگي مناسب، به‌ويژه در شهرستان‌ها را ايجاد كرده است.

همچنين برخي منابع مطلع از مكان‌سنجي نامناسب جايگاه‌هاي سي‌.‌ان.جي در شهرها خبر مي‌دهند؛ به‌گونه‌اي كه علاوه‌بر همه مشكلات موجود از نظر مالي و تجهيزات، با طراحي جايگاه در مناطق كم‌تردد انگيزه براي ساخت جايگاه به حداقل مي‌رسد.

به گزارش ايسنا، به منظور رفع مشكل‌هاي موجود در راه ساخت جايگاه سي.ان.جي، هيات مديره شركت گاز برنامه‌هاي مختلفي براي بالا بردن توجيه اقتصادي ساخت اين نوع جايگاه‌ها با افزايش قيمت، ايجاد خدمات رفاهي در كنار جايگاه‌ها و همچنين ساخت جايگاه‌هاي گاز روي خطوط لوله فشار قوي گاز طبيعي ارائه كرده است كه البته برخي از آنها در مرحله بررسي هستند.

از طرف ديگردرحال حاضر تعداد زيادي از جايگاه‌هاي سي.ان.جي روي خطوط لوله شهري گاز قرار دارد كه افت فشار به هر دليل و به ويژه در زمستان، قطعي گازهمين تعداد كم جايگاه‌هاي سي.ان.جي موجود و تشديد صف‌هاي طولاني را به همراه دارد كه اين وضع در زمستان سال گذشته با قطع بسياري از جايگاه‌ها همراه بود.

در چنين شرايطي، با توجه به برخي مشكلات مانند تامين تجهيزات كه رفع آنها كمتر در اختيار مسوولان است، به نظر مي‌رسد بهتر بود مديران مرتبط با نگاهي واقع‌بينانه به امكانات، برنامه و اختيارات، وعده كمتري به مردم مي‌دادند؛ به طوري كه در ماه‌هاي گذشته مديرعامل شركت گاز خودرو به كرات اعلام كرده كه تا پايان امسال به ازاي هر هزار خودرو يك جايگاه سي.ان.جي خواهيم داشت.

علوي با بيان اين‌كه كارراه‌اندازي جايگاه‌ها پيچيده و در توان افراد متخصص است، گفته بود كه در قالب پيمان‌هاي امضاء شده تلاش مي‌شود تعهد هر ماه براي ساخت جايگاه در زمان مربوطه انجام شود، ولي اگر يك ماه تعداد جايگاه‌هاي راه‌اندازي شده به برنامه نرسد، با توجه به اين‌كه تجهيزات آن ارسال مي‌شود، در ماه‌هاي بعد جبران خواهد شد، زيرا گاهي دسترسي به موقع به برق ، آب و گاز ممكن است با مشكل مواجه شود.

البته در اين زمينه بايد با رعايت انصاف به مذاكرات در حال انجام براي واگذاري ساخت جايگاه‌هاي جديد به پيمانكاران داخل و خارجي نيز اشاره كرد. به طوري كه پيش از اين كسايي‌زاده - مديرعامل سابق شركت ملي گاز- از انجام مناقصه‌ براي انتخاب پيمانكاران داخلي و خارجي جهت ساخت و تامين قطعات به ترتيب 500 و 300 جايگاه سي.ان.جي خبر داده بود كه شنيده‌ها حاكي از آن است كه انتخاب پيمانكاران داخلي ساخت 300 جايگاه در مرحله نهايي است، ولي در هر صورت كارشناسان تاكيد مي‌كنند كه اجراي اين طرح‌ها مربوط به سال‌هاي آينده خواهد بود.

به اين ترتيب، ملاحظه مي‌شود در حالي وارد ماه‌هاي سرد سال مي‌شويم كه حدود 30 درصد طرح ساخت هزار جايگاه سي‌.ان.جي كه مورد توجه رييس جمهور و وزير نفت بود، به مرحله عمل رسيده است. در اين رابطه با وجود مشكلات مختلف مانند كمبود زمين، نبود تجهيزات، ضعف مديريتي ، هماهنگي ناكافي با شركت‌هاي گاز استاني، تعامل ناموفق با سازمان‌هايي مانند شهرداري براي دريافت زمين رايگان مشاهده مي‌شود كه وعده دادن به مردم براي اجراي برنامه همچنان ادامه دارد.

به هر حال آنچه در شرايط متاثركننده تعداد كم جايگاه در برابر تعداد خودروهاي دوگانه‌سوز شده و تعطيلي تعدادي از جايگاه‌هاي سي.ان.جي به دلايل فني با وجود برنامه تعميرات اساسي آنها ديده مي‌شود، ايجاد صف‌هاي طولاني و اتلاف زمان صاحبان خودرو براي دريافت گاز طبيعي فشرده است كه در بسياري موارد، مورد اغماض مسوولان قرار گرفته است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۵ آبان ۱۳۸۷ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8708-01817
  • خبرنگار :