همراه صدها شيء تاريخي از جهان اسلام، ساتبي جامي شيشه‌يي ساخته‌شده در ايران را حراج مي‌كند

حراجي ساتبي در آينده‌ي نزديك، صدها شيء تاريخي ارزشمند از جهان اسلام، بويژه آثار خلق‌شده توسط هنرمندان دوره‌ي صفوي را در شعبه‌ي لندن خود به حراج مي‌گذارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از آرت‌ديلي، شعبه‌ي لندن مؤسسه‌ي حراجي ساتبي ساعاتي پيش در اعلاميه‌اي كه در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت، از برگزاري مراسم حراج صدها شيء ارزشمند باقي‌مانده از تمدن اسلامي در آينده‌ي نزديك خبر داد. اين آثار شامل نسخه‌هاي خطي، ظرف‌هاي چيني و سراميكي، ابزار‌آلات فلزي، سلاح، پارچه‌هاي قيمتي و نقاشي‌هاي زيباست كه در سال‌هاي دور در شمال آفريقا، تركيه، جنوب آسيا، مناطقي از اسپانيا و كشورهاي منطقه‌ي خاورميانه ساخته شده‌اند.

در بخش اشيا‌ي فلزي اين حراجي، يك مشعل ارزشمند وجود دارد كه بين سال‌هاي 1240 تا 1260 پس از ميلاد مسيح‌ (ع) در منطقه‌ي شهر موصل عراق ساخته شده، به يك مجموعه‌دار اروپايي تعلق داشته است كه با قيمت پايه‌ي 600 هزار پوند به حراج گذاشته مي‌شود.

در بخش نسخ خطي نيز به قرآني منحصر‌به‌فرد مي‌توان اشاره كرد كه در قرن هفتم ميلادي در منطقه‌ي حجاز كتابت شده و روي نخستين صفحه‌ي آن جمله‌ي «رحمت خدا بر محمد [ص] باد» نوشته شده است. البته اكنون فقط 38 برگ از اين قرآن باقي مانده است كه با قيمت پايه‌ي نيم ميليون پوند به حراج گذاشته خواهد شد.

در بخش نقاشي‌هاي زيبا و ارزشمند اين مجموعه نيز به تصويري از سلطان سليمان از پادشاه‌هاي امپراطوري عثماني با قيمت پايه‌ي 800 هزار پوند و يك نقاشي از زني اشراف‌زاده كه در زمان پادشاهي شاه‌عباس دوم در اصفهان مي‌زيسته و توسط شاه‌عباس به سفير انگليس هديه شده است، مي‌توان اشاره كرد كه با قيمت پايه‌ي 800 هزار پوند به حراج گذاشته مي‌شود.

نكته‌ي جالب توجه درباره‌ي نقاشي زن اشراف‌زاده‌ي صفوي، منحصربه‌فرد بودن آن است، زيرا فقط 13 نمونه از اين نوع تصاوير در موزه‌هاي كشورهاي غربي نگهداري مي‌شوند.

در بخش آثار شيشه‌يي نيز به يك جام با نقوش برجسته مي‌توان اشاره كرد كه با تصاوير برجسته‌ي رنگي دو اسب تزيين شده و به احتمال زياد در قرن‌هاي نهم و دهم ميلادي در مناطق مركزي ايران ساخته شده است.

كارشناسان آثار هنري هنوز نتوانسته‌اند محل دقيق ساخت اين جام زيبا را مشخص كنند، ولي در اين مسأله كه در ايران ساخته شده است، هيچ ترديدي وجود ندارد. قيمت پايه‌ي اين جام شيشه‌يي نيز 400 هزار پوند تعيين شده است.

اشياي ارزشمند ديگري كه در اعلاميه‌ي مؤسسه‌ي حراجي ساتبي به آن اشاره شده است، تعدادي ابزار‌آلات نظامي از جمله طبل سپاه عثماني و يك سپر حصيري منقوش است كه به احتمال فراوان نماد سپاه عثماني در زمان لشگر‌كشي اين امپراطوري به شهر وين فعلي بوده‌اند كه با قيمت پايه‌ي 300 هزار پوند و 60 هزار پوند چكش حراج مي‌خورند.

ساتبي هنوز تاريخ دقيق برگزاري اين حراج و مشخصات دقيق تمام آثاري را كه قرار است به حراج گذاشته شوند، اعلام نكرده است؛ ولي كارشناسان آثار هنري، تعداد آثاري را كه قرار است به حراج گذاشته شوند، بين 100 تا 200 اثر و ارزش كل آن‌ها را بين 50 تا 100 ميليون پوند برآورد كرده‌اند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۸ مهر ۱۳۸۷ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8707-04488
  • خبرنگار :