وزير نفت درگفت‌وگوباايسنا: سياست ما توسعه همكاري‌هاي نفت وگاز با كشورهاي حاشيه خليج فارس است مذاكرات ايران وتركمنستان براي شناورسازي قيمت گاز ادامه دارد

يكي از سياست‌هاي وزارت نفت، توسعه همكاري‌هاي نفت و گاز با كشورهاي حاشيه خليج فارس است.

غلام‌حسين نوذري - وزير نفت - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: در اين راستا برنامه صادرات گاز به كشور بحرين وجود دارد.

وي افزود: تاكنون مقامات ايراني و بحريني در منامه نشست‌هايي ترتيب دادند كه از نتايج خوبي برخوردار بوده و اميدواريم در مذاكره‌هاي اخير هم به جمع‌بندي درباره برخي نكات قرارداد برسيم.

در اين باره روزنامه بحريني الوسط روز گذشته از احتمال امضاي قرارداد صادرات گاز ايران و بحرين در ديدار وزير نفت ايران از منامه در روز 15 اكتبر (چهارشنبه) خبر داد.

به گزارش ايسنا، اواخر آبان سال گذشته در پي سفر محمود احمدي‌نژاد - رييس جمهوري ايران - به بحرين، دو كشور يادداشت تفاهم همكاري در خصوص صادرات گاز طبيعي از ايران به بحرين امضا كردند كه بر اساس آن، ايران روزانه يك ميليون فوت مكعب گاز طبيعي به بحرين صادر خواهد كرد.

گفتني است، براي صادرات گاز به بحرين بلوك فارسي به عنوان اولين كانديدا براي برداشت و تحويل گاز به آن كشور شناخته شده است.

نوذري در ادامه با بيان اين‌كه توسعه قراردادهاي صادرات گاز به تركيه و واردات گاز از تركمنستان با شركت ملي صادرات گاز است، خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه در حال حاضر اين دو قرارداد شكل اجرايي دارند، مباحث مربوط به عمليات واردات و صادرات گاز توسط شركت ملي گاز ايران انجام مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه مذاكره‌هاي ايران و تركمنستان براي شناورسازي قيمت‌ خريد گاز طبيعي در اين كشور ادامه خواهد داشت، افزود: اين مذاكره‌ها توسط شركت ملي صادرات گاز انجام خواهد شد.

گفتني است، ترکمنستان در نظر دارد كه از سال 2009 ميلادي قيمت گاز خود را آزاد و برابر قيمت جهاني به مشتريان خود عرضه کند. براساس توافق‌هاي صورت گرفته بين مقام‌هاي ايران و ترکمنستان، ميانگين واردات گاز ايران از ترکمنستان در سال جاري حدود 30 ميليون مترمکعب در روز خواهد بود و مقامات ايران در تلاشند براي جلوگيري از قطع گاز در زمستان مذاکرات را ادامه دهند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ مهر ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8707-12757
  • خبرنگار :