سه كارگروه مديريت فرآيندهاي مخازن، مديرت پهلوگاهها، اسكلهها و سيستمهاي اطفاء حريق و كارگاه پشتيباني و مالي به منظور ساخت پايانهي نفتي جاسك به ما واگذار شده است.
محمد كاظم نيكنام ـ مدير عمليات شركتهاي پايانههاي نفتي ايران - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اخيرا عمليات ساخت پايانه نفتي جاسك به شركت پايانههاي نفتي ايران واگذار شده است.
وي با اشاره به حضور ژاپنيها و شركت توتال براي گرفتن مشاور در پروژه ساخت خط لوله نكاـ جاسك افزود: قرار است اين خط لوله با هزينهاي بالغ بر دو ميليارد دلار ساخته شود كه تا كنون شركت توتال و يك شركت ژاپني با انتخاب مشاور اطلاعاتي راجع به برآورد هزينه جمع كردهاند، ولي اطلاع ندارم كه در سرمايهگذاري اين پروژه هم شركت خواهند كرد.
او افزود: در اين راستا تمام ترمينال شامل تاسيسات پهلوگاه و بارگيري، مخازن، سيستمهاي ايمني و آتشنشاني، رستوران، ساختمانهاي اداري و ديگر تاسيسات مانند پايانه نكا و خارگ در بندر جاسك راهاندازي خواهد شد.
نيكنام دربارهي تحويلگيري ساير پايانههاي كشور و زمان آن اظهار بياطلاعي كرد و گفت: به طور كلي يكپارچهسازي جزو نگاه كلان شركت ملي نفت است، زيرا از هزينههاي اضافي جلوگيري ميكند. در گام اول قرار است بندر ماهشهر و بندر طاهري در اختيار ما قرار گيرد.
وي با بيان اينكه بندر جاسك علاوه بر سوآپ نفت خام تحويلي از نكا ميتواند مانند يك پايانهي پشتيبان عمل كند، توضيح داد: در حال حاضر سوآپ نفت خام در كشور وجود دارد؛ به اين ترتيب كه نفت خام در شمال تحويل گرفته ميشود و براي پالايش به پالايشگاههاي تهران و تبريز منتقل ميشود، ولي معادل آن از جزيره خارگ صادر ميشود كه قرار است اين توان كنوني معادل 370 هزار بشكه نفت در نكا و خارگ، در آينده به توان سوآپ 1.5 ميليون بشكه در روز برسد كه از بندر جاسك به اين منظور استفاده خواهد شد.
او خاطرنشان كرد: با راهاندازي پايانه بندر جاسك وابستگي به خليج فارس نيز كمتر ميشود و به صورت مستقل در درياي عمان فعاليت خواهيم كرد.
به گزارش ايسنا، پيش از اين جشنساز - مديرعامل شركت ملي نفت - نيز اظهار كرده بود كه با اجراي طرح يكپارچهسازي راهبري و مديريت ترمينالهاي نفتي، كليه پايانههاي كشور به شركت پايانههاي نفتي ايران واگذار خواهد شد.
انتهاي پيام