عضو كميته‌ي گردشگري سلامت: حركت افتان و خيزان گردشگري سلامت از نبود وفاق آژانس‌ها و مراكز درماني ناشي مي‌شود

عضو كميته‌ي گردشگري سلامت گفت: حركت افتان و خيزان در گردشگري سلامت از نبود وفاق ميان آژانس‌ها و مراكز درماني كشور ناشي مي‌شود. اسرافيل شفيع‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه گردشگري سلامت در كشور از اواخر دهه‌ي 60 با ورود گروه‌هايي از كشورهاي عربي و حاشيه‌ي خليج فارس با توجه به شناخت آن‌ها از ايران و ارتباط‌هاي خانوادگي با برخي از اقوام ايراني شكل گرفته است، افزود: تا اواسط دهه‌ي 70، اين روند ادامه داشت و بيشتر مردم اين كشورها مستقل و بدون برنامه‌ريزي و با حركتي خودجوش و براساس تبليغات شفاهي به ايران سفر مي‌كردند و گردشگري سلامت، سازمان‌يافته پي‌گيري نمي‌شد؛ اما پس از نيمه‌ي دهه‌ي 70، برخي آژانس‌ها احساس كردند، اين كار را سازمان‌يافته مي‌توانند پي‌گيري كنند. بنابراين با برخي شركت‌هاي گردشگري در كشورهاي عربي توافق كردند و براي كسب نتايج بهتر از اين فعاليت‌ها، اقلام تبليغاتي تهيه و در نمايشگاه‌ها شركت كردند كه اوج اين كارها از دهه‌ي 80 آغاز شد. او به نمايشگاه‌هاي توريسم درماني بحرين و امارات كه ايران در آن‌ها تقريبا حضور مستمري را تجربه كرده است، اشاره كرد و ادامه داد: در كنار شركت‌هاي گردشگري، مراكز پزشكي نيز به اين نمايشگاه‌ها توجه كرده‌اند و حتا شركت‌هاي فعال در زمينه‌ي دارو نيز احساس كردند، بايد در اين نمايشگاه‌ها حضور داشته باشند. وي بيان كرد: با تشكيل ستاد گردشگري سلامت، تصميم‌هايي در اين زمينه گرفته شدند كه طبيعي بود، از اين پس، شكل توسعه‌يافته‌تري را از گردشگري سلامت مشاهده كنيم؛ اما اين بخش نيز با كاستي‌هايي مواجه بود. شفيع‌زاده در ادامه به كشورهاي پيش‌رو در زمينه‌ي گردشگري سلامت مانند سنگاپور، مالزي و هند اشاره كرد و يادآور شد: اين كشورها پيش از ما، فعاليت در گردشگري سلامت را آغاز كرده‌اند و خدماتي را كه ارايه مي‌دهند، سطح كيفي بالايي دارد. آن‌ها در بازاريابي سازمان‌يافته، موفقيت‌هاي زيادي را به‌دست آورده‌اند، در كشورهايي مانند تركيه، عربستان و سوريه نيز حركت‌هاي مطلوبي آغاز شده‌اند. وي تأكيد كرد: مشتري در بخش گردشگري سلامت، كم‌ترين حساسيت را به قيمت دارد و سطح كيفيت خدمات درنظر او از جايگاه بالاتري برخوردار است. اين تورگردان به وضعيت گردشگري سلامت در ايران اشاره و اظهار كرد: در ايران، زنجيره‌اي كه زمينه‌ي ارايه‌ي خدمات مطلوب و سازمان‌يافته را به بيماران فراهم كند، هنوز ايجاد نشده است. حلقه‌هايي در اين بخش وجود دارند كه اگر گردهم آيند، خدمات تكميلي به بيماران عرضه مي‌شوند. به اعتقاد او، تجاري كردن فرآيند ارايه‌ي خدمات به بيماران با گرايش گردشگري سلامت، موضوع با اهميتي است. اگر مراكز درماني داراي امكانات پيشرفته باشند؛ اما در حوزه‌هاي بين‌المللي، اطلاعاتي از آن‌ها نباشد، تمايلي براي استفاده از اين مراكز ايجاد نمي‌شود. وي گفت: مراكز درماني ايران در برخي زمينه‌ها شرايط مطلوبي دارند و ما را با كشورهاي مشابه، رقابت‌پذير مي‌كنند؛ اما نكته‌ي اساسي ورود به بازار و دستيابي به مشتريان است. شفيع‌زاده ادامه داد: فعاليت مراكز درماني اگر به عرصه‌ي گردشگري سلامت وارد شده‌اند، بسيار اندك بوده كه قابل چشم‌پوشي است. اين فعاليت‌ها به وفاق ميان آژانس‌ها و مراكز درماني نياز دارند كه نتيجه‌ي بهتري را ايجاد مي‌كند. او تأكيد كرد: كار بيمارستان، ارايه‌ي خدمات و كار آژانس، اطلاع‌رساني درباره‌ي اين خدمات است؛ اما گاهي مشاهده مي‌شود، بيمارستان‌ها خود به عرصه‌ي بازاريابي وارد مي‌شوند كه موفقيتي به‌دست نمي‌آورند. اين كار به شرايط خاصي نياز دارد، چون افرادي كه در قالب اين تورها به ايران سفر مي‌كنند، صددرصد با هدف درمان نمي‌آيند و حضور آژانس‌ها در اين‌باره تعيين‌كننده است. درحالي‌كه اين زنجيره هنوز كامل نشده است. وي به فعاليت‌هاي كميته‌ي گردشگري سلامت اشاره كرد و اظهار داشت: از بعد نظري درباره‌ي ساختارها و شكل اجرايي فعاليت‌ها ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي توافق شده و فقط موضوع اجرايي شدن آن درباره‌ي حضور قانوني آژانس‌ها باقي مانده است. عضو هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان افزود: اين ساز و كارها به‌عنوان پيش‌شرط ورود در مسير تخصصي كردن فعاليت‌هاي تورگرداني پيش‌بيني شده است و اگر به اين عرصه وارد نشويم، توانايي رقابت خود را از دست مي‌دهيم. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۱۶ تیر ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-08565
  • خبرنگار : 71021