/امضاي توافقنامه‌ بين ايران و روسيه در پروژه‌هاي نفتي و گازي/ وزير نفت خبرداد: اعلام آمادگي گازپروم براي حضور در خط لوله صلح و ميدان آزادگان شمالي

توافقنامه‌ي دوجانبه همكاري‌هاي نفتي و گازي ايران و روسيه، عصر روز گذشته - يك‌شنبه - با حضور وزير نفت، مديرعامل شركت ملي نفت و معاون امور بين‌الملل وزارت نفت از ايران و رييس هيات‌مديره‌ي شركت گازپروم از روسيه به امضا رسيد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توسعه‌ي ميادين نفتي و گازي در ايران و روسيه، تشكيل شركت مشترك براي اجراي پروژه در ايران، روسيه و يا ديگر كشورهاي ثالث مانند كشورهاي آمريكاي جنوبي، توسعه‌ي فازهاي پارس جنوبي، همكاري در رابطه با انتقال نفت‌خام درياي خزر به درياي عمان توسط خط لوله‌ي نكا ـ جاسك و ساخت يك پالايشگاه در شمال كشور از جمله بندهاي اين توافقنامه است.

هم‌چنين شركت گازپروم براي بررسي و مطالعه‌ و اجراي پروژه‌ توسعه‌ ميدان نفتي آزادگان شمالي، سوآپ گاز، حضور در خط لوله‌ صلح به عنوان اپراتور و يا مشاركت در خط لوله، اعلام آمادگي كرده است. به اين منظور قرار است گروه كاري مشترك تشكيل شود و در مدت يك ماه نسبت به بررسي‌هاي كارشناسي اين توافقنامه اقدام كنند.

گفتني است در بهمن ماه سال گذشته نيز توافقنامه‌ي اوليه‌ي ديگري بين وزارت نفت و شركت گازپروم براي انجام همكاري‌هاي مشترك در پروژه‌هاي گازي و نفتي امضا شده بود. گازپروم بزرگ‌ترين شركت گازي دنياست.

اعلام آمادگي گازپروم براي حضور در خط لوله صلح و آزادگان شمالي

براساس اين گزارش، در اين مراسم غلام‌حسين نوذري ـ وزير نفت ـ با بيان اين‌كه در اين توافق نامه‌ استراتژيك كه بين دو كشور بزرگ همسايه به امضا رسيد، شركت‌ گازپروم براي حضور در پروژه صادرات گاز به پاكستان و هند و همچنين طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان شمالي اعلام آمادگي كرده است، اظهار كرد: توافق‌نامه همكاري‌هاي مشترك ايران در روسيه بر توسعه ميادين نفتي و گازي در دو كشور، تشكيل شركت مشترك براي انجام كار در ايران، روسيه و ديگر كشورهاي ثالث، مانند آمريكاي جنوبي و توسعه فازهاي پارس جنوبي تاكيد شد.

وي افزود: همكاري در رابطه با انتقال نفت خام درياي خزر به درياي عمان (خط لوله نكا ـ جاسك)، ساخت يك پالايشگاه در شمال كشور، بررسي مطالعه و اجراي طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان شمالي و سوآپ گاز به گونه‌اي كه بتوانيم در شمال كشور گاز طبيعي براي مصرف‌ همان مناطق از روسيه تحويل بگيريم و معادل آن گاز طبيعي در جنوب در اختيار كشورهاي هدف قرار دهيم، از جمله اين همكاري‌ها خواهد بود.

افزايش همكاري‌هاي ايران با كشورهاي همسايه

وزير نفت باتاكيد بر افزايش همكاري ايران با كشورهاي همسايه خاطرنشان كرد: همچنين گاز پروم براي حضور در خط لوله صلح به عنوان اپراتور و يا مشاركت در خط لوله اعلام آمادگي كرده است. در مجموع اين براي نخستين بار است كه بسته‌اي به اين وسعت و حجم بين يك شركت از فدراسيون روسيه با ايران امضا مي‌شود.

به گفته او به منظور عملياتي كردن اين تفاهم‌نامه دو كشور توافق كردند در كوتاه‌ترين مدت نسبت به اجرايي كردن آن عمل كنند كه وزارت نفت نيز حمايت مي‌كند؛ همچنان‌كه اراده سياسي در كشور و تاكيد رييس جهموران دو كشور بر همكاري‌هاي مشترك ايران و روسيه است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۴ تیر ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8704-13452
  • خبرنگار :