قرارداد ساخت موتور لكوموتيو ملي امضا شد مديرعامل راه‌آهن: بايد زودتر از اين به فكر توليد و ساخت موتورهاي لكوموتيو مي‌افتاديم

قرارداد ساخت موتور لكوموتيو ملي بين راه آهن و شركت دسا (وزارت صنايع و معادن) صبح امروز 8 مرداد ماه در محل ساختمان راه آهن امضا شد.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ حسن زياري ـ مدير عامل راه آهن ـ در اين مراسم با تاكيد بر اهميت ساخت موتور لوكوموتيو اظهار كرد:‌ لكوموتيو يكي از گلوگاه‌هاي اصلي راه آهن به شمار مي آيد و مشكلاتي كه امروز در تاخير قطارهاي مسافربري رو به رو هستيم بسياري از آنها به كمبود و خرابي لوكوموتيوها در كشور برمي گردد.

وي گفت:‌ موتور بخش حساس و پيچيده لكوموتيو است و آنچه هم اكنون استفاده مي كنيم محصول ساخت كشورهاي خارجي است.

زياري با اشاره به اينكه در حال حاضر قطعات ناچيز لكوموتيو در داخل كشور ساخته مي شود گفت: بيش از90 درصد از قطعات را وارد كشور مي كنيم و مسايل مانند تحريم سبب شده در زمينه خريد قطعات با مشكل برخورد كنيم .

وي با بيان اينكه در بخش خريد قطعات لكوموتيو وابستگي‌هاي بالايي داريم گفت:‌ در حال حاضر حركت خوبي در توليد قطعات در يك سال گذشته برداشته شده اما نياز به لكوموتيو و موتور مساله اساسي در كشور به شمار مي آيد.

معاون وزير راه با اشاره به اهميت استفاده چند منظوره از نوع موتور لوكوموتيو در جهان گفت:‌ بايد بسيار زودتر از اين به فكر توليد و ساخت موتورهاي لكوموتيو مي افتاديم اما اميدواريم قدم‌هايي كه امروز در جهت آن برداشته شده سبب توسعه سريعتر در اين بخش شود.

مديرعامل راه آهن با امضاي اين قرارداد كه با همكاري شركت دساي وزارت صنايع و معادن انجام مي گيرد شاهد ساخت و طراحي توليد موتور لوكوموتيو باشيم كه موتور لوكوموتيو دي 87 كه از نوع لوكوموتيوهاي مانوري هيتاچي است در اين زمينه به خودكفايي برسيم.

وي گفت:‌ تاكنون چهار ميليارد تومان در مطالعات و طراحي اوليه در شركت دسا براي ساخت موتور لكوموتيو ملي هزينه شده و امروز نيز قرارداد خريد 35 دستگاه موتور لكوموتيو ملي و دي 87 امضا مي شود.

به گزارش ايسنا، احمد قلعه باني ـ معاون وزير صنايع و معادن و رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوآوري صنايع ايران ـ در امضاي اين قرارداد اظهار كرد:‌ اين پروژه يكي از پروژه‌هاي مهم وزارت صنايع و معادن است كه وزير صنايع بارها بر آن تاكيد كردند كه در عرصه‌هايي كه كشور دچار معضل است و بخش‌هاي ديگر رغبت سرمايه گذاري ندارند اما اين صنايع نو و كليدي به شمار مي آيند بايد سازمان گسترش وارد عرصه شود.

وي افزود: از چند سال پيش اين فعاليت را آغاز كرده‌ايم و اميدواريم در بخش توليد موتور لكوموتيو موثر واقع شويم.

وي گفت: تا كنون نزديك به شش ميليارد تومان هزينه شده كه با اين قراردادي كه امروز براي ساخت لوكوموتيو ملي امضا مي شود نتايج اين تحقيقات به بار مي نشيند.

وي گفت:‌امضاي اين قرارداد نقطه عطفي در توليد در بخش قوه محركه در كشور است و دولت نهم نيز بر صنايع جديد و دانش محور تاكيددارد كه اميدواريم با تاكيدات مقام معظم رهبري در راستاي اهداف تعيين شده اين پروژه هر چه زودتر به ثمر بنشيند.

به گزارش ايسنا،‌سيد مصطفي ميرسليم ـ رييس هيات مديره شركت ديزل سنگين ايران (دسا)ـ نيز در اين مراسم اظهار كرد: ‌امضاي اين قرارداد چند نكته اصلي را گوشزد كرد يكي آنكه چگونه كوشش‌هاي دانشگاهي در زمينه تحقيقات به ثمر مي نشيند دوم آن كه به دليل تحريم هايي كه كشور ما امروز به آن دچار است در زمينه توليد قواي محركه به خودكفايي برسيم و در آخر آنكه با همكاري توان داخلي و قطعه سازان به سمت توسعه در اين بخش حركت كنيم كه اميدواريم با امضاي اين قرارداد واجرايي شدن آن شاهد توسعه در اين بخش باشيم و اين گونه قراردادها بيش از گذشته در كشور مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش ايسنا ، مراسم امضاي قرارداد خريد 35 دستگاه لوكوموتيو ملي در دي 87 صبح امروز در محل ساختمان راه آهن با حضور زياري معاون وزير راه و مدير عامل راه آهن و قلعه باني معاون وزير صنايع و معادن امضا شد كه موضوع اين قرارداد فروش 35 دستگاه موتور 12 سيلندر دي 87 به توان نامي 1000 كيلووات در شرايط آي اس او 3046 به منظور نصب و راه اندازي بر روي لوكوموتيو هاي مانوري هيتاچي است.

اولين موتور در مهرماه 1389 تحويل و مابقي طبق زمانبندي توافق شده تا آذرماه 1390 تحويل داده مي شود. ارزش قرارداد نيز 10 ميليارد تومان است و اين پروژه در سه فاز به انجام مي‌رسد كه به ترتيب 55، 75 درصد و 100 درصد است قطعات لكوموتيو، داخلي سازي مي شود.

گفتني است؛ تفاهم‌نامه‌اي براي حمايت وزارت صنايع از اين پروژه با راه‌آهن به امضا رسيد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۸ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8705-04331
  • خبرنگار :