مسؤول تدوين پرونده‌ي نوروز: برخي عناصر نوروز در خطرند گناهي نداريم زودتر از كريسمس ما به فكر ثبت نوروز افتاديم

معاون پژوهشكده‌ي زبان‌شناسي، كتيبه‌ها و متون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: پرونده‌ي نوروز بايد به‌عنوان يك پرونده‌ي منطقه‌يي مطرح شود و فراملي باشد، چون يونسكو در برنامه‌ي ثبت ميراث معنوي بر منطقه‌يي، فرامنطقه‌يي و بين‌المللي بودن پرونده‌ها تأكيد دارد.

يدالله پرمون در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: در اين اجلاس تلاش مي‌كنيم در ارتباط با تنظيم پرونده‌ي نوروز با ديگر كشورها به اجماع كلي برسيم و تمام دولت‌هاي سهيم در اين پرونده، تشريك مساعي كنند تا پرونده در فرمت جديد شكل گيرد و براي ثبت ميراث معنوي آماده شود.

او گفت: نوروز براساس تعاريف ميراث معنوي در يونسكو مطرح مي‌شود و در اين كنوانسيون، ميراث معنوي به‌صورت خاص تعريف شده است و مسايلي كه بار مذهبي دارند، در كنوانسيوني جداگانه بررسي خواهند شد. بنابراين نوروز به‌عنوان يك مراسم آييني در يونسكو به ثبت مي‌رسد.

وي افزود: مواردي كه قبلا به‌صورت شاهكار در يونسكو ثبت شده بودند، به مجموعه‌ي فهرست ميراث معنوي نمونه اضافه مي‌شوند و به‌عنوان نماينده‌اي از فرهنگ كشورها محسوب مي‌شوند.

هم‌چنين مسؤول تدوين پرونده‌ي نوروز در پاسخ به پرسش نماينده‌ي كشور قرقيزستان درباره‌ي اين‌كه چرا نوروز ثبت مي‌شود، اما كريسمس در فهرست ميراث معنوي ثبت نشده است و هنوز فعاليتي براي ثبت آن نمي‌شود، گفت: اگر تولد حضرت مسيح (ع) و عيد كريسمس قابليت ثبت دارد، اين كار را انجام دهند و اگر زودتر از كريسمس، ما درباره‌ي ثبت نوروز به فكر افتاده‌ايم، گناهي بر گردن ما نيست. دليل آن‌كه مي‌خواهيم نوروز را ثبت كنيم، آن است كه هرجا به نوروز توجه كرديم، موجب گسترش آن شد و اگر مردم چيزي را بشناسند، بيشتر در آن مشاركت مي‌كنند.

محمد ميرشكرايي بيان كرد: وقتي پرونده‌اي را به‌صورت بين‌المللي ثبت مي‌كنيم، مردم مي‌فهمند كه در كشورهاي ديگر، افراد زيادي اين آيين را جشن مي‌گيرند و موجب تبادل فرهنگ و شناخت بيشتر مي‌شود.

وي ادامه داد: اين گستردگي را بايد ثبت كرد، چون برخي عناصر نوروز در خطرند و ممكن است، براثر گذشت زمان فراموش شوند. براي مثال، سمنو قبلا در خانه‌ها درست مي‌شد، اما اكنون در بازار توليد مي‌شود. باورهاي گوناگون مردم درباره‌ي سمنو با رفتن آن به بازار از بين مي‌رود و ما به آن‌ها نمي‌توانيم بگوييم كه اكنون كه اين غذا در بازار است، مردم آن‌را نخرند و در خانه بپزند؛ اما اين ارزش‌ را مي‌توانيم زنده و آن‌را به مردم معرفي كنيم.

ميرشكرايي بيان كرد: در ثبت نوروز نبايد بر جنبه‌هاي مذهبي تأكيد شود، چون در تعريف ارايه‌شده ازسوي يونسكو براي ميراث معنوي نمي‌گنجد. گرچه تمام آيين‌ها بر مذهب تكيه دارند و نوروز را به‌عنوان يك آيين درنظر مي‌گيريم.

او با بيان اين‌كه ميراث معنوي در دو فهرست نمونه و در خطر قرار مي‌گيرند، گفت: به‌نظر من، نوروز بايد در فهرست نمونه ثبت شود و اكنون در خطر نيست. گرچه عناصري از نوروز هستند كه به‌عنوان عناصر ريز فرهنگي ممكن است كه فراموش شوند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۵ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8706-02669
  • خبرنگار :