استاندار پيشين ايلام: آژانس‌هاي استان در ورود مسافر از عراق مانعي ندارند مشكل اجراي مصوبه‌ي دولت درباره‌ي فعاليت آژانس‌ها در عراق در خروج مسافر است

استاندار پيشين ايلام گفت: مشكل اصلي در اجراي مصوبه‌ي هيأت دولت درباره‌ي فعاليت آژانس‌هاي ايلام در عراق فقط در بخش خروج مسافر از ايران است و در ورود مسافران عراقي به كشور، مانعي وجود ندارد.

علي‌محمد آزاد ـ استاندار پيشين ايلام ـ كه روز گذشته با حكم سرپرست وزارت كشور و تصويب هيأت وزيران تغيير كرد، در آخرين اظهارات خود، چند ساعت پس از دريافت حكم در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي مصوبه‌ي هيأت دولت كه به اعتقاد انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايلام، اجراي آن پس از گذشت حدود هفت‌ماه از زمان صدور با مانع مواجه است، اظهار داشت: اين مصوبه به هر حال، نظر دولت بود كه دو بعد داخلي و خارجي دارد و مشكل اساسي آن به بعد خارجي و داخل خاك عراق مربوط مي‌شود، چون عراقي‌ها غير از زايراني كه با كارگزاران زيارتي ايران (شمسا) و سازمان حج و زيارت به اين كشور وارد مي‌شوند، انفرادي‌ها را نمي‌پذيرند و اگر اين موضوع از طرف عراقي‌ها رفع شود، به آژانس‌هاي استان ايلام ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان و كشور كمك مي‌شود تا در ورود و خروج زاير از ايران و عراق دخالت داشته باشند.

وي درباره‌ي اين‌كه اگر در خروج مسافر به عراق مسأله‌اي وجود دارد، چرا آژانس‌هاي اين استان در ورود عراقي‌ها به كشور با مشكل مواجه‌اند؟ بيان كرد: در ورود، اصلا مشكل ندارند و مورد حمايت‌اند، فقط بايد در عراق دفتر راه‌اندازي كنند، چون عراقي‌ها كه با هر هدفي مانند زيارت يا تفريح به ايران سفر مي‌كنند، به‌عنوان گردشگر مشكلي ندارند و اين دفاتر مي‌توانند هماهنگ كنند تا اين گردشگران پوشش داده شوند.

او تأكيد كرد: اين آژانس‌ها بايد در عراق دفتر راه‌اندازي كنند، چون بايد گردشگر جذب كنند. زماني كه مسافران عراقي به كشور وارد شوند، ديگر از كاروان‌ و تور استفاده نمي‌كنند، چون اين‌طور آزادتر سفر مي‌كنند؛ اما اگر اين آژانس‌ها در عراق دفاتر هماهنگي و گردشگري راه‌اندازي كنند، تور ايران نيز مي‌توانند برپا كنند.

استاندار پيشين ايلام ادامه داد: فقط در خروج مسافر به عراق براي اين آژانس‌ها مشكل وجود دارد كه آن هم از طرف عراق است و در داخل كشور مشكلي وجود ندارد.

آزاد درباره‌ي اين‌كه چه اقداماتي در زمان فعاليت‌اش به‌عنوان استاندار براي تعامل و هماهنگي با سازمان‌هاي مربوط مانند حج و زيارت و ميراث فرهنگي و گردشگري با هدف اجراي مصوبه‌ي هيأت دولت انجام شده است؟ گفت: در اين‌باره سازمان حج و زيارت بحث جدايي دارد؛ موضوع ما اين است كه به‌جز اين سازمان، افراد ديگري هستند كه در اين حوزه مي‌توانند كار كنند، چون مرز، قابليت پذيرش تعداد بيشتري زاير را دارد و شركت‌هاي خدمات گردشگري نيز مي‌توانند كمك كنند تا براي استان اشتغال‌زايي و درآمدزايي شود.

وي در پاسخ به اين‌ پرسش كه در موضع استاندار چه اقداماتي براي اجراي اين مصوبه انجام داديد؟ بيان كرد: تلاش استانداري براي تصويب اين مصوبه، يكي از اقدامات بود. با طرف‌هاي عراقي نيز بحث‌هاي زيادي شدند؛ اما آن‌ها در بخش امنيت مشكلات زيادي دارند.

آزاد تأكيد كرد: با صدور اين مصوبه، رسما به آژانس‌هاي استان ايلام اجازه داده شده است كه كاروان يا تور برپا كنند و ديگر مانعي نيست. فقط آن‌ها بايد در داخل عراق دفتر ايجاد كنند، چون مسافري كه به كشور وارد مي‌شود، با هر شرايطي خود را به مقاصد مورد نظر مي‌رساند؛ اما اين آژانس‌ها بايد در خاك عراق تبليغ و از متقاضيان ثبت نام كنند، گردشگران عراقي را سامان دهند و در اين راه، مانعي وجود ندارد.

استاندار پيشين ايلام اين موضوع را كه پيش از اين گفته شده بود، مصوبه‌ي هيأت دولت درباره‌ي اجازه‌ي فعاليت به آژانس‌هاي ايلام در عراق، استاني است و براي اجرا بايد كشوري شود، رد كرد و گفت: چنين موضوعي نبوده است؛ اين موضوع چه معني مي‌دهد، در هر نقطه از كشور اين مصوبه را مي‌توان اجرايي و استفاده كرد.

او درباره‌ي اين‌كه به گفته‌ي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان ايلام، اجراي اين مصوبه براي آژانس‌هاي ايلام به مذاكره‌ي مسؤولان گردشگري دو كشور نياز دارد و اين درحالي است كه چندبار مسؤولان گردشگري عراق به ايران سفر كرده‌اند، براي انجام اين مذاكره‌ها چه اقداماتي شده‌اند؟ اظهار داشت: مسؤول اين كار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است و تاكنون در سطح استان و كشور در اين‌باره مذاكره‌هايي شده‌اند و هيچ مشكلي نيست، فقط آژانس‌ها بايد خود را فعال كنند و اگر عراق به آن‌ها اجازه‌ي فعاليت در ورود مسافر به خاك اين كشور را بدهد، ديگر مانعي در فعاليت آن‌ها وجود ندارد.

امير ولي‌زاده ـ رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استان ايلام ـ نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: مرز براي عراقي‌ها باز است و آن‌ها بدون هيچ مانع و راهنمايي، آزاد به ايران سفر مي كنند و اصلا معلوم نيست كه كجا مي‌روند.

او درباره اين‌كه آيا تاكنون براي راه‌اندازي دفتر هماهنگي در عراق به آن‌ها پيشنهادي شده است؟ بيان كرد: متأسفانه تاكنون چنين موضوعي مطرح نشده بود؛ اما به‌لحاظ امنيتي در عراق نمي‌توان فعاليت و دفتري راه‌اندازي كرد و تا زماني كه مسؤولان كشور در اين زمينه كاري انجام نمي‌دهند، آژانس‌هاي عراقي نيز همكاري نمي‌كنند. آژانس‌هاي عراقي كه با آن‌ها قرارداد همكاري بسته شده است، مي‌گويند كه دست‌شان بسته است، چون تمام تعاملات در اختيار شركت شمسا است و زماني به ايران تور مي‌توانند بفرستند كه ما براي آن‌ها مسافر ببريم.

به گزارش ايسنا، فعاليت در بخش ورود گردشگر و زاير از كشورهاي عربي و عملكرد يك‌سويه‌ي سازمان حج و زيارت در بستن قراردادها با اين كشورها كه معمولا مقصد زيارتي ايراني‌ها محسوب مي‌شوند، همواره ازسوي بخش گردشگري و آژانس‌ها مطرح بوده است؛ اما با وجود فراهم شدن زمينه‌هاي تعامل براي مسؤولان گردشگري كشور در بازارهايي مانند سوريه و عراق، به‌نظر مي‌رسد كه مسؤولان گردشگري كشور اقدام سريعي براي استفاده از اين فرصت‌ها انجام نداده‌اند، به‌طوري كه در زمان تشكيل گروه مشترك ايران و سوريه، با وجود اين‌كه قرار بود، نماينده‌اي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حضور داشته باشد، اين نشست‌ها فقط با حضور نماينده‌ي سازمان حج و زيارت در كشور سوريه برگزار شدند. در نخستين قرارداد زيارتي و سياحتي دو كشور نيز فقط به جزييات گردشگري ايران و سوريه پرداخته شد. اين درحالي است كه مسافران ايراني در سوريه با مشكلات بسياري مواجه‌اند و سوري‌ها با وجود داشتن نزديكي‌هاي سياسي و اقتصادي، شناختي از ايران با هزاران جاذبه‌ي تاريخي و طبيعي آن ندارند.

وزير سياحه‌ي پيشين و كنوني عراق نيز در سفر به ايران براي امضاي تفاهم‌نامه‌هاي زيارتي، بدون ديداري با مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خاك ايران را ترك كردند. درحالي‌كه براي ديدار مسؤولان گردشگري كشور با اين وزيران برنامه‌ريزي شده بود و مسؤولان عراقي نيز براي اين ديدار و مذاكره با مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران، تمايل خود را نشان داده بودند.

البته مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي فعاليت در بازارهاي عراق و سوريه، هربار از دعوت مسؤولان گردشگري عراق به كشور يا برپايي نشست مشترك با مسؤولان سياحه‌ي‌ سوريه صحبت مي‌كنند، ولي وقتي زمينه‌ي فعاليت با صدور مصوبه‌اي ازسوي هيأت دولت فراهم مي‌شود، اجراي اين مصوبه با مشكلاتي مواجه مي‌شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۰ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-05153
  • خبرنگار : 71021