رييس شوراي اسلامي شوشتر: ريزش تونل بليتي براثر لرزش و تردد وسايل نقليه‌ي سنگين بود

رييس شوراي اسلامي شوشتر گفت: اين شهرستان آمادگي جهاني شدن را دارد و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. امير رسولي با بيان اين‌كه ريزش تونل بليتي براثر حركت‌هاي ديناميكي بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، اظهار داشت: ريزش تونل بليتي براثر لرزش و تردد وسايل نقليه‌ي سنگين بوده است كه در صورت نبودن تردد، شايد پل به اين زودي ريزش نمي‌كرد و مشكلي نداشت. وي ادامه داد: در جلسه‌اي كه با حضور استاندار، فرماندار، مدير عامل سازمان آب و برق و رييس سازمان ميراث فرهنگي خوزستان تشكيل شد، استاندار شخصا به اين مهم پرداخت كه نشان‌دهنده‌ي تأكيد بر حل هرچه زودتر مشكل تونل بليتي است. او بيان كرد: سازمان آب و برق از قبل طرحي را آماده كرده است‌ كه هنوز كامل نيست؛ ولي قرار است به سازمان ميراث فرهنگي داده شود تا پس از يك‌ماه، نتيجه را به سازمان آب و برق اعلام كند. سازمان آب و برق برآورد هزينه كرده و قرار است، سقفي بتني داخل تونل ايجاد كند و خلأيي كه در سقف و كف ايجاد مي‌شود، با تزريق بتن‌هاي سبك جبران شود. رييس شوراي اسلامي شهرستان شوشتر يادآور شد: مشكل ديگر، مردمي هستند كه آنجا زندگي مي‌كنند. متأسفانه ما مغازه‌داران و افرادي را كه در آنجا كسب و كار دارند، نمي‌توانيم خارج كنيم. وي توضيح داد: سازه‌هايي كه روي تونل قرار دارند، چه مسكوني و غيرمسكوني، قرار است كه تملك شوند و مدرسه‌اي كه در آنجاست، تخريب خواهد شد. شهرداري در اين‌باره از محل اعتبارات 10 درصدي‌ تا جايي كه بتواند كمك مي‌كند. هم‌چنين سازمان‌هاي آب و برق و ميراث فرهنگي خوزستان، خانه‌هاي محدوده را تا آنجا كه در توان‌شان باشد، از مردم مي‌خرند. رسولي با بيان اين‌كه به‌زودي مسير خطرناك مشخص و به مردم اعلام خواهد شد، تأكيد كرد: عمده‌ي مشكل ما در اين‌باره مغازه‌هاي اطراف است كه درباره‌ي آن‌ها اقدام خاصي نمي‌توان انجام داد. سازمان‌ها از جمله شهرداري درباره‌ي تونل بليتي قصور كرده‌اند، يعني بايد ارتفاع‌گير مي‌زنند كه زده نشده است. ما بهمن سال گذشته اعلام كرديم كه جاده يك‌طرفه شده و بايد علايم راهنمايي و رانندگي با همكاري شهرداري و راهنمايي و رانندگي زده شوند كه هنوز اقدامي صورت نگرفته است. وي افزود: ما تلاش خود را مي‌كنيم، اما بحث درست كردن تونل بليتي زمان مي‌برد. در اين زمينه، استاندار و آيت‌الله جزايري تلاش مي‌كنند و به موضوع اهميت مي‌دهند. تونل بليتي، بزرگ‌ترين تونل مجموعه‌ي تاريخي‌ آبشارهاي شوشتر است كه ساخت‌وساز و تردد ماشين‌هاي سنگين، آسيب‌هاي فراوان را به آن وارد كرده‌اند. حتا ضخامت بخشي از سقف تونل از 16 متر به يك متر رسيده است. در سال‌هاي گذشته، بارها كارشناسان نسبت به خطر ريزش اين تونل 1700 ساله هشدار داده و تأكيد كرده بودند كه بخش‌هاي ساخته‌شده روي اين تونل بايد برداشته شوند و عمليات استحكام‌بخشي در اين تونل انجام شود. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8706-13837
  • خبرنگار :