داستان هزارويك شب مترو اصفهان به شب آخر مي‌رسد؟

پس از تصويب عبور مترو اصفهان از خيابان چهارباغ عباسي در سال 1379 توسط شوراي عالي ترافيك كشور و اعلام اعتراض و اظهار نظرهاي كارشناسي و مخالفت‌هاي مديران، مسؤولان و كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، شوراي عالي ترافيك كشور در آخرين روزهاي اسفندماه 1385 تصويب كرد كه خط يك قطار شهري اصفهان در مسير شمال ـ جنوب بين ميدان امام حسين (ع) تا ميدان انقلاب با فاصله گرفتن از محور چهارباغ به سمت خيابان شمس‌آبادي حركت كند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حدود يك سال پس از تصويب اين طرح توسط شوراي عالي ترافيك كشور، يعني در 26 بهمن‌ماه 1386 رييس وقت شوراي شهر اصفهان ـ عباس حاج‌رسولي‌ها ـ اعلام كرد: چون تونل مترو به يك‌باره نمي‌تواند انحراف پيدا كند، ناچار به زير خيابان چهارباغ عباسي وارد خواهد شد و به مرور، پيش از رسيدن به مدرسه‌ي چهارباغ به سمت غرب خيابان چهارباغ انحراف پيدا مي‌كند.

هم‌چنين سوم خردادماه سال 1385 رييس كنوني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ احمد امين‌پور ـ كه آن سال نايب‌رييس شوراي شهر اصفهان بود، عبور مترو را از خيابان چهارباغ عباسي، گزينه‌اي دانست كه تخريب آثار باارزش تاريخي را در اين محور سبب مي‌شود و ادامه‌ داد: بهتر است، مترو از خيابان شمس‌آبادي عبور كند و عبور آن از چهارباغ مورد تأييد نيست.

امين‌پور 19 تيرماه همان سال گفت: قرار گرفتن مدرسه‌ي چهارباغ و احتمال وارد شدن لطمه به اين بناي تاريخي در خيابان چهارباغ سبب شده است تا عبور مترو از اين مسير دچار مشكل شود. اين درحالي است كه امين‌پور 11 تيرماه امسال به‌عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: عبور مترو از يك نقطه، به آنجا صدمه نمي‌زند و اكنون درحال كار هستند و هيچ ارتعاشي به مدرسه‌ي چهارباغ صدمه نمي‌زند. در همه‌ي شهرهاي دنيا حتا شهرهاي تاريخي، مترو با همين روش عبور مي‌كند و اين روش اجرا شده است.

او در همين اين گفت‌وگو بيان كرد: دوماه پيش، از مسير مترو بازديدي داشتم كه دستگاه‌ها در دروازه‌ دولت متوقف بودند و اكنون نيز براساس آنچه به سازمان اطلاع داده‌اند، هنوز دستگاه‌ها در اين نقطه متوقف‌اند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان در آخرين گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا (ششم شهريورماه) اعلام كرد: ما از مسؤولان مترو خواسته‌ايم كه اجازه‌ي بازديد از مسير را بدهند و نقشه‌هاي مترو را نيز ارايه كنند كه هنوز پاسخ درستي به ما نداده‌اند. از طريق استانداري اصفهان نيز پي‌گير اين قضيه هستيم؛ ولي هنوز نتيجه نداده است. براي بازديد دوباره از مسير مترو همراه معاونت ميراث فرهنگي درحال مكاتبه هستيم و پي‌گيري مي‌كنيم.

وي افزود: ما به‌دنبال اجراي مصوبات قانوني براي عبور مترو هستيم و تا نقشه‌اي درباره‌ي عبور مترو نداشته باشيم، در اين‌باره نمي‌توانيم قضاوت كنيم.

با وجود آن‌كه عبور متروي اصفهان از خيابان شمس‌آبادي به‌جاي خيابان چهارباغ عباسي اواخر اسفندماه 1385 توسط شوراي عالي ترافيك تصويب شد، ولي مشخص نيست كه چرا هم‌چنان درباره‌ي اجرا نشدن اين مصوبه شايعه‌هايي مطرح‌اند و چرا مديريت شهري اصفهان پاسخ روشني در اين‌باره نمي‌دهد.

دبير انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي و ‌گردشگري «نيماسب» كه در اصفهان فعال است، در اين‌باره به خبرنگار بخش ميراث فرهنگي ايسنا گفت: اين مشكل، به وجود اين نقطه به‌عنوان مركزيت شهر اصفهان مربوط است كه به‌دليل راحت‌تر بودن مسير و در مركز قرار داشتن آن، مجبور شدند ادامه‌ي خط قطار شهري را از زير چهارباغ عبور دهند كه اين مسأله در صورت وقوع، به ميراث فرهنگي ضربه مي‌زند.

علي زهرايي بيان كرد: تعامل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شهرداري اصفهان در مقايسه با ديگر شهرها مانند يزد بسيار ضعيف است. درحالي‌كه در شهري مانند يزد، تعامل ميان اين دو سازمان بسيار قوي است، به‌گونه‌اي كه شهرداري يزد با بازسازي خانه‌هاي قديمي به سازمان ميراث فرهنگي و ‌گردشگري اين شهر كمك مي‌كند و از آن‌ها به‌عنوان هتل‌هاي سنتي پس از بازسازي استفاده مي‌كند؛ ولي در اصفهان برعكس اين قضيه وجود دارد و اين دو ارگان مقابل يكديگر هستند.

وي با اشاره به عوض شدن سه رييس در سازمان ميراث فرهنگي و ‌گردشگري استان اصفهان در سال‌هاي اخير، اظهار داشت: برخي مديران، پيشينه‌ي زيادي درباره‌ي ميراث فرهنگي نداشته‌اند و ندارند و بايد به اين نكته توجه شود، كساني كه در رأس اين‌گونه امور قرار مي‌گيرند، بايد در اين زمينه‌ها تخصص كافي و لازم را داشته باشند.

دبير انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي و ‌گردشگري نيماسب ادامه داد: اگر مترو از زير چهارباغ عباسي عبور كند، بايد به اين نكته توجه داشت كه در اين مسير، مدرسه‌ي چهارباغ با حدود 350 سال قدمت وجود دارد و بعد از آن نيز سي‌و‌سه پل قرار گرفته است. حال اگر تصور شود، مترو در طول شبانه‌روز 12 ساعت و در هر ساعت چهار بار از اين مسير عبور كند، هربار عبور آن لرزشي را حدود چهار ريشتر بر اين منطقه تحميل مي‌كند كه در عرض اين مدت به‌طور قطع مسجد مدرسه‌ي چهارباغ و سي‌و‌سه پل در مدت كوتاهي فرو مي‌ريزند و از بين مي‌روند.

زهرايي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اعلام نظر مسؤولان و كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري‌ كه اگر مترو از چهارباغ رد شود، سازمان از طريق فرآيند قانوني وارد مي‌شود، گفت: با يك تعامل دوستانه، اين مسأله را مي‌توان حل كرد. اگر رييس‌جمهور در اين قضيه وارد شود و بين دو ارگان ميراث فرهنگي و ‌گردشگري و قطار شهري تعامل برقرار كند، اين قضيه مانند برج جهان‌نما به يونسكو كشيده نخواهد شد.

وي معتقد است: با انجام اين كار به بهترين روش و آسان‌ترين راهكار، اين قضيه را مي‌توان حل كرد تا كشدار نشود و مانند جهان‌نما به نشريات خارج از كشور كشده نشود كه بگويند، به‌دليل ضعف مديريت داخل ايران اين مشكلات ايجاد شده است. پس با روش كدخدامنشانه از طريق رييس‌جمهور به‌راحتي اين مشكل را مي‌توان حل‌و‌فصل كرد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8706-06756
  • خبرنگار : 71191