در بيانيه‌اي اظهار شد: بلامانع بودن ساخت هتل در شوش خبري تكان‌دهنده و غيرمنتظره است ادامه‌ي اين روند سبب دست‌اندازي مراکز و نهادها به محوطه‌هاي باستاني مي‌شود

دبيرخانه‌ي انجمن باستان‌شناسان جوان ايران پس از اعلام بدون مانع بودن ساخت دو هتل در شوش، بيانيه‌اي منتشر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين بيانيه آمده است: هم‌ميهنان گرامي! به اين وسيله، نگراني شديد خود را از رخدادهايي که در هفته‌ها و ماه‌هاي اخير، ميراث فرهنگي و معنوي ميهن‌مان را در چنبره‌ي خود گرفته‌اند و يکي پس از ديگري به ورطه‌ي نابودي مي‌کشند، اعلام مي‌كنيم و ضمن تأکيد بر لزوم هوشياري آحاد ملت مسلمان ايران در دفاع از هستي فرهنگي و معنوي خود، به تشريح يکي از مهم‌ترين اين وقايع مي‌پردازيم و لزوم پيشگيري از آن را به آگاهي ملت بزرگ ايران مي‌رسانيم:

1ـ در ماه‌ها و هفته‌هاي اخير که شاهد انتشار اخبار ناگواري درباره‌ي تخريب يادمان‌ها و محوطه‌هايي هم‌چون مسجد گلشن (خراسان)، مدرسه‌ي چهارباغ (اصفهان)، شهر هرمزاردشير (اهواز)، شهر تاريخي ـ اسلامي سيراف، مجموعه‌ي جهاني نقش رستم (فارس)، کتيبه‌ي هخامنشي خارک و ... هستيم، مصاحبه‌ي معاون محترم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري (آقاي فريبرز دولت‌آبادي، مورخ 22/7/1387) با خبرگزاري ايسنا و درپي آن، بيانيه‌ي رييس پژوهشکده‌ي باستان‌شناسي (آقاي حسن فاضلي نشلي) درباره‌ي بلامانع بودن ساخت هتل و مخدوش کردن حريم فرهنگي مجموعه‌ي باستاني شوش، خبري تکان‌دهنده و غيرمنتظره است که بي‌شک در تاريخ تشکيلات ميراث فرهنگي ايران طي چهار دهه‌ي اخير بي‌سابقه بوده است.

2ـ شوش يکي از مهم‌ترين محوطه‌هاي تاريخ بشري است که قريب هفت‌هزار سال تداوم سکونت دارد و وجود دو پايتخت دنياي باستان (يعني تمدن ايلامي و امپراتوري هخامنشي) در کنار آثار و يادمان‌هايي از دوره‌هاي اشکاني، ساساني و اسلامي اعتباري جهاني به آن بخشيده است. جاي بسي تأسف است که مسؤولان محترم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عوض آن‌که روند ثبت جهاني اين مجموعه‌ي کهن بشري را که در حافظه‌ي جهاني جايگاهي ويژه دارد، تسريع کنند، در اقدامي غيرقابل توجيه و غيرکارشناسانه درصدد ايجاد موانعي در راه جهاني شدن آن برآمده‌اند.

3ـ هتل بين‌المللي لاله‌ي شوش در 200 متري هسته‌ي اصلي تپه‌هاي باستاني شوش قرار دارد و در جنوب آن، کارگاه‌هاي پخت سفال از سده‌هاي نخستين اسلامي ديده مي‌شوند. هم‌چنين در شمال شرق آن، معبد معروف «آيه‌دانه» از دوره‌ي هخامنشي وجود دارد که در سده‌ي گذشته توسط باستان‌شناسان فرانسوي مورد کاوش قرار گرفته است. در جنوب شرقي آن نيز امامزاده و گورستان معروف امامزاده عباس قرار دارد که از زمان کنت لفتوس در سال 1850 ميلادي وجود آن‌ها گزارش شده است. افزون بر آن، در ديواره‌ي محدوده‌ي خاک‌برداري‌شده براي ساخت اين هتل، آثار مشخصي از خمره‌هاي تدفيني دوره‌ي ساساني و اشکاني و لايه‌هاي باستاني وجود دارند که تصاوير آن‌ها در رسانه‌ها انتشار يافته است. هتل ديگر هم که مربوط به بخش خصوصي است و هنوز به مرحله‌ي اجرا نرسيده، در 30 متري ديواره‌ي غربي کاخ آپادانا قرار گرفته است و مشخصا روي آثار دوره‌ي هخامنشي قرار دارد. ما با ساخت هتل‌هاي يادشده مخالفتي نداريم، تنها درخواست ما از مسؤولان محترم، رعايت ضوابط عرصه و چشم‌انداز فرهنگي مجموعه‌ي باستاني شوش است که امر دشواري نيست. هر دوي اين هتل‌ها مي‌توانند بي هيچ اشکالي، يکي دو کيلومتر آن‌سوتر و بيرون از محدوده‌ي حريم آثار ساخته شوند.

متأسفانه در اين راستا، رييس محترم پژوهشکده‌ي باستان‌شناسي نيز بدون آن‌که از محل هتل‌هاي دوگانه‌ي شوش بازديد کرده باشد، در بيانيه‌ي مورخ 23/7/1387 ساخت دو هتل در منطقه‌ي شوش را بلامانع دانسته است، حال آن‌که در فروردين‌ماه سال جاري تعيين حريم مجموعه‌ي باستاني شوش با مجوز اين پژوهشکده انجام شد و بر باستاني بودن منطقه تأکيد مي‌کند و اين خود، تناقضي آشکار است. در اين بيانيه هم‌چنين محل هتل لاله‌ي شوش در 3000 متري هسته‌ي اصلي تپه‌هاي شوش ذکر شده که اشتباه بوده است و در 200 متري آن قرار دارد و حاکي از عدم اشراف ايشان به مجموعه‌ي باستاني شوش است.

4ـ بدون ترديد مصاحبه‌ي اخير معاون محترم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي اعلام بلامانع بودن ساخت هتل در عرصه‌ي مجموعه‌ي باستاني شوش در راستاي فعاليت‌هايي طبقه‌بندي مي‌شود که در سال‌هاي اخير به زيان ميراث فرهنگي و معنوي ايرانيان بوده و در عرصه‌هاي جهاني منجر به تخريب چهره‌ي انساني ميهن اسلامي‌مان گشته است. بي‌شک ادامه‌ي اين روند باعث دست‌اندازي مستقيم مراکز و نهادهاي گوناگون به محوطه‌هاي باستاني خواهد شد. ما نگران نهادينه شدن رويه‌اي هستيم که در چند سال اخير مرتبا اتفاق افتاده است. سازمان ميراث فرهنگي همواره در هنگام وقوع چنين معضلاتي، پس نشسته و عرصه را بر ساير مراکز، سازمان‌ها، نهادها يا وزارتخانه‌ها خالي گذاشته است. اي کاش سازمان ميراث فرهنگي به اندازه‌ي وزارت راه توان دفاع از حريم خود را داشت. مثال عيني اين‌که درحالي‌که وزارت راه اعلام كرده، ساخت هتل لاله‌ي شوش به‌دليل قرار داشتن در حريم جاده‌ي انديمشک ـ اهواز ممنوع است، اما سازمان ميراث فرهنگي در اقدامي عجيب ساخت همان هتل را درون عرصه‌ي شهر باستاني شوش روا دانسته است.

5ـ متأسفانه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري عموما انتقاد به وضعيت تخريب ميراث فرهنگي کشور را موضوعي سياسي قلمداد مي‌كند و با وارد آوردن فشارهاي مختلف به کارشناسان خود، آن‌ها را از هرگونه اظهار نظري منع کرده است. بيم آن مي‌رود که بالا گرفتن روند تخريب ميراث فرهنگي به فاجعه‌ي غالب زمانه‌ي ما مبدل شود. به هوش بايد بود که دغدغه‌هاي فرهنگي با بازي‌هاي سياسي آميخته نشوند و انتقادهاي دوست‌داران ميراث فرهنگي با غرض‌ورزي‌هاي سياسي يکي پنداشته نشوند. هم‌چنين ضروري است با اتخاذ تدابير لازم، از تبديل موضوع شوش به سرنوشتي مشابه سيوند و دره‌ي بلاغي پرهيز شود. در شوش هنوز نه مانند سد سيوند (بودجه‌هاي ميلياردي) هزينه شده و نه حتا ساخت‌وسازي صورت گرفته است. تنها به خواست نادرست و قائم به شخص رييس محترم ميراث خوزستان و علي‌رغم مخالفت کارشناسان استان، محوطه‌اي يک هکتاري به منظور احداث يک هتل خاک‌برداري شده و تاکنون هيچ سرمايه‌گذاري ديگري انجام نشده است. هشدار مي‌دهيم که ساخت هتل و بناهاي جانبي آن هم‌چون پارکينگ، فضاي سبز، نگهباني، حصار محدوده و ... که براي هر هتلي ضروري است، تخريب بيشتري را به‌دنبال خواهد آورد و علاوه بر تخريب مستقيم لايه‌هاي باستاني منجر به مخدوش شدن چشم‌انداز فرهنگي اين مجموعه و جلوگيري از ثبت جهاني آن مي‌شود.

در پايان اين بيانيه با بيان اين‌كه ما خواستار آن هستيم که دستور رياست محترم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر پي‌گيري مسأله‌ي حفر غيرقانوني پي هتل لاله‌ي شوش و تخريب گسترده‌ي ميراث خوزستان به مرحله‌ي اجرا درآيد و به‌طور دقيق پي‌گيري شود، افزوده شده است: دبيرخانه‌ي باستان‌شناسان جوان ايران آمادگي خود را به‌منظور در دسترس قرار دادن همه‌گونه اسناد و مدارک روشن و متقن درباره‌ي نادرست بودن ساخت هتل در عرصه‌ي مجموعه‌ي باستاني شوش و عملکرد بد در قبال ميراث فرهنگي استان خوزستان به مراجع ذي‌صلاح اعلام مي‌کند. علاوه بر اين، خواستار آن است تا همه‌ي مسؤولان فرهنگي کشور (خصوصا رياست و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي)، آن‌ها که صاحب نفوذ کلام هستند يا آن‌ها که به نوعي از فعالان عرصه‌هاي فرهنگي و اجتماعي کشور محسوب مي‌شوند و نيز از همه‌ي کساني که حقيقتا براي ارزش‌ها و دستاوردهاي ميراث فرهنگي و معنوي و بشري احترام قائل‌اند، مسايل کلان مديريت ميراث فرهنگي و تاريخي کشور را با حساسيت بيشتري دنبال و از امحا و نابودي آن جلوگيري كنند و از تخريب چهره‌ي ميهن اسلامي‌مان پيشگيري به عمل آورند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۷ مهر ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8707-14905
  • خبرنگار : 71219