معاون ميراث فرهنگي: ثبت آيين‌هاي رمضان و روز قدس تلاش براي الگوسازي در ميراث معنوي است سفير فلسطين: اعلام روز جهاني قدس، روز تداوم اسلام و آزادي بود

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ثبت سرشاخه‌هاي آيين‌هاي ماه مبارك رمضان و روز جهاني قدس به‌عنوان ميراث ناملموس اشاره كرد و گفت: تمام اين سرشاخه‌ها با تنوع فراوان جغرافيايي به ثبت ملي مي‌رسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فريبرز دولت‌آبادي در مراسم ثبت آيين‌هاي ماه رمضان و روز جهاني قدس با بيان اين‌كه نظام ثبت ميراث ناملموس با وجود غناي تاريخي و فرهنگي در كشور از پيچيدگي‌هاي خاصي برخورد است، اظهار داشت: درباره‌ي ماه رمضان و روز قدس اين پيچيدگي‌ها به‌دليل تنوع قومي و جغرافيايي دوچندان خواهند شد.

وي ادامه داد: با ثبت آيين‌هاي رمضان در فهرست ميراث ناملموس كشور، آيين‌هاي پيشواز ماه رمضان، آيين‌ها و مراسم جشن و سرور تولد امام حسن مجتبي (ع)، مراسم گرامي‌داشت شب‌هاي قدر و آيين‌هاي شب ضربت‌ خوردن و شهادت امام علي (ع) همراه مراسم روزهاي پايان ماه رمضان و عيد فطر و هم‌چنين آيين‌هاي جاري در ديگر روزهاي ماه رمضان به ثبت ملي خواهند رسيد كه هريك از آن‌ها در قوم‌ها و مرزهاي جغرافيايي كشور متفاوت و متنوع‌اند.

او از برگزاري متفاوت مراسم تعزيه در نقاط مختلف كشور به‌عنوان نمونه‌اي از آيين‌هاي متنوع ماه مبارك رمضان در كشور ياد كرد و گفت: ثبت آيين‌هاي ماه مبارك رمضان و روز قدس در اصل تلاش براي رسيدن به چارچوب، طبقه‌بندي مناسب و مستندسازي ميراث‌هاي معنوي و الگوسازي براي ادامه‌ي كار در اين حوزه است.

وي با بيان اين‌كه ميراث ناملموس همواره بايد ظرفيت‌ساز باشد، اظهار كرد: روز جهاني قدس كه به فرموده‌ي امام خميني (ره) در مردادماه سال 1357 در آخرين جمعه‌ي ماه رمضان نام‌گذاري شد، تعيين‌كننده‌ي همبستگي بين‌المللي مسلمانان براي آزادي و عدالت‌خواهي ضد ستمگران است و علاوه بر سابقه‌ي 30 ساله، در باورهاي ملي مردم ايران و ديگر مسلمانان جهان ريشه دوانده و به‌دليل تقارن با شب‌هاي قدر كه در اعتقادات اسلامي شب‌هاي سرنوشت‌ساز براي انسان‌ها هستند، بستري براي اعلام همگاني حمايت‌هاي معنوي است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يادآور شد: روز قدس بر باورهاي ديني و تاريخي ما و روحيه‌ي ظلم‌ستيزي مردم ايران مبتني شده و با درنورديدن مرزهاي جغرافيايي هر سال استمرار خود را حفظ كرده است.

به گزارش ايسنا، صلاح زواوي ـ سفير فلسطين در ايران ـ در سخناني با قدرداني از حضور رييس‌جمهور اسلامي ايران در مراسم ثبت ملي روز قدس، گفت: امروز اين مراسم درباره‌ي پايتخت اسلامي ما، قدس شريف است كه تربت پاك آن بيش از 400 هزار صحابه‌ي پيامبر اكرم (ص) را در خود جا داده و همواره محل پرورش انبياي الهي مانند حضرت يوسف (ع)، حضرت يعقوب (ع) و ... بوده است.

وي با نقل اين روايت از پيامبر (ص) كه گفته است، هركسي مي‌خواهد سرزمين‌هايي از بهشت را ببيند، به بيت‌المقدس نگاه كند، ادامه داد: به‌عنوان يك فلسطيني و نماينده‌اي از اعراب و مسلمانان تأكيد مي‌كنم كه وظيفه داريم در مقابل تهاجم‌هاي مستمر دشمنان به قبله‌ي مسلمانان ايستادگي كنيم و دشمن را كه شش ميليون نفر از فرزندان اين سرزمين مقدس را آواره كرده است، برانيم.

زواوي تأكيد كرد: فرزندان فلسطين امروز از سرزمين آبا و اجدادي خود محروم‌اند و شهرونداني از ديگر كشورهاي جهان به‌جاي آن‌ها به فلسطين آمده‌اند. بنابراين براساس آنچه خداوند اجازه داد تا با دشمنان متجاوز نبرد و ستيزه شود، به مظلومان نيز اجازه داده شده است تا در مقابل ستم‌كاران مقابله كنند.

سفير فلسطين بيان كرد: ملت ما حاضر به قبول و پذيرش راه‌هاي ناديده شدن حقوق شهروندان و مسلمانان فلسطيني نيست و با وجود اين‌كه در طول سال‌هاي متمادي و در شرايط خوب و بد همواره با يهوديان و مسيحيان زندگي كرده و هم‌زيستي مسالمت‌آميز داشته است، حاضر به پذيرش طرح‌هاي نژادپرستانه‌ي صهيونيست‌ها نخواهد بود.

زواوي ادامه داد: حضور صهيونيسم‌ها زندگي مسالمت‌آميز زندگي فلسطينيان را در كنار يهوديان و مسيحيان تباه كرده است؛ اما ما حاضريم، هم‌چنان اين هم‌زيستي را ادامه دهيم، به شرط اين‌كه انديشمندان يهودي از ارايه‌ي طرح‌هاي نژادپرستانه‌ي خود دست بكشند، چراكه جهانيان بايد بدانند و در حافظه‌ي تاريخي خود ثبت كنند كه فلسطينيان خود نيز طرح‌هاي بسياري را با ابعاد بين‌المللي براي ايجاد صلح و سازش ارايه كرده‌اند كه هم‌چنان بر كاغذ مانده‌اند و در بايگاني‌هاي سازمان ملل و ديگر سازمان‌هاي جهاني خاك مي‌خورند.

او ماه رمضان را ماه نزول قرآن، تسامح، محبت به فقرا و ماه قدس شريف ناميد و گفت: ماه رمضان ماه مسجدالاقصي است كه در ميان شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين محصور شده است. اين ماه، ماه همه‌ي مردم گرسنه‌ي غزه و ميليون‌ها مظلوم و آواره‌ي فلسطيني است.

وي با بيان اين‌كه با انديشه‌هاي والا و وارسته‌ي امام خميني (ره) و نظرهاي ايشان نسبت به مسجدالاقصي از سال‌هاي گذشته، مطالبه‌كنندگان و علاقه‌مندان آشنا بوده‌اند، اظهار داشت: اعلام روز جهاني قدس، روز تداوم اسلام و آزادي بود، چراكه دشمن امروز سرزمين‌هاي اسلامي را دچار مشكلاتي كرده است و صهيونيسم و آمريكا آن را پشتيباني مي‌كنند؛ اما به بركت بزرگي و عظمت چنين روزي تاكنون نتوانسته‌اند به نقشه‌هاي پليد خود دست يابند و تلاش آن‌ها براي از بين بردن فلسطين همواره ناكام مانده است.

زواوي خطاب به رييس‌جمهور ايران گفت: بر شما پوشيده نيست كه نقش ايران در ناكامي اين توطئه‌ها چشم‌گير بوده است و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با قرار گرفتن در رأس اين كشور اسلامي بر اصول امام خميني (ره) درباره‌ي روز قدس همواره تأكيد كرده‌اند. به همين دليل، اميدمان اين است كه تلاش‌هاي دلسوزانه‌ي مسؤولان جمهوري اسلامي ايران موجب وحدت بيشتر مسلمانان و كشورهاي اسلامي شود، چراكه بدون وحدت همه‌ي كشورها، قربانيان هم‌چنان در چنگال اين توطئه‌ها اسير خواهند بود؛ اما با تدبير همگان، توطئه‌هاي صهيونيسم خنثا و مسايل حل و فصل مي‌شوند.

سفير فلسطين افزود: اميدوارم روزي همه‌ي مسلمانان جهان با وحدت كلمه در ماه مبارك رمضان در قدس شريف بتوانند نماز بگذارند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8706-17779
  • خبرنگار :