بدون حضور ايران، نخستين بورس گردشگري آسيا در سنگاپور برگزار شد
نمايشگاه ITB آسيا (بورس گردشگري آسيا) با حضور شركتكنندگاني از كشورهاي مختلف جهان كه در طول سه روز برگزاري، به معرفي آخرين دستاوردها در زمينهي توسعهي صنعت گردشگري پرداختند، پايان يافت. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از برخي منابع خبري، روز گذشته، نخستين دورهي نمايشگاه ITB آسيا كه با حضور 58 كشور جهان از 22 اكتبر (اول آبانماه) در قالب 651 غرفه و بهمدت سه روز در سنگاپور گشايش يافته بود، پايان يافت. پيشنهاد برگزاري نمايشگاه ITB آسيا، پس از برگزاري نمايشگاه امسال ITB در شهر برلين آلمان با هدف توسعهي صنعت گردشگري قارهي آسيا ارايه شد كه اين پيشنهاد با استقبال بخش زيادي از كشورهاي جهان، بويژه كشورهاي آسيايي روبهرو شد. براساس آمارهاي ارايهشده از سوي مسؤولان برگزاري اين نمايشگاه كه ساعاتي پيش در اختيار رسانهها قرار گرفت، از مجموع 651 غرفهي نمايشگاه، 43 درصد به سازمانهاي مربوط به معرفي جاذبههاي گردشگري، 27 درصد به آژانسهاي مسافرتي، 12 درصد به سازمانهاي دولتي فعال در زمينهي صنعت گردشگري، چهار درصد به سازمانهاي فعال در زمينهي توليد فنآوريهاي مرتبط با صنعت گردشگري، بويژه فنآوريهاي امنيتي، چهار درصد به شركتهاي فعال در زمينهي حملونقل گردشگران، سه درصد به شركتهاي فعال در خدماتدهي به گردشگران، چهار درصد در زمينهي نحوهي اطلاعرساني به گردشگران و دو درصد نيز به ديگر زمينههاي مرتبط با صنعت گردشگري، اختصاص يافته بودند. 81/5 درصد غرفهها توسط شركتهاي آسيايي، 8/2 درصد توسط شركتهاي اروپايي، 5/2 درصد توسط شركتهاي آفريقايي، 3/7 درصد توسط شركتهاي جنوب آمريكا و 1/4 درصد نيز توسط شركتهاي كشورهاي آمريكاي شمالي فعال در زمينهي صنعت گردشگري با هدف معرفي جاذبههاي گردشگري و آخرين دستاوردها در اين صنعت اجاره شده بودند. تاكنون، كارشناسان صنعت گردشگري، نخستين دورهي نمايشگاه ITB آسيا را يكي از موفقترين نمايشگاههاي برگزارشده در صنعت گردشگري در جهان دانستهاند و بر اين باورند كه با توجه به حجم كشورهاي شركتكننده و استقبال بازديدكنندگان از اين نمايشگاه (بهطور متوسط روزانه 41 هزار بازديدكننده) دور دوم نمايشگاه ITB آسيا كه به احتمال زياد، سال آينده در امارات متحده عربي برگزار ميشود، رشدي 20 درصدي از نظر تعداد غرفه و بازديدكننده داشته باشد. كارشناسان صنعت گردشگري، برگزاري اين نمايشگاه را در كشور سنگاپور، عاملي حياتي در توسعهي صنعت گردشگري اين كشور ارزيابي كردند و بر اين باورند كه با برگزاري دورهي نخست ITB آسيا در سنگاپور، روند رشد هفت درصدي صنعت گردشگري اين كشور در سالهاي اخير، افزايش يابد و به 12 درصد در سال 2010 ميلادي برسد. سنگاپور با ارايهي محصولات گردشگري خود در بخش دريا، پيشبيني كرده است كه ظرفيت سفرهاي دريايي اين كشور تا دوسال آينده دوبرابر شود و تعداد گردشگران دريايي اين كشور تا سال 2015 ميلادي به يك ميليون و ششصد هزار نفر برسد. براساس اين گزارش، آمارها از حضور چشمگير كشورهاي عربي خاورميانه، بويژه امارات، مصر، عربستان، عمان و قطر در ITB آسيا حكايت دارند. در اين ميان، ايران برنامهاي براي حضور در نمايشگاه ITB آسيا نداشت. انتهاي پيام