در پايگاه زيويه انجام مي‌شود: سامان‌دهي مخزن و ازسرگيري فعاليت‌هاي باستان‌شناختي

مدير پايگاه ميراث فرهنگي زيويه از سامان‌دهي مخزن اين پايگاه كه يافته‌هاي به‌دست آمده از 11 فصل كاوش در آن نگهداري مي‌شوند، خبر داد.

حميد امان‌الهي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: به‌دنبال سامان‌دهي اين مخزن، يافته‌هاي باستاني حاصل از كاوش‌هاي سال‌هاي 1355 تا 1381 كه در مخزن اين پايگاه و در حالت نامطلوبي نگهداري مي‌شدند، سامان‌دهي و اطلاعات مربوط به آن‌ها به نرم‌افزارهاي ثبت اشيا وارد مي‌شود تا در مرحله‌ي بعد براي مطالعه‌ي بيشتر در اختيار متخصصان قرار گيرد.

وي با اشاره به منتشر ‌نشدن يافته‌هاي به‌دست آمده‌ي مهم و قابل توجه كاوش‌هاي زيويه در سال‌هاي گذشته، اظهار داشت: در مخزن پايگاه، اشياي متعدد شامل قطعات مختلف سفالي، آجرهاي لعابدار و ساده، ابزارهاي سنگي، سنگ وزنه‌ها، ظرف‌هاي سنگي، استخوان، اشياي فلزي و ... در شرايط نابه‌ساماني نگهداري مي‌شوند كه در طرح سامان‌دهي، تلاش مي‌شود اين آثار براساس جنس و بافت باستان‌شناختي سامان‌دهي، ثبت و ضبط شوند.

او با اشاره به بي‌توجهي نسبت به مسأله‌ي مرمت محوطه‌ و اشيا در مطالعات زيويه، بيان كرد: اين پايگاه، مرمت را در اولويت كاري خود قرار مي‌دهد. در اين برنامه، اشيا از بسته‌بندي‌هاي كهنه و وضعيت نامطلوب پيشين خارج مي‌شوند تا وضعيت آن‌ها بررسي و هريك از آن‌ها در صورت نياز مرمت شود.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي زيويه با اشاره به ازسرگيري فعاليت‌هاي باستان‌شناختي، سامان‌دهي و حفاظت‌هاي ضروري در محوطه‌ي باستاني زيويه، گفت: اين امور در زيويه از سال 1381 متوقف شده بودند و از مردادماه امسال از سرگرفته شدند.

امان‌الهي ادامه داد: با وجود سال‌ها كاوش در زيويه هنوز پرسش‌هايي اساسي درباره‌ي اين محوطه‌، باستان‌شناسي و گاه‌نگاري دقيق آن بي‌پاسخ مانده‌اند. هم‌چنين معماري زيويه از ديدگاه ساختاري به موشكافي بيشتري نياز دارد. در زمينه‌ي تاريخ اين محوطه نيز مهم‌ترين پرسش به ابهام‌هايي در زمينه‌ي پرسش‌هاي باستان‌شناختي بازمي‌گردد.

وي حفاظت از مجموعه‌ي معماري زيويه را يكي از مشكلات موجود در اين محوطه دانست و بيان كرد: اين محوطه به‌دليل سال‌ها غفلت، بي‌توجهي و تغييرات شديد اقليمي منطقه در وضعيت نامناسبي است.

او يادآوري كرد: اين پايگاه با هدف مقابله با مشكلات حفاظتي، آبان و آذر سال گذشته نسبت به انجام برخي فعاليت‌هاي اضطراري براي جلوگيري از تخريب بيشتر آثار، اقداماتي را انجام داد. هم‌چنين از مرداد امسال با تأمين اعتبار مقدماتي، فعاليت‌هاي سامان‌دهي و حفاظت‌هاي اضطراري در محوطه از سر گرفته شدند.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي زيويه توضيح داد: فعاليت‌هاي اين فصل در مرحله‌ي نخست شامل سامان‌دهي، نقشه‌برداري و تهيه‌ي پلان توپوگرافي تپه و آثار معماري روي آن، آواربرداري، پاك‌سازي، تثبيت و جلوگيري از روند فرسايش و ريزش بخش‌هاي در معرض خطر تپه و حفظ وضعيت موجود آثار بود.

وي اضافه كرد: پايگاه ميراث فرهنگي زيويه درحال پي‌گيري پرسش‌هاي بنيادي درباره‌ي مجموعه‌ي معماري در اين محوطه است. هم‌چنين درحال سامان‌دهي مقدماتي محوطه‌ي زيويه براي خدمات‌رساني به بازديد‌كنندگان و تدوين برنامه‌ي تفصيلي با هدف تبديل كردن مجموعه به سايت ـ موزه و يكي از جاذبه‌هاي گردشگري استان كردستان است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8706-09561
  • خبرنگار : 71191