انجام حفاري غيرمجاز در سبزوار مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري سبزوار: فقط دو نيروي انساني براي 900 اثر تاريخي وجود دارد

مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان سبزوار گفت: درحالي‌که در اين شهرستان بيش از 900 اثر تاريخي وجود دارد، يگان حفاظت از آثار باستاني سبزوار فقط دو نيروي انساني دارد.

در چند روز گذشته، در تپه‌هاي باستاني نزديک امامزاده سيدمحمد علوي شهر جغتاي سبزوار، حفاري‌هاي غيرمجازي انجام شدند و گزارش‌هاي عيني نشان‌دهنده‌ي حفر گودالي به طول 5/1 متر و ارتفاع نيم متر بودند.

حشمت‌الله متين‌فر ـ مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان سبزوار ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان رضوي، درباره‌ي نحوه‌ي حفاظت از آثار باستاني اين شهرستان، بيان كرد: يگان حفاظت از آثار باستاني سبزوار فقط دو نيروي انساني در اختيار دارد، درحالي‌که در اين شهرستان بيش از 900 اثر تاريخي وجود دارند و قطعا با اين تعداد نيرو، امکان رسيدگي و نظارت بر تمام اماکن در تمام زمان‌ها وجود ندارد.

وي با بيان اين‌که درباره‌ي نيروي انساني، کمبودهاي بسياري وجود دارد، ادامه داد: اميد است که مسؤولان مجوز جذب نيرو را با توجه به گسترده بودن فعاليت‌هاي سازمان در اختيار بگذارند.

مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان سبزوار توضيح داد: محدوديت اعتبار و نداشتن نيروي انساني، دليل تعطيلي دفتر ميراث فرهنگي جغتاي است. نيرويي که در جغتاي فعاليت مي‌کرد، به‌عنوان سرباز فعال بود و پس از پايان دوره‌ي سربازي‌اش، امکان جايگزيني نيرو براي سازمان وجود نداشت.

متين‌فر ايجاد نمايندگي ميراث فرهنگي را در جغتاي ضروري دانست و افزود: با توجه به ارتقاي جغتاي به شهرستان، اميد داريم که مشکلات مربوط به بخش ميراث فرهنگي آن حل شوند.

عباس محبي‌فر ـ نايب رييس شوراي اسلامي شهر جغتاي ـ پس از بازديد از اين محل، اظهار داشت: حفظ تاريخ گذشته وظيفه‌ي فرد فرد ماست و همه دربرابر اين تاريخ مسؤول هستيم.

وي با بيان اين‌که حفظ آثار باستاني با توجه به وجود حدود 130 اثر و بناي تاريخي در جغتاي نيازمند توجه بيشتر مسؤولان است، گفت: شوراي اسلامي جغتاي آمادگي خود را به نهادهاي ذي‌ربط، بخصوص اداره‌ي ميراث فرهنگي براي همکاري با هدف حفظ هرچه بهتر و بيشتر اين آثار اعلام خواهد کرد.

محبي‌فر ادامه داد: دفتر ميراث فرهنگي جغتاي که در چهار سال گذشته داير شد، به‌عنوان نهاد اصلي حفاظت از بناهاي تاريخي مي‌توانست باشد، اما به دلايل نامعلومي پس از چندماه تعطيل شد.

وي از مسؤولان ميراث فرهنگي خواست تا با حمايت و توجه خود، اقدامات لازم را براي شروع دوباره‌ي فعاليت اين نهاد پي‌گيري كنند تا شاهد اين‌گونه غارتگري‌ها به تاريخ و سند هويت جغتاي نباشيم.

در جغتاي حدود 130 اثر باستاني وجود دارند که بسياري از آن‌ها در فهرست آثار ملي ثبت شده‌اند، اما متأسفانه بارها مورد سوءاستفاده‌ي غارتگران قرار گرفته‌اند که از آن جمله به حفاري آسياب‌هاي آبي قديمي اين شهر در سال گذشته مي‌توان اشاره کرد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۷ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8705-03856
  • خبرنگار :