در گردشگري جهاني چه جايگاهي داريم؟ نام ايران در آمارهاي سازمان جهاني جهانگردي به‌چشم نمي‌خورد

در هفته‌ي گردشگري كه به‌مناسبت يك اتفاق جهاني در ايران به آن توجه مي‌شود، مي‌توان پرسيد كه صنعت گردشگري كشور ما در چه جايگاهي در جهان قرار دارد و ما براي توسعه‌ي صنعت گردشگري به چه مواردي نياز داريم؟

آمار، يكي از موارد پايه‌يي براي برنامه‌ريزي است و اگر رقم پايه در آمارها وجود نداشته باشد، برنامه‌ريزي‌ها بي‌اساس خواهند بود.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سطح جهاني، كافي است براي ديدن آمارهاي مربوط به گردشگري كشورها به سايت سازمان جهاني جهانگردي مراجعه كنيد. اگر در بخش كتابخانه (Library) ايران را جست‌وجو كنيد، مطلبي به‌دست نمي‌آيد. در گوشه‌ي صفحه‌ي كتابخانه روي كلمه‌ي Middle East كليك كنيد و از آنجا كتاب Tourism Market Trends را انتخاب كنيد. در آنجا گزارش‌هاي عملكرد كشورهاي خاورميانه در قالب كتاب‌هايي ارايه شده‌اند. آخرين چاپ اين كتاب در سال 2008 ميلادي ازسوي انتشارات سازمان جهاني جهانگردي سازمان ملل است. در اين كتاب روندهاي آماري گردشگري كشورهاي خاورميانه بررسي شده‌اند.

جالب است بدانيد كه در اين كتاب براي كشوري مانند عراق كه سال‌ها در جنگ بوده، آماري در زمينه‌ي گردشگري ثبت شده است. در برخي از سال‌ها براي كشور فلسطين نيز آمارهايي نوشته شده‌اند؛ اما نامي از ايران در اين گزارش عملكرد كه روندها و آمارهاي توسعه‌ي گردشگري كشورهاي خاورميانه را نشان مي‌دهد، وجود ندارد.

در كتابي كه سال 2008 منتشر شده است، گزارش‌هايي از عملكرد كشورهايي مانند بحرين، مصر، عراق، گرجستان، كويت، لبنان، ليبي، عمان، قطر، عربستان سعودي، ‌سوريه، امارات متحده عربي، يمن، الجزيره، مراكش، سودان و تونس ارايه شده‌اند.

معاون اداره كل گردشگري خارجي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چندي پيش در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به اين‌كه مهم‌ترين اتفاق در اين اداره توجه به بحث آمار گردشگري داخلي و خارجي است، گفت: اصلا آمار گردشگري در سطح ملي و در سطح گردشگران ورودي وجود نداشت. هيچ‌يك از اقلام اقماري آماري كه تعداد آن‌ها نزديك به يك‌هزار قلم در صنعت گردشگري است، در ايران وجود ندارند. در سازمان جهاني جهانگردي نيز درج اين آمار مقابل نام كشور ايران كه عضو اين سازمان است و حق عضويت خود را همواره پرداخت مي‌كند، خالي است كه اين امر در شأن نام ايران نيست.

محمدرضا پوينده همان زمان بيان كرد كه با ايجاد امكان نرم‌افزاري، هماهنگي بين بخشي و تهيه‌ي محتواي علمي، آمار را به‌روز مي‌توانيم اعلام كنيم.

وي در پاسخ به اين‌كه چرا ايران در آمار سازمان جهاني جهانگردي، آمار مشخصي ندارد، اظهار داشت: ما گزارش سال 1386 را داده‌ايم و اكنون تعداد ورودي‌ها را ماه به ماه با همه‌ي جزييات آماده مي‌كنيم.

او با بيان اين‌كه در بحث آمار، پيشرفت خوبي داشته‌ايم، گفت: تا پايان امسال، آمار جديد و دقيق را به سازمان جهاني جهانگردي مي‌دهيم.

آمار از مبناهاي اوليه براي برنامه‌ريزي است. با استفاده از آمار مي‌توان پيش‌بيني كرد كه گردشگري ما چه روندي خواهد داشت و در سال‌هاي بعد مي‌توانيم پذيراي چه تعداد گردشگر باشيم و از طريق آن، برنامه‌ي توسعه‌ي زيرساخت‌هاي خود را تنظيم كنيم.

بدون داشتن آمار دقيق نمي‌توان مشخص كرد كه براي مثال چه تعداد هتل در يك منطقه مورد نياز است و اين امر، سبب بي‌برنامگي مي‌شود و شاهد كمبود مكان اقامتي براي گردشگران يا پايين بودن ضريب اشغال هتل‌ها خواهيم بود.

هم‌چنين داشتن آمار يكي از موارد اساسي براي توسعه است و بدون آمار، ارقام برنامه‌هاي توسعه بدون اساس خواهند بود.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به‌تازگي اعلام كرده است كه در 28 سال گذشته، ايران به‌عنوان مقصد گردشگري در سايت سازمان جهاني جهانگردي قرار نگرفته بود و به‌تازگي با توجه به عملكردها، اين اتفاق افتاده است.

محمدشريف ملك‌زاده بيان كرد: سازمان جهاني جهانگردي امسال در نامه‌اي از عملكرد دو سال اخير ايران تقدير كرد. هم‌چنين 57 كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي در سند رسمي خود، از گردشگري ايران تقدير كردند.

اگر در بخش گردشگري فعال هستيم و ازسوي كشورهاي ديگر و مجامع بين‌المللي تشويق مي‌شويم، چرا هيچ مستنداتي مبني بر فعاليت‌هاي گردشگري ايران در قالب آمار كه يكي از مهم‌ترين اركان برنامه‌ريزي با هدف توسعه‌ي گردشگري است، در سايت‌هاي جهاني جهانگردي وجود ندارد؟

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۴ مهر ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8707-04902
  • خبرنگار :