رييس كميسيون انرژي مجلس: وزارت نفت در توسعه سيانجي مطالعات كارشناسي كافي نكرده است گرايش دنيا به سمت ايجاد موتورهاي پايه گازوئيل و بنزينسوز كم مصرف است
به نظر ميرسد پيش از برنامهريزي بلند مدت براي توسعهي سيانجي، مطالعات كارشناسي كافي نسبت به گسترش آن انجام نشده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا كاتوزيان ـ رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي - با بيان اين مطلب اظهار كرد: متاسفانه در بسياري از موضوعات، مطالعات و اقدامات اوليه جامع نيست و در انتها با مشكلات و چالشهايي دچار ميشويم. وي افزود: البته نسبت به ذخاير وسيع گازي كشور شك نداريم، ولي بايد براي توسعهي اين صنعت يك سلسله مطالعات وسيع توسط دولت و به ويژه وزارت نفت انجام شود. به گفته او تصور ميشود در اين زمينه كار وسيع، جدي و عميق صورت نگرفته و بسياري از چالشهاي كنوني به دليل برخورد غيرحرفهاي ايجاد شده است. رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در نخستين كنفرانس ملي سيانجي با تاكيد بر اينكه گرايش موتورسازان دنيا نيز به سمت توليد موتورهاي پايه گازسوز است، خاطرنشان كرد: گرايش دنيا به سمت ايجاد موتورهاي پايه گازوئيل و بنزينسوز كم مصرف است، بنابراين بايد به اين سوال پاسخ دهيم كه چرا ساير كشورهاي دنيا كه گاز دارند به سمت سيانجي نرفتهاند. آنچه مشخص است برنامه خودروسازان بزرگ به سمت گازوئيل و بنزين كم مصرف است زيرا قدرت مورد انتظار و مورد نياز موتور با گاز تامين نميشود. وي با اشاره به ديگر دلايل استفاده نكردن گسترده از سوخت سيانجي در دنيا تشريح كرد: علاوه بر ايجاد حرارت و توان كمتر گاز لازم است در صنعت سيانجي از تكنولوژي بسياري بالايي در بخشيهاي مختلف مانند مخازن استفاده كرد كه علاوه بر بالا بردن قيمت خودرو در شرايطي مانند مخزن سيانجي كه حدود 7 اتسمفر فشار دارد، با سيستم بسيار خطرناكي مواجه هستيم. به گفته او همچنين يك مطالعه نشان ميدهد اگر چه درصد آلايندگي سيانجي نسبت به بنزين و گازوئيل كمتر است، ولي از آنجا كه قطر ذرات توليدي از سيانجي ريزتر است، شايد موجب صدمات زيستمحيطي زيادي شود كه شايد اين آلايندههاي ريز كه منشا گازهاي گلخانهاي هستند، در سالهاي آينده باعث ايجاد مشكلاتي شوند. كاتوزيان همچنين به مشكلات خودروهاي دوگانهسوز شده اشاره و يادآوري كرد: افت قدرت و اشكالات فني براي سرسيلندر از جمله اين مسائل است. البته نميتوان از سوخت گاز به عنوان يك منبع قدرتمند چشمپوشي كرد، ولي نياز به كار كارشناسي دارد. يكي از مطالعات اين است كه اگر گاز را با قيمت واقعي بدهيم، چقدر مقرون به صرفه خواهد بود. از سوي ديگر بايد كاري كنيم تا بخش خصوصي به سمت توزيع سي.ان.جي گرايش پيدا كند، نه تبديل خودرو؛ زيرا در اين زمينه تضمين كافي وجود ندارد و گاه به دليل بيدقتي در تبديلهاي كارگاهي اتفاقات جبران ناپذيري رخ ميدهد. انتهاي پيام