وزير نفت: طرح ساخت 4هزار جايگاه سي.ان.جي جديد تهيه شده است ساخت 1800جايگاه تا پايان سال آينده محقق مي‌شود

براي ساخت 4هزار جايگاه سي.ان.جي در سراسر کشور، برنامه‌ريزي بلندمدت انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام حسين نوذري - وزير نفت - پيش از سفر به وين - پايتخت اتريش - با بيان اين مطلب، اظهار كرد: به‌منظور گسترش استفاده از گاز طبيعي فشرده در بخش حمل‌ونقل، طي سه سال گذشته 480 جايگاه سي.ان.جي در کشور بهره‌برداري شده است.

وي افزود: برنامه وزارت نفت ساخت 1800جايگاه سي.ان.جي جديد تا پايان برنامه چهارم توسعه است که با توجه به زمان 1.5 سال باقي‌مانده، تحقق کامل اين برنامه امکان‌پذير است.

به گفته او درحال حاضر اجراي اين برنامه با شتاب مناسب و رضايت‌بخشي پيش‌ مي‌رود كه اميدواريم با نهايي‌شدن مناقصات ساخت جايگاه‌هاي جديد، ساخت مجاري عرضه گاز طبيعي فشرده تسريع شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه تا ابتداي سال 1384 تعداد کل جايگاه‌هاي سي.ان.جي کشور حدود 64 ايستگاه بوده که هم‌اكنون تعداد کل جايگاه‌هاي تك‌منظوره و دومنظوره به بيش از 550 ايستگاه افزايش پيدا کرده است، گفت: براي توسعه سي.ان.جي در کشور يک برنامه بلندمدت تعريف شده كه تلاش مي‌شود با اجراي کامل آن، تناسب بين تعداد جايگاه‌ها و خودروهاي گازسوز منطقي شود.

نوذري به تفاوت و دشواري ساخت جايگاه‌هاي گاز طبيعي اشاره و يادآوري كرد: براي ساخت ايستگاه‌هاي سي.ان.جي به تکنولوژي خاصي نياز است كه پيچيدگي‌هاي امنيتي و ايمني مربوط به خود را دارد.

او با بيان اين‌كه از ابتداي امسال هم تاکنون بيش از 150 جايگاه تکميل و به بهره‌برداري رسيده است، خاطرنشان كرد: درحالي‌كه در سال گذشته تنها 200 جايگاه گاز به بهره‌برداري رسيده، افزايش تعداد جايگاه‌ها به 850 تا 900 ايستگاه تک‌منظوره تا پايان امسال قابل قبول است.

به‌تازگي علوي- مديرعامل شركت گازخودرو- به برگزاري مناقصه‌اي براي ساخت 300 جايگاه توسط شركت‌هاي خارجي و پيمان ديگري براي ساخت 500 جايگاه توسط شركت‌هاي داخلي اشاره و يادآوري كرده بود كه اين پيمان‌ها در مرحله امضا هستند. از سوي ديگر به دليل اين كه ساختمان‌هاي موجود كفايت انجام برنامه‌ ساخت جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي را نمي‌كرد، در قالب دو تا سه قرارداد B.O.O با كساني كه آمادگي تامين زمين و ساخت جايگاه را داشتند، توافق كرديم تا زمين را تامين كنند، جايگاه را بسازند و بهره‌برداري از آن نيز بر عهده خودشان باشند و در اين رابطه فقط تجهيزات لازم از سوي ما پرداخت شود.

وي با بيان اين كه در حال حاضر 100 جايگاه متوسط در سراسر كشور فعال است كه در اين مرحله مراكز عمومي و دولتي مدنظر قرار گرفته است؛ تصريح كرد: مناقصه‌اي براي انتخاب پيمانكار تامين اقلام و تجهيز كالاي جايگاه‌هاي متوسط انجام شده كه اين جايگاه‌ها امكان سوخت رساني به 300 خودرو را در شبانه روز دارند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8706-10830
  • خبرنگار :