/شرايط جديد شماره‌گذاري خودروهاي داخلي و وارداتي/ دبير اتحاديه نمايشگاه‌داران درگفت‌وگوباايسنا: خودروهاي وارداتي احتمالا گران مي‌شوند

با توجه به اين‌كه بايد در قبال واردات خودروهاي با مصرف بالاي 10 ليتر، سه دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شود، احتمالا از ابتداي مهر خودروهاي وارداتي گران خواهند شد. حسين اردوخاني - دبير اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره مصوبه اخير راجع به شرايط جديد شماره‌گذاري خودروهاي داخلي و وارداتي با بيان مطلب فوق گفت: تقريبا 90 درصد از واردات خودرو كشور را چنين خودروهايي تشكيل مي‌دهند. وي همچنين درباره اسقاط خودروهاي ياد شده درباره اين‌كه آيا اين اسقاط به صورت نقدي است يا با فرسوده كردن خودرو همراه است؟ اظهار كرد: اين موضوع هنوز به طور واضح مشخص نشده، ولي به احتمال زياد اين كار به صورت اسقاط نقدي خواهد بود. حال اگر اين كار به صورت اسقاط خودرو هم باشد، به اعتقاد من مي‌تواند به نوسازي چهره خودروها موجود در سطح شهر و كاهش آلودگي تهران و پاك‌سازي محيط كمك شاياني كند. او در پاسخ به اين سوال مبني بر اين‌كه اگر اين كار با اسقاط خودرو به صورت غير نقدي همراه باشد، به نظر شما آيا با حجم بالاي واردات خودرو به كشور اسقاط سه خودرو به ازاي هر خودرو وارداتي مشكلي براي جمع‌آوري خودروها به وجود نخواهد آمد؟ گفت: با توجه به شرايط موجود، حجم واردات از ابتداي مهرماه با كمي كاهش مواجه خواهد شد و با توجه به اين‌كه واردات خودرو كشور نيز در حد خيلي بالايي نيست، به نظرمن جمع‌آوري خودروهاي فرسوده براي اين كار در ابتدا مشكلي به وجود نخواهد آورد، ولي اگر مشخص شود كه واقعا كار جمع‌آوري به مشكل برمي‌خورد، مي‌توان بعد از آن طرح پرداخت نقدي را نيز براي خودروهاي فرسوده مطرح كرد. وي در ادامه به مغايرت مصرف واقعي و درج شده در دفترچه خودروهاي وارداتي اشاره كرد و افزود: با تست انجام شده از چند خودرو وارداتي ديده شد كه خودرويي كه روي دفترچه آن مصرف 10 ليتر لحاظ شده، ولي حداقل 16 ليتر در 100 كيلومتر مصرف داشته است. اردوخاني درباره ميزان تقاضا براي خودروهاي شاسي بلند تاكيد كرد: اين خودروها مصرف كنندگان خاص خود را دارد و دارندگان عمده اين خودروها به نوعي به مصرف بالاي اين خودروها پي برده‌اند، ولي با اين حال خريداران اين خودروها به طرز محسوسي كاهش داشته‌اند. دبير اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص ركود قيمتي خودروهاي وارداتي پس از اعلام سهميه‌هاي جديد و آزاد شدن قيمت بنزين سوپر خاطرنشان كرد: براي كسي كه يك خودرو 50 ميليون توماني خريداري مي‌كند، مهم نيست كه قيمت بنزين سهميه‌اي باشد يا آزاد، ولي اين افزايش با توجه به مصرف بالاي سوخت خودروهاي وارداتي يك جو رواني راجع به اين خودروها ايجاد مي‌كند. وي درباره‌ دليل ديگر كاهش تقاضاي خودروهاي وارداتي توضيح داد: هنوز 8 ماه مانده به اتمام سال ميلادي، مدل‌هاي سال بعد خودروهاي وارداتي مثل سوناتا عرضه شده و اختلاف قيمتي اين خودروها با خودروهاي قبلي نيز چندان زياد نيست و به همين دليل خريدار خواهان مدل‌ جديد با قيمت بالاتري است و در نتيجه با كاهش تقاضا براي مدل‌هاي قبلي قيمت آنها نيز كاهش مي‌يابد. او همچنين در خصوص برندهاي مختلف وارداتي معروف اعم از تويوتا، بنز، هيوندا و بي‌.ام.و موجود در كشور، درباره اين‌كه كدام برند خدمات پس از فروش بهتري را ارائه مي‌دهد؟ گفت: با توجه به اين‌كه اكثر اين برندها در تهران موجود است، بنابراين شايد شاخص‌ تعداد نمايندگي‌هاي مجاز خدمات رساني بتواند معرف خوبي براي اين كار باشد كه در اين ميان شايد بتوان گفت در سطح تهران هيوندا با داشتن 15 نمايندگي خدمات پس از فروش بهتري نسبت به ساير برندها داشته باشد. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8706-09044
  • خبرنگار :