وزير نفت: رتبه‌ هفتم جهاني را از لحاظ تعداد جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي داريم 815 هزار از 9 ميليون دستگاه خودرو موجود در ايران دوگانه‌سوزند

در حال حاضر ايران از نظر خودروهاي گازسوز در رتبه چهارم و از نظر تعداد جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي در رتبه‌ هفتم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذري - وزير نفت - با بيان اين مطلب اظهار كرد: براي تامين زمين جايگاه‌هاي گاز طبيعي (سي‌ان‌جي) از طريق شهرداري‌ها و همچنين با حمايت وزارت نفت به ويژه در كلان شهرها اقدام شده تا بخش خصوصي امكان حضور فعال در اين زمينه را پيدا كند.

وي افزود: تعمير و نگهداري ايستگاه‌هاي عرضه انرژي يك ضروت است و بايد مسائل ايمني آنها رعايت شود.

او با اشاره به‌اين‌كه در اين صنعت نوپا بايد استانداردها در بخش كالا و بهره‌برداري به طور كامل رعايت شود، گفت: امروزه جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي سودآوري مناسب ندارند و بايد شرايطي فراهم شود كه بخش خصوصي با علاقه‌مندي وارد اين صنعت شود، بنابراين تهيه‌ چارچوب‌هاي مناسب براي تشويق بخش خصوصي در ساخت، نصب و بهره‌برداري از جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.

وزير نفت با تاكيد بر ضرورت اصلاح قيمت سي‌ان‌جي خاطرنشان كرد: با در نظر گرفتن اين‌كه گاز مزيت نسبي كشورمان محصوب مي‌شود، بايد بين مجموعه‌ قيمت‌هاي سبد انرژي تناسب وجود داشته باشد.

وي در كنفرانس سي‌ان‌جي و صنايع وابسته افزود: براي مصرف بهينه‌ انرژي در دنيا راه‌هاي گوناگوني دنبال مي‌شود در اين راستا صنعت حمل و نقل به عنوان يكي از صنايع پرمصرف انرژي محسوب مي‌شود كه بايد مسير بهينه‌ي كردن مصرف انرژي در آن طي شود.

به گفته‌ او پيش‌بيني مي‌شود از 9 ميليون دستگاه خودرو كنوني كشور در افق چشم‌انداز به 23 ميليون خودرو برسيم كه جايگزيني سوخت‌هاي مناسب يكي از اهداف وزارت نفت است.

نوذري با اشاره به اين‌كه صنعت سي‌ان‌جي طي دو تا سه سال گذشته جايگاه خاص خود را پيدا كرده است، توضيح داد: امروزه 815 هزار خودرو دوگانه‌سوز در كشور موجود است و اين تمايل رو به افزايش است؛ به طوري كه اگر امسال و سال گذشته اولويت گازسوز كردن خودروها را به خودروهاي عمومي نمي‌داديم، تعداد اين خودروها بيشتر مي‌شد.

وي با بيان اين‌كه دو سوم مصرف بنزين كشور توسط خودروهاي عمومي انجام مي‌شود، يادآورشد: اگر تبديل سوخت در همه‌ي اين خودروها انجام شود، صرفه‌جويي زيادي در مصرف بنزين و در نتيجه كاهش واردات خواهيم داشت.

وزير نفت با اشاره به ويژگي‌هاي خاص ساخت ايستگاه‌هاي عرضه سي‌ان‌جي گفت: براي نمونه افزايش فشار گاز از 60 به 200 PSI ضمن رعايت ايمني در ايستگاه و خودروها از جمله حساسيت‌هاي آن محسوب مي‌شود.

به گفته او از حدود 515 جايگاه سي‌ان‌جي كنوني 120 جايگاه در پنچ ماه نخست امسال و 200 جايگاه در سال گذشته راه‌اندازي شد كه بيان‌گر شتاب مناسب اين صنعت نوپاست.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8705-05646
  • خبرنگار :