مجسمه‌هاي پرويز تناولي را رونمايي كردند مجتبي آقايي: مي‌خواستيم حُسن نيت شهرداري تهران ثابت شود

نمايشگاه مجسمه‌هاي پرويز تناولي در باغ موزه‌ي هنر ايراني افتتاح شد. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عصر روز گذشته، قرار بود ساعت 17 مراسم گشايش نمايشگاه مجسمه‌هاي پرويز تناولي در باغ موزه‌ي هنر آغاز شود، اما پس از 45 دقيقه، با نامساعد‌ شدن هوا، جايگاه سخنراني جمع شد، مجيد سرسنگي براي سخنراني نيامد و نمايشگاه بدون آيين رسمي آغاز شد. اما مجتبي آقايي، مدير امور هنرهاي تجسمي و موزه‌هاي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا عنوان كرد: در اين نمايشگاه 54 تابلو و مجسمه از آثار پرويز تناولي به نمايش درآمده كه منتخبي از 61 اثري است كه وي به شهرداري تهران واگذار كردند و به عبارتي در قالب قراردادي فروختند. او گفت: اين آثار حدود 5 سال پيش، يعني در دوره‌ي مديران قبلي شهرداري تهران براساس قراردادي منعقد‌ شده خريداري شدند و برهمين اساس نيز تناولي وجه مربوط به آثار را دريافت كرده است، در واقع به لحاظ حقوقي مالكيت قطعي اين آثاري كه امروز مي‌بينيد متعلق به شهرداري تهران است. وي افزود: قرارداد مذكور در دو بخش است كه بخش اول مربوط به آثار وي بوده و بخش ديگر مربوط به منزل شخصي اوست كه براساس قرارداد در مورد خريد خانه مبلغي از آن پرداخت شده و بخشي نيز پرداخت نشده و اختلافي هم كه اكنون وجود دارد به‌لحاظ آثارش نيست بنا به مشكلات و مسائلي است كه من شخصا در جريان ريز آن نيستم. آقايي درباره‌ي چگونگي برپايي اين نمايشگاه نيز گفت: آثاري كه خريداري شده بودند، از مكان‌هاي مختلف جمع‌آوري و در فرهنگسراي خاوران به‌صورت متمركز نگهداري مي‌شدند و آنها را از‌ آنجا به اين محل براي برگزاري نمايشگاه منتقل كرديم. سرپرست موزه‌ي امام علي (ع) تصريح كرد: پرويز تناولي در يك ملاقات حضوري در جريان كامل برگزاري نمايشگاه بود حتا تعدادي از كارهايي كه اينجا نيست، بر اثر نقل‌ و انتقالات آسيب ديدند كه با هماهنگي وي چند نفر از شاگردانش را معرفي كرد كه بيايند و مرمت اين آثار را به انجام برسانند. مدير امور هنرهاي تجسمي و موزه‌هاي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، خاطرنشان كرد پيش از برگزاري نمايشگاه ملاقاتي بين مسؤولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اين هنرمند مجسمه‌ساز صورت گرفت. از سويي شهردار تاكيد داشت اين قرارداد از وضعيت فعلي خارج و تكليف نهايي آن مشخص شود، از اين رو، جلسه‌هاي ملاقات حضوري اتفاق افتاد و راه‌حل را در اين ديديم كه نمايشگاه برگزار شود و آثاري را كه خيلي‌ها علاقه‌مند به ديدنش بودند را به‌نمايش بگذاريم و در اين صورت مي‌خواستيم حُسن نيت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ثابت شود و براي حل‌وفصل اين مسائل باقيمانده هم بتواند گامي بردارد. آقايي اظهار داشت: اولين بحث براي موزه‌اي كه قرار است ايجاد شود اين است كه مابقي وجه پرداخت و مسائل حل‌وفصل شود و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران آمادگي خود را اعلام كرده كه مابقي مبلغي را كه تناولي هنوز دريافت نكرده به روز محاسبه و به وي پرداخت كند. طبيعتا درباره‌ي مبلغ باقيمانده، به قيمت آن روز حق اوست كه اعتراض داشته باشد. به گفته‌ي وي، پرويز تناولي به طرز كامل و دقيقي در جريان نمايشگاه بود. اتفاقا مي‌خواهم بگويم كه بعد از يك دوره ركود و بلاتكليفي برگزاري نمايشگاه مويد اين نكته است كه آثار او قرار است ساماندهي شوند و خانه‌-موزه‌اي را كه انتظارش را داريم برپا مي‌شود، او خبر داد: اين رويكرد متعلق به تنها آثار تناولي نيست، بلكه ما در شهرداري درحال مذاكره با خانواده و ورثه‌ ژازه طباطبايي نيز هستم كه متعاقب راه‌اندازي خانه‌-موزه‌ي تناولي، خانه-موزه‌ي طباطبايي را هم ايجاد كنيم. آقايي افزود: آثار بسياري كه براي مفاخر زيادي است نه‌تنها متعلق به سازمان فرهنگي هنري بلكه متعلق به جامعه‌ي ايران است و اين‌ها را بايد پاسداشت و تكريم كرد و در قالب موزه‌ي دائمي، بخشي كه ممكن است كه خانه‌ي موزه‌ نشوند، اينها را منتقل كنيم و نمايشگاه دائمي داشته باشيم. وي تصريح كرد: اظهار نظر تناولي درباره‌ي مخالفتش با نمايشگاه بيشتر گلايه‌مندي است. در اين باره ملاقات‌هايي داشتيم و هماهنگي‌ها انجام شده است، در واقع بايد گفت آثار در يك دوره زماني و مديريتي توليد و قراردادهايي منعقد شده است كه اكنون اين مساله نبايد به‌صورت ناتمام باقي بماند و بايد ساماندهي شود. اين آثار سرمايه‌هاي ملي هستند كه بايد از مهجوريت‌ درآورد و در نمايشگاه نشان داد. اين مقام مسؤول شهرداري تهران گفت: برگزاري نمايشگاه زمينه‌ و بستري را فراهم مي‌كند تا بعضي از مسائل ناتمام حل شود يا از طريق مذاكره يا از طريق مراجع حقوقي قابل حل‌وفصل نهايي است. وي بيان كرد: حل‌وفصل مسائلي اين‌چنيني وظيفه‌ي ماست، مرجع حل اختلاف نيستيم، اما مسؤوليت داريم كه مسائلي را كه در طول زمان پيش آمده، زودتر حل كنيم و نظر شهردار نيز اين است كه موضوع با نگاه مثبت زودتر حل شود و ما به التفاوت مبلغ خريد منزل وي پرداخت شود. آقايي درباره‌ي بازتاب بين‌المللي اين نمايشگاه به خبرنگار ايسنا گفت: ما مدافع حقوق هنرمندان هستيم تا وجه‌ي ديگري؛ بنا بر اين برگزاري نمايشگاه را گام موثري در حل و فصل مسائل باقيمانده تلقي مي‌كنيم و بايد اين مسائل حاشيه‌اي كنار زده شود و تنه‌ي اصلي باقي بماند و اختلاف سر يكي، دو تا اثر نيست. اين آثاري كه مي‌بينيد متعلق به مردم و شهرداري است و شهرداري الان به جاي اين‌كه آنها را محبوس كند، اكنون به‌نمايش گذاشته است. سرپرست موزه‌ي امام علي (ع) در پايان اظهار داشت: اميدوارم با پايان يافتن اين نمايشگاه اولا اين آثار كه متعلق به، نه‌شهرداري بلكه كل كشور است؛ علاقه‌مندان بتوانند ببينند و اين آثار از اينجا كه يك نمايشگاه مقطعي است بعد از آن به مكان دائمي منتقل شود و از كنار برگزاري اين نمايشگاه بتوان موزه‌ي دائمي را ايجاد كرد. به گزارش ايسنا، آثاري هم‌چون قفس و قفل، عشاق، قفل و آيينه، ديوار و نفس، دودست، هيچ و سرشير و... در اين نمايشگاه به نمايش درآمده‌اند. نمايشگاه يادشده با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و كافه‌ گالري باغ موزه‌ي هنر ايراني برپا شده است و تا 13 همين‌ماه داير خواهد بود. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۲ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8705-00764
  • خبرنگار :