تونل بليتي در شوشتر هنوز وضعيت بحراني دارد
مسؤول دفتر فني پايگاه سازههاي آبي ـ تاريخي شوشتر گفت: تونل بليتي همچنان در وضعيت بحراني است و بهدليل تردد وسايل نقليه احتمال ريزش آن وجود دارد. عليمحمد چهارمحالي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، بيان كرد: سال گذشته، توسط وزارت نيرو و با مشاركت ميراث فرهنگي مجموعهاي از كارها انجام شدند؛ اما تاكنون ناقص ماندهاند. او تصريح كرد: دليل عمدهي تخريب تونل بليتي عبور لولههاي فاضلاب از آنجا و تردد شبانه و پنهاني خودروهاي سنگين از روي آن بود. مسؤول دفتر فني پايگاه سازههاي آبي ـ تاريخي شوشتر با يادآوري اينكه پهناي واقعي تونل بليتي حدود چهار تا پنج متر بود كه براثر خرده شدن از بغل به 21 متر رسيده است، توضيح داد: سقف تونل حدود 10 متر بود كه در بعضي جاها به يك تا 1/5 متر كاهش يافته است. اين درحالي است كه خانههايي كه روي تونل قرار گرفتهاند، حدود يك تا 1/5 متر ضخامت يا فاصله دارند كه بسيار خطرناك است و ميتواند حادثهآفرين باشد. چهارمحالي دربارهي مشكلات ثبت جهاني آثار باستاني شوشتر، گفت: دو نكته دربارهي مشكلات ثبت جهاني وجود دارد؛ يكي وجود فاضلابها در كنار پل شادروان است و با اينكه قسمتي از آن به جاي ديگر هدايت ميشود، باز كنار پل جمع ميشوند. مشكل ديگر وجود ترافيك و احداث پل شناور بين پل گرگر و بند ميزان است كه با توجه به اينكه آن محدوده، عرصه و حريم شخصي شده، ممكن است سبب نارضايتي و اشكالگيري كارشناسان يونسكو شود. تونل بليتي، بزرگترين تونل مجموعهي تاريخي آبشارهاي شوشتر است. در سالهاي گذشته، بارها كارشناسان نسبت به خطر ريزش اين تونل 1700 ساله هشدار داده و تأكيد كرده بودند كه بخشهاي ساختهشده روي اين تونل بايد برداشته شوند و عمليات استحكامبخشي در اين تونل انجام شود. انتهاي پيام