نعمت‌زاده خبرداد: ساخت 100جايگاه بنزين تا پايان سال آينده در تهران صدور 123هزار كارت هوشمند براي خودروهاي بي‌سهميه استفاده نيروگاه‌ها ازسوخت مايع درتابستان

برنامه‌ريزي كرده‌ايم تا پايان سال آينده 100 جايگاه عرضه فرآورده‌هاي نفتي در تهران اضافه كنيم كه به اين ترتيب تعداد جايگاه‌هاي تهران به دو برابر وضعيت فعلي افزايش پيدا خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا نعمت زاده ـ مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران - در حاشيه‌ي همايش توسعه مجاري عرضه‌ي فرآورده‌هاي نفتي ايران با بيان اين مطلب اظهار كرد: تعداد جايگاه‌هاي كنوني در كشور نسبت به 30 سال گذشته در بهترين شرايط ، يا مساوي است و يا اين‌كه به دليل برنامه‌هاي عمراني كمتر شده است.

وي افزود: در حال حاضر به دليل تراكم در جايگاه‌ها حمل و نقل عمومي با مشكل مواجه شده است؛ به طوري كه تعداد جايگاه‌هاي تهران يك نهم (11 درصد) استاندارد بين‌المللي است. در حالي كه در جهان براي هر سه هزار خودرو يك جايگاه وجود دارد، در تهران به ازاي هر 27 هزار خودرو يك جايگاه فعاليت مي‌كند.

او تاكيد كرد: با وجود اين‌كه جايگاه‌هاي عرضه 24 ساعته فعاليت مي‌كنند، مقدار سوختي كه هر نازل عرضه مي‌كند، حدود 10 تا 11 هزار ليتر است، در حالي كه براساس استانداردهاي جهاني حداكثر هر نازل بايد سه تا چهار هزار ليتر بنزين در شبانه‌روز عرضه كند و با وجود اين‌كه گفته بوديم امكان عرضه‌ بنزين هر نازل 5 هزار ليتر است، ولي باز مشاهده مي‌شود كه اين وضعيت در تهران بيش از دو برابر ميزان تعيين شده است.

به گفته وي بايد تعداد جايگاه‌ها در مناطق 22 گانه تهران در بدترين شرايط به دو برابر و در شرايط بهينه به سه برابر افزايش پيدا كند كه اين موضوع نياز به تعامل بين شوراي شهر، شهرداري‌ها و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي دارد.

نعمت‌زاده با بيان اين‌كه دستور صدور 123 هزار كارت جديد براي خودروهايي كه قرار است سوخت آزاد دريافت كنند، صادر و كارت‌ها به نيروي انتظامي تحويل داده شده است، خاطرنشان كرد: اين كارت‌ها به زودي به دست صاحبانشان خواهد رسيد و آنان مي‌توانند با كارت هوشمند خود بنزين دريافت كنند.

معاون وزير نفت در پاسخ به ايسنا تصريح كرد: در اين زمينه سهميه‌هايي كه قبلا توسط اين خودروها استفاده نشده و در كارت قبلي آنها كه باطل شده باقي مانده است، به كارت جديد منتقل مي‌شود و آن‌ها مي‌توانند آن مقدار سهميه خود را به نرخ 100 تومان براي يك ليتر بنزين معمولي و 140 تومان براي يك ليتر بنزين سوپر دريافت كنند كه پس از اطمينان از توزيع اين 123 هزار كارت، كارت جايگاه‌ها جمع‌آوري خواهد شد.

وي درباره كارت هوشمند گازوئيل نيز توضيح داد: تعداد جايگاه‌هاي عرضه گازوييل رو به افزايش است و از مجموع 5 هزار و 700 تلمبه تاكنون سه هزار و 700 تلمبه تجهيز شده است.

او با اشاره به اين‌كه تامين و واردات كسري بنزين و نفت گاز برعهده شركت ملي نفت است، خاطرنشان كرد: در اين راستا نگراني وجود ندارد و لايحه‌ي متمم بودجه هنوز در دولت است، ولي واردات همچنان ادامه دارد و ظاهرا از طريق معاوضه نفت خام صورت مي‌گيرد كه قانون اين موضوع را مشخص كرده است.

به گفته نعمت‌زاده راجع به تامين سوخت زمستاني تلاش بسيار شده تا همان طور كه در سال گذشته و بروز مساله قطعي گاز از كشور همسايه توانستيم سوخت نيروگاه‌ها را تامين كنيم، امسال نيز برنامه‌ريزي شده كه تا آخر مهر كل مخازن ذخيره نيروگاه‌ها تكميل شود تا در ماه‌هاي سرد سال نيروگاه‌ها بتوانند از سوخت مايع نيز استفاده كنند. به اين منظور 50 درصد سوخت مايع مورد نياز آنها از موجودي ذخاير تامين مي‌شود و 50 درصد باقي‌مانده نيز با سوخت‌رساني در فصل سرد مهيا خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه به دليل خشكسالي امسال، نيروگاه‌ها در فصل تابستان نيز از سوخت مايع استفاده كرده‌اند، اعلام كرد: به اين ترتيب فشار به طور مضاعف روي شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي است، ولي تاكنون هيچ خاموشي ناشي از عدم تامين سوخت نداشته‌ايم و اميدواريم در نيمه دوم نيز همين طور ادامه پيدا كند.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي در باره مشكل تامين زمين در ساخت جايگاه‌ها توضيح داد: تامين زمين از لحاظ تخصيص و مجوزها برعهده شهرداري است، ولي تامين آن بايد توسط سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و يا مشاركت آنها با شركت ملي پالايش و پخش صورت گيرد. به اين منظور كسري جايگاه‌ها در مناطق 22 گانه تهران مشخص شده و نياز است كه شوراي شهر و شهرداري مكان‌هاي مناسبي را به اين منظور اختصاص دهند و حتي اگر زمين در اختيار آنها نيست، با مشخص شدن موضوع لازم است از طريق سازمان زمين شهري اقدام شود.

به گفته او براساس عملكرد چهارماهه ابتداي سال نياز است كه حدود 8 ميليارد دلار علاوه بر بودجه قبلي به منظور واردات بنزين و گازوييل اختصاص پيدا كند كه البته اميدواريم با كاهش قيمت نفت خام كمتر شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8705-11492
  • خبرنگار :