سردار رويانيان درمراسم تحويل3500تاكسي،250اتوبوس و200ميني‌بوس به تهران: استانداردهاي خودروها تدوين مي‌شود هنر نيست انواع و اقسام اتوبوس و تاكسي را بكارگيريم

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت در مراسم تحويل 3 هزار و 500 دستگاه تاكسي، 250 دستگاه اتوبوس و 200 دستگاه ميني‌بوس به ناوگان حمل و نقل شهر تهران با اشاره به اين كه بر اساس آيين‌نامه اجرايي قانون مديريت حمل و نقل وزارت صنايع مكلف شده است، تا سال 1390 استانداردهاي خودرو را در كشور تعيين كند، گفت: اين كه انواع و اقسام اتوبوس، ميني‌بوس و سواري داخلي و خارجي را براي حمل و نقل عمومي بكارگيري كنيم، هنر نيست.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار محمد رويانيان روز سه‌شنبه در حاشيه اين مراسم با اشاره به اين كه تا پايان شهريورماه حدود 10 هزار دستگاه تاكسي و ون و يكهزار اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل شهرهاي كشور مي‌شود، افزود: مديريت و نظارت بر حمل و نقل عمومي موضوع مهمي است كه در اين راستا بايد تقاضا و عرضه با هم هماهنگ باشند كه اين امر بايد در كنار مديريت هوشمند سفر صورت گيرد.

وي افزود: تهران بايد به مديريت نرم‌افزاري و هوشمند حمل و نقل عمومي مجهز شود تا توزيع و بكارگيري سيستمهاي حمل و نقل در آن هوشمندانه باشد.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت با اشاره به اين كه تا پايان سال كمك‌هاي ديگري هم به شهرداري تهران و ساير شهرهاي كشور از سوي ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت صورت مي‌گيرد، افزود: تا پايان شهريور ماه بخش دوم واگذاري 700 دستگاه اتوبوس و 7 هزار دستگاه تاكسي به شهرهاي كشور انجام مي‌شود.

وي با اشاره به برگزاري جلسات با بانكهاي عامل در كشور گفت: بر اين اساس 80 هزار مسافربر شخصي براي تبديل خودروي خود به تاكسي تسهيلات دريافت كردند و 140 هزار خودرو فرسوده شخصي نيز تبديل و جايگزين شده است.

سردار رويانيان با تاكيد بر اين كه سهميه و نحوه جايگزيني خودروهاي فرسوده در سال 87 بزودي تصويب و اعلام مي‌شود، گفت: امسال حدود 4 هزار دستگاه كاميون كه با بيش از 40 سال عمر در جاده‌هاي كشور تردد مي‌كنند، تعويض و نوسازي خواهند شد.

وي با اشاره به ابلاغ آيين‌نامه اجرايي قانون مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت در كشور گفت: بر اين اساس وزارت صنايع مكلف شده است، استاندارد خودروها را تا سال 1390 تعيين كند. از سوي ديگر به وزارت صنايع تكليف شده است تا يك نوع تاكسي با عمر و قيمت مناسب و مصرف كم را در كشور تعيين تا آن را بكارگيريم، از سوي ديگر در خصوص اتوبوس و ميني‌بوس هم بايد استانداردهاي لازم تدوين شود.

به گزارش ايسنا، رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت خاطرنشان كرد: بايد اتوبوسي داشته باشيم كه با ترافيك و وضعيت كشور و معابر آن سازگاري داشته باشد.

وي با تاكيد بر اين كه استانداردسازي و بهينه‌سازي خودروها به خصوص در ناوگان حمل و نقل عمومي در دستوركار ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور است، افزود: ناهماهنگي‌هايي كه تاكنون وجود داشته است عمدتا به دليل نبود مديريت واحد در حمل و نقل كشور بود.

به گزارش ايسنا، سردار رويانيان همچنين در اين همايش در خصوص اتوبوسهاي جديد BRT گفت: اتوبوسهاي كه از خارج وارد مي‌شوند در حال حاضر در داخل قابل توليد است، از سوي ديگر در تبريز نيز BRT به راه افتاده است.

وي با اشاره به اقدامات وسيع در زمينه سوخت CNG در كشور گفت: مردم در سالهاي آينده طعم شيرين اين امر را خواهند چشيد.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت به عملكرد ستاد تبصره 13 اشاره كرد و گفت: در حالي كه در سالهاي 83 و 84 تنها 3 هزار و 74 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني كشور افزوده شده، اين رقم با حدود دو برابر افزايش در زمان اجراي تبصره 13 يعني سالهاي 85 و 86 به حدود 6 هزار و 500 دستگاه افزايش يافت.

وي در خصوص ناوگان تاكسيراني گفت: در حالي كه ورود تاكسي طي سالهاي 83 و 84 تنها 11 هزار و 336 دستگاه بوده است، اين رقم با حدود 71 درصد افزايش در زمان اجراي تبصره 13 به 39 هزار و 500 دستگاه افزايش يافت. از سوي ديگر 160 هزار مسافربر شخصي نيز تبديل به تاكسي شدند و 260 هزار آژانس ساماندهي و شناسايي شدند.

سردار رويانيان با اشاره به اين كه در بخش نوسازي تاكسيراني در سال 84 تنها 9 هزار دستگاه تاكسي به ناوگان تزريق شد، افزود: اين در حاليست كه طي سالهاي 85 و 86 حدود 60 هزار تاكسي براي نوسازي در اختيار واحدهاي تاكسيراني قرار گرفت؛ از سوي ديگر 423 واحد تاكسيراني در سال 84 با بيش از دو برابر افزايش به 964 واحد طي سالهاي 85 و 86 رسيد.

وي به موضوع خودروهاي فرسوده اشاره كرد و گفت: در حالي كه طي سالهاي 82 تا 84 تنها 54 هزار دستگاه خودروي فرسوده اسقاط شد، اين رقم طي سالهاي 85 و 86 به 400 هزار دستگاه افزايش يافت.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت سهميه‌بندي بنزين را انقلاب بزرگي در نوع خود دانست و گفت: با اجراي سهميه‌بندي بنزين 5/6 ميليارد دلار صرفه‌جويي ارزي در كشور انجام شد؛ اين در حاليست كه كاهش تصادفات و آلودگي هوا نيز محصول سهميه‌بندي بنزين بود.

وي با اشاره به تكاليف ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت گفت: سهم حمل و نقل عمومي شهري بايد تا سال 1390 به 75 درصد افزايش يابد كه اين سهم در تهران شامل 30 درصد ريلي ، 25 درصد اتوبوس و 20 درصد تاكسي است كه اين رقم در كشور 10 درصد ريلي ، 40 درصد اتوبوس و 25 درصد تاكسي ديده شده است.

سردار رويانيان با اشاره به اين كه در حال حاضر سرانه مصرف سوخت بنزين براي هر ايراني 1/1 ليتر در روز است، افزود: اين رقم عليرغم ورود 4 ميليون خودرو تا سال 1391 بايد به 7/0 ليتر كاهش يابد.

وي به راهبردهاي ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت اشاره كرد و گفت: بهينه‌سازي حمل و نقل در كشور، بهينه سازي تقاطعهاي سفر و حمل و نقل، بهينه‌سازي مصرف انرژي و بهينه‌سازي توليد خودرو 4 راهبرد اصلي اين ستاد است.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت با اشاره به ابلاغ آيين‌نامه اجرايي قانون حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت در كشور گفت: بر اين اساس در بخش شهري مديريت بار و مسافر به شهرداريها واگذار شده و وزارت كشور مكلف است تا اول آبان ماه سال جاري شيوه‌نامه اين امر را تعيين كند.

وي با اشاره به اين كه يكهزار و 212 دستگاه ميني بوس در زمان فعاليت ستاد تبصره 13 به تهران داده شده است، افزود: متاسفانه اين ميني‌بوسها گم شده‌اند كه در اين زمينه بايد اسامي دارندگان آنها در اختيار شهرداري تهران قرار گيرد تا نسبت به بكارگيري آنها در سيستم حمل و نقل عمومي اقدام شود.

سردار رويانيان با تاكيد بر اين كه بايد كار تيمي و گروهي در زمينه حل مشكل ترافيك پايتخت و حمل و نقل عمومي انجام شود، افزود: مديريت حمل و نقل و شبكه معابر مقدم بر توسعه كمي است كه اميدواريم با همت شهرداري تهران و به كارگيري مناسب خودروها و اتوبوسهاي حمل و نقل عمومي شاهد بهبود وضعيت حمل و نقل عمومي در پايتخت باشيم.

به گزارش ايسنا، مهندس دانش مارناني، معاون توليد وزير صنايع‌ نيز در اين همايش با تاكيد بر اين كه در كشورهاي پيشرفته كه اقتصاد آنها رقابتي است، نوع اتوبوس را دولت تعيين مي‌كند گفت: نبايد جامعه تبديل به كلكسيون اتوبوس كنيم.

وي افزود: اتوبوسهاي كه اخيرا وارد كشور شده‌اند عمرشان بسيار كوتاه است، اين اتوبوسها كه در مسير BRT بكارگيري شده‌اند انصافا براي ايران ساخته نشده و طراحي آنها براي كشورهاي خارجي است.

معاون وزير صنايع از ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت خواست تا نوع اتوبوسهاي مورد نياز را به وزارت صنايع اعلام كند تا اين وزارتخانه اتوبوسهاي مناسب را در اختيار قرار دهند.

وي در عين حال گفت: پيشنهاد مي‌كنيم ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت اتوبوسها را به بخش خصوصي واگذار كند، چرا كه در صورت واگذاري آنها و تعميرگاههاي اتوبوسراني به بخش خصوصي قطعا سرويس‌دهي افزايش مي‌يابد.

معاون وزير صنايع با تاكيد بر اين كه بايد تاكسيراني نيز به شركتهاي خصوصي تبديل شود، افزود: بايد چند كارخانه اتوبوس سازي بيشتر نداشته باشيم،‌چرا كه هفته اي نيست كه درخواست احداث كارخانه اتوبوس آن هم چيني به وزارت صنايع ارائه مي‌شود ولي با توجه به اين كه اين اتوبوسها از استانداردهاي لازم برخوردار نيستند، وزارت صنايع مجوز براي آنها صادر نمي‌كند.

وي در پايان تاكيد كرد: نمي توانيم براي وسايل نقليه عمومي كلكسيون ايجاد كنيم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8706-07193
  • خبرنگار :