يك راهنماي ايرانگردي و جهانگردي: اطلاعات اندكي از تاريخ ايران در دورههاي آموزشي راهنمايان ارايه ميشود منابع مكتوب تخصصي و جامع براي راهنمايان وجود ندارد
يك راهنماي ايرانگردي و جهانگردي گفت: مطالب تخصصي و حتا تاريخي كه براي يك گردشگر و راهنما مفيد باشد، در دورههاي آموزشي راهنمايان ارايه نميشوند و اين افراد مجبورند، خود اين ضعف را با مطالعه و تحقيق رفع كنند. علي عليپور در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه دورههاي آموزشي راهنمايان خيلي تخصصي نيستند، ادامه داد: اين دورهها براي راهنما و گردشگر چيزي ندارند و معمولا راهنماها خود مطالعه ميكنند تا اطلاعات تخصصي بهدست آورند. با وجود اين، براساس ارزيابيهاي صورتگرفته از گردشگران بينالمللي، راهنمايان ايراني جزو بهترين راهنمايان تور دنيا محسوب ميشوند. به گفتهي او، 80 درصد مطالبي كه در دورههاي آموزشي تدريس ميشوند، به درد راهنما نميخورند. در اين دورهها معمولا استاد تاريخ حضور ندارد تا اطلاعات تخصصي ارايه دهد و در ميان مطالب آموزشي دربارهي تاريخ ايران، سلسلهها و سايتهاي تاريخي اطلاعات محدود و اندكي وجود دارند و آموزشهاي عملي خيلي كماند. گرچه اكنون وضعيت تورگردانها و راهنماها بهتر از گذشته شده است. عضو جامعهي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي بيان كرد: بزرگترين مشكلي كه وجود دارد، اين است كه اطلاعات تخصصي و جامع دربارهي ايران بهصورت مكتوب گردآوري نشده است و هيچ كتابي كه راهنما بتواند از آن استفاده كند، وجود ندارد. وي اظهار داشت: در تمام كشورها، كتاب كاملي از اطلاعات تاريخي، طبيعي و مناطق گردشگري آن كشور همراه نقشهاي دقيق وجود دارد كه در اختيار راهنمايان گردشگري است؛ اما منابع مكتوب موجود در ايران به درد راهنما نميخورند و آنقدر اين منابع پراكندهاند كه راهنما فقط بايد يك چمدان از اين كتابها را در سفر همراه خود داشته باشد. اكنون ما مشكل منابع مكتوب جامع و تخصصي داريم. عليپور افزود: با توجه به شرايط موجود در صنعت گردشگري ايران، تورگردانها درآمدزايي كمي دارند و دستمزد راهنماها نيز كم است؛ ولي چارهاي نيست. در هر صورت، آژانسها با توجه به هدف و برنامهي تورهاي خود از راهنماهاي مرتبط استفاده ميكنند. اگرچه در ميان آژانسها، برخي رابطهيي عمل ميكنند و ضابطهمند نيستند. انتهاي پيام