*گزارشي از خط لوله 3/5ميليارد دلاري نكا - جاسك* دريافت نفت از خزر؛ تحويل در خليج فارس

درحالي كه ايران براي انتقال نفت درياي خزر يک خط لوله طراحي کرده تا نفت کشورهاي حاشيه درياي خزر را از نکا در شمال ايران به بندر جاسک در جنوب اين کشور در ساحل درياي عمان منتقل کند، اين پروژه توجه رسانه‌هاي خارجي را به خود معطوف كرده است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شبكه خبري بي.بي.سي با پرداختن به اين موضوع اعلام كرد كه غلام‌حسين نوذري - وزير نفت ايران - گفته است که عمليات طراحي و مهندسي اين خط تمام شده و شرکت‌هاي اروپايي و شرکت‌هايي از حوزه درياي خزر براي حضور در ساخت خط لوله نکا - جاسک اعلام آمادگي کرده‌اند. طول اين خط لوله که درياي خزر را به درياي عمان در جنوب ايران وصل مي‌کند، 1515 کيلومتر برآورد شده است. وزارت نفت پيش‌بيني کرده که اجراي اين پروژه به حداقل 3.5 ميليارد دلار سرمايه‌ نياز داشته باشد. اين خط لوله ظرفيت انتقال يک ميليون بشکه نفت را در روز خواهد داشت و پيش بيني شده كه دست‌کم ساخت آن چهار سال طول بکشد. ايران اميدوار است با احداث اين خط لوله بخشي از نفت کشورهاي حاشيه خزر را به بازارهاي مصرف نزديک‌تر کند. ** انتقال نفت بر اساس اين گزارش ايران چهار سال پيش خط لوله‌اي براي انتقال و صادرات نفت کشورهاي حاشيه درياي خزر راه‌اندازي کرد که نفت کشورهاي حاشيه خزر را از بندر نکا در جنوب درياي خزر به پالايشگاه‌هاي مرکزي ايران در تهران، اراک و تبريز منتقل مي‌کند. اين خط لوله 320 کيلومتري نفت کشورهاي حاشيه خزر را به پالايشگاه‌هاي مرکزي ايران منتقل مي‌کند و نفت اين کشورها در پالايشگاه‌هاي داخلي مصرف مي‌شود. در مقابل ايران به همان ميزان نفت خام در خليج فارس در اختيار اين کشورها قرار مي‌دهد تا به هر جا که خواستند صادر کنند. هم‌اکنون روزانه 250 هزار بشکه نفت کشورهاي حاشيه خزر با کشتي به بندر نکا منتقل مي‌شود و از آنجا با خط لوله براي مصرف به پالايشگاه‌هاي تهران و تبريز انتقال داده مي‌شود. ايران در حالي پيگير راه‌اندازي خط لوله انتقال نفت از درياي خزر به درياي عمان است که بخشي از نفت کشورهاي حاشيه خزر از طريق خط لوله باکو - جيحان منتقل مي‌شود. خط لوله باکو - جيحان از بندر باکو در جمهوري آذربايجان آغاز مي‌شود و تا بندر جيحان در ترکيه امتداد مي‌يابد. اين خط لوله حدود سه سال پيش در حالي به بهره‌برداري رسيد که از ايران به عنوان رقيب جدي انتقال نفت خزر به آب‌هاي آزاد ياد مي‌شد. در عين حال، پنج کشور حاشيه درياي خزر همچنان بر نحوه تقسيم بستر اين دريا با يكديگر اختلاف دارند و همين مساله به سدي دربرابر ساير توافق‌ها بدل شده است. به عقيده کارشناسان، تامين هزينه خط لوله انتقال نفت بالاست كه اين مساله نيز مشكلاتي را به همراه خواهد داشت. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8706-14143
  • خبرنگار : 71188