رقيب جديد براي خط لوله صلح؟! اعلام آمادگي هند براي همكاري با رژيم‌صهيونيستي و تركيه در پروژه خط لوله مديترانه

درحالي كه تعلل‌هاي هند در پروژه خط لوله انتقال گاز ايران، اجراي اين پروژه را با تاخيرهاي زيادي مواجه كرده، اين كشور از تمايل خود براي همكاري با رژيم صهيونيستي و تركيه در پروژه خط لوله مديترانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از تايمز آواينديا، پس از آن‌كه ام.كي نارايانان، مشاور امنيت ملي هند سفري غير رسانه‌اي به آنكارا داشت، هندي‌ها موافقت خود را با ارسال تيمي از مقامات خود براي بررسي پروژه سه‌جانبه اين خط لوله اعلام كرده‌اند.

براساس اين گزارش، وزيران نفت و انرژي سه‌طرف در هفته‌هاي آينده براي تعيين چارچوب زماني و حجم پروژه با يكديگر تشكيل جلسه مي‌دهند. اين خط لوله طبق برنامه ظرف سه‌سال ساخته خواهد شد و سالانه 40 ميليون تن نفت را جابه‌جا مي‌كند.

با آن‌كه هنوز عرضه‌كنندگان و خريداران نهايي اين پروژه نهايي نشده‌اند، ولي كشورهاي آذربايجان و روسيه تمايل خود را براي استفاده از اين خط لوله براي انتقال نفت و گاز به هند و چين اعلام كرده‌اند.

اين پروژه شامل پنج بخش است كه نفت، گاز، آب، برق و فيبر نوري را شامل مي‌شود و هند اعلام كرده كه مايل است در خطوط لوله انرژي ‌ مشاركت داشته باشد.

مسير خط لوله از بندر سامسون در درياي سياه به بندر مديترانه‌اي جيهان رفته و از آن‌جا توسط خط لوله زيردريايي به بندري در خاك فلسطين اشغالي منتقل مي‌شود و تانكر‌ها و نفت‌كش‌هاي عظيم از آن‌جا نفت و گاز را از طريق دريا و بدون گذر از كانل سوئز و تنگه هرمز به هند منتقل مي‌كنند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8705-07072
  • خبرنگار : 71188