معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت: سازمان هواپيمايي امضاي قرارداد برقراري پرواز را به نجف هنوز اطلاع نداده است

درحالي‌كه رييس سازمان هواپيمايي كشور در آخرين نشست خبري خود از مذاكره و امضاي تفاهم‌نامه‌اي با كشور عراق براي برقراري پرواز به شهرهاي نجف، بصره و بغداد خبر داد، اما معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت، گفت: اين سازمان تاكنون چنين موضوعي را به سازمان حج و زيارت اعلام نكرده است، چون در صورت وقوع اين اتفاق، ما خيلي سريع براي تنظيم برنامه‌ي سفر پروازي به عتبات عاليات عراق اقدام مي‌كرديم.

به گزارش خبرنگار حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين خانلري ـ رييس سازمان هواپيمايي كشور ـ در نشستي كه هفته‌ي گذشته برگزار شد، گفت: براي برقراري پرواز با كشور عراق مذاكره داشته و يادداشت تفاهمي براي شهرهاي نجف، بصره و بغداد امضا شده است و دو شركت هواپيمايي ماهان و هما مجوز برقراري اين پروازها را دريافت كرده‌اند؛ اما با توجه به اين‌كه مسؤوليت اعزام زايران ايراني برعهده‌ي سازمان حج و زيارت است، انجام اين پروازها به اقدامات لازم ازسوي سازمان حج و زيارت منوط است.

خانلري پيش از اين به خبرنگار ايسنا گفته بود: از مسؤولان سازمان هواپيمايي عراق براي مذاكره دعوت كرده‌ايم كه به ايران بيايند، چون با برقراري اين پروازها، خدمات مناسبي را در اختيار زايران ايراني عتبات عاليات عراق مي‌توان قرار داد تا اين زايران با خيالي آسوده به نجف و كربلا بروند.

رييس سازمان هواپيمايي كشور هم‌چنين اظهار كرده بود: پيش از اين با مسؤولان هواپيمايي عراق قراردادي مبني بر برقراري پرواز توسط شركت‌هاي هواپيمايي ماهان و هما براي فرودگاه نجف امضا شده بود؛ اما براي توسعه‌ي همكاري بيشتر، قرار است در قالب مذاكراتي كه با مسؤولان هواپيمايي اين كشور انجام مي‌شود، پروازها در ديگر شهرهاي عراق برقرار شوند.

اين درحالي است كه حسين اكبري ـ معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت ـ با بيان اين كه سازمان هواپيمايي هنوز به ما اعلام نكرده كه قراردادي را براي برقراري پرواز به نجف امضا كرده است، به خبرنگار بخش حج و زيارت ايسنا گفت: قرار بود كه سازمان هواپيمايي، هيأتي را از عراق به ايران براي امضاي قرارداد دعوت كند؛ ولي فكر نكنم تاكنون اين هيأت به كشور وارد شده باشد. حتا چند روز پيش به وزارت امور خارجه نامه‌اي فرستاده شد تا با سازمان هواپيمايي تكليف پرواز به نجف و مسير هوايي آن‌را سريع‌تر مشخص كنند.

وي ادامه داد: اگر سازمان هواپيمايي ايران با طرف عراقي قراردادي را امضا و مسير هوايي مشخص كرده بود، ما نيز خيلي سريع برنامه‌ي سفر پروازي زايران ايراني را به نجف تنظيم مي‌كرديم.

اكبري بيان كرد: سازمان هواپيمايي پيش از اين براي بغداد و اربيل توافق كرده بود؛ اما سازمان حج و زيارت به‌دليل مسايل امنيتي از اين مسيرهاي هوايي استفاده نمي‌كند. البته ما مسير هوايي نجف را امن مي‌دانيم، اما اكنون پروازي از ايران به اين مقصد انجام نمي‌شود.

معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت اظهار داشت: اطلاعات فني لازم را به سازمان هواپيمايي و وزارت امور خارجه منعكس كرده‌ايم. اكنون بايد دو هيأت درباره‌ي مسير هوايي و دريافت مجوز توافق كنند و به سازمان حج و زيارت اطلاع دهند كه ما منتظر امضاي اين قرارداد هستيم.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8705-14060
  • خبرنگار : 71021