عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي: گردشگري فرهنگي با افزايش هزينهي ورودي موزهها آسيب ميبيند اگر موزهها گران شوند به بيفرهنگي نزديكتر ميشويم
عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران گفت: با افزايش هزينهي بليت ورودي موزهها، گردشگري فرهنگي كه نقطهي قوت صنعت گردشگري ايران محسوب ميشود، آسيب ميبيند. مصطفي شفيعيشكيب در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از افزايش قيمت بليت ورودي موزهها با تعبير «گل بود به سبزه نيز آراسته شد» ياد و بيان كرد: با يكسانسازي نرخ هتلها، در حق مسافران ايراني اجحاف كردند و اكنون بار ديگر با افزايش مبلغ ورودي موزهها اين كار را تكرار ميكنند. وي با اشاره به سطح و كيفيت خدمات موزهها، اظهار داشت: بيشتر راهنمايان موزهها فقط به زبان فارسي مسلطاند، البته آنها افراد شريف و قابل احترامي هستند؛ اما در نهايت، تورهاي خارجي از راهنمايان موزه بهرهاي نميبرند. بايد افرادي در موزهها بهعنوان راهنما كار كنند كه دست كم به يك يا دو زبان مسلط باشند. اين فعال گردشگري ادامه داد: برخي موزههاي كشور مانند موزهي ملي ايران بايد براي مردم رايگان باشند؛ كاري كه در برخي كشورها انجام ميشود، چون ميخواهند مردم اين فرهنگ را داشته باشند و بيشتر به موزه بروند. وي گفت: اگر باور داريم كه خدا به انسان عقل داده است و اين عقل سليم ميتواند تصميمگيرنده باشد و خوب و بد را تشخيص بدهد، پس دولتها بايد وسيلهي آن را فراهم كنند و بهترين مكان براي توسعه، معرفي فرهنگها و عبرتآموزي از تاريخ، موزه است؛ ولي اگر قيمت بليت ورودي موزهها افزايش يابد، تعداد زيادي از بازديدكنندهها كم ميشوند و تورگردانها نيز مجبور ميشوند قيمت تورها را افزايش دهند. عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران بيان كرد: اكنون قيمت برنامهي سفر به ايران نسبت به كشورهاي همسايه، بسيار گرانتر است و اين مسأله در بازار گردشگري ايران، حتا در حوزهي گردشگري فرهنگي در شرايطي كه كشورهاي همسايه بهاندازهي ايران مفاخر ندارند، بسيار تأثيرگذار بوده است، بهطوري كه ما بهاندازهي اين كشورها گردشگر نداريم. وي اقدام براي افزايش هزينهي ورودي موزهها را غيركارشناسي دانست و اظهار كرد: از مسؤولان موزه آمار بگيريد كه سال گذشته چه تعداد بازديدكننده داشتند و درآمد حاصل از آن چقدر بوده است. اگر اين درآمد را نسبت به هزينههاي آب، برق و مخارج روزمرهي موزه، هزينهي نگهداري ساختمان و استهلاك، حفاظت از اشيا و آثار موجود درنظر بگيريم، شايد پنج درصد از كل اين هزينهها را شامل نشود. شفيعي تأكيد كرد: موزهها جزو مفاخر فرهنگي كشور محسوب ميشوند و دولتها موظفاند، از درآمدهاي سالانهي كشور براي موزهها، بودجهاي تعريف كنند و اين كار تقريبا انجام ميشود، چون درآمد حاصل از فروش بليت، مبلغي نميشود كه اگر افزايش يابد، تأثيري بگذارد، چراكه ما هنوز فرهنگ بازديد از موزه را عمومي نكردهايم. وي ادامه داد: در كشورهايي مانند انگليس، كودكان را از پايينترين سطح آموزش، يعني مهد كودك به موزه ميبرند و در طول تحصيل، دانشآموزان از موزهها رايگان ديدن ميكنند؛ اما آيا اين كار در كشور ما انجام ميشود؟ در دوران تحصيل من و فرزندانم كه اين اتفاق رخ نداد. اين فعال گردشگري بيان كرد: نخست بايد فرهنگ بازديد از موزهها را تبليغ كرد و به مردم آموزش داد. تا چه زمان مردم بايد با يكديگر برخورد نامناسب داشته باشند. اين مسايل به تفكر و فرهنگي كه در ما ايجاد نشده است، مربوط ميشود. ما از تاريخ و گذشتگان خود عبرتي نگرفتهايم و بهترين نمونه براي عبرتآموزي و كسب تجربه، رفتن به موزه است. شفيعي افزود: اگر ميخواهيم فرزندان ما مثبت فكر كنند، بايد آنها را آموزش دهيم. حال اگر موزهها گران شوند يا از آنها استفاده نكنيم، بيشتر به بيفرهنگي نزديك ميشويم. انتهاي پيام