برنامههاي صادراتي و توسعه محصول ايرانخودرو تا سال 2010 براي نمايندگان خارجي ايران خودرو از سه كشور مختلف كه در همايش تداوم و توسعه در عرصه بينالملل شركت كرده بودمد، تشريح شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در دومين گردهمايي نمايندگان خارج از كشور ايران خودرو كه در سالن مركز همايشهاي بينالمللي رايزن برگزار شد، منوچهر منطقي - مدير عامل ايرانخودرو - اعلام كرد: اين شركت 40 سال سابقه دارد كه 30 سال خود را با پيكان صرف كرد و عمده تحولات اين شركت در 10 سال اخير رخ داده است.
وي با اشاره به چشمانداز تا سال 1395 (2014 ميلادي) تاكيد كرد: تا زمان ياد شده اميدواريم بتوانيم از يك ميليون و 200 هزار دستگاه خودرويي كه توليد خواهيم كرد، نيمي از آن (600 هزار دستگاه) ون صادر كنيم كه يك درصد صادرات جهاني را شامل خواهد شد كه براي اين كار مهمترين فعاليت ما بازنگري مسير گذشته است.
او درباره سياستهاي توسعه صادرات ايران خودرو با بيان اينكه در اين ميان توجه ويژهاي به كشورهاي اسلامي داريم، گفت: براي توسعه بايد در قسمتي از تكنولوژيها حرف اول را بزنيم، بنابراين بايد فعاليت خود را در حوزه توليدات سيانجي سوز گسترش دهيم كه در اين ميان نيز سه موتور پايه گازسوز داريم كه دو موتور آن از بهترين موتورهاي جهان محسوب ميشود. البته در حوزه محصولات ريلي نيز كارهاي خوبي انجام شده است.
منطقي صادرات سال 2007 اين شركت را 60 ميليون دلار ارزيابي و اظهار اميدواري كرد كه اين صادرات تا سال 2010 به 200 ميليون دلار برسد.
وي در ادامه ارتقاي سودآوري برد ـ برد را مورد تاكيد قرار داد و گفت: در اين زمينه براي سايتهاي توليدي كل نياز كشور هدف و كشورهاي همسايه را با سايتهاي خود تحت پوشش قرار ميدهيم و در بعضي كشورها كه از نظر صنعتي توانايي بالايي دارند، سعي ميكنيم با آنها توليد قطعه مشترك داشته باشيم.
در اين مراسم همچنين كيوان خجسته - معاون صادرات شركت ايران خودرو - با بيان اينكه اين شركت مقام نخست را در صادرات محصولات غير نفتي داراست، افزود: ايران خودرو در سال 2007 براي سومين سال متوالي ركورد فروش خود را شكست. همچنين اين شركت توانسته كه 193 درصد افزايش فروش داشته باشد.
وي تاكيد كرد: در سال 2007 نسبت به سال 2006 حدود 97 درصد افزايش صادرات به صورت CBU، حدود 519 درصد افزايش صادرات CKD ؛ 171 درصد افزايش صادرات سواري، 135 افزايش صادرات قطعات يدكي و 41 درصد افزايش صادرات قطعات ريختهگري داشتيم.
به گفته وي كل صادرات سواري در سال 2006 از 18 هزار دستگاه به 41 هزار دستگاه در سال 2007 رسيد.
خجسته در مورد تركيب خودروهاي صادراتي با اشاره به اينكه سمند و پژو 206 بيشترين بازار خارجي را در اختيار دارند، افزود: هدف ما اين است كه تا سال 2010 حدود 25 درصد محصولات خود را صادر كنيم.
او همچنين خاطرنشان كرد : پژو 206 SD به كشورهاي روسيه و تركيه صادر ميشود كه در اين نوع 65 درصد از آنچه كه به تركيه ميرود، به كشورهاي ديگر كه در شبكه پژو قرار دارند نيز ارسال ميشود.
وي همچنين ضمن اشاره به محصولات جديد ايران خودرو اظهار كرد: خودروي فيس ليفت پژو پارس با موتور TU5 و استاندارد و آلايندگي يورو 4 و 5 در دست انجام است. محصول ديگري نيز بر روي پلاتفرم سمند در حال آمادهسازي است. همچنين NX7 با استاندارد آلايندگي 4 و 5 و با سه تيپ موتور متفاوت توليد خواهد شد و محصول ديگر ما نيز فيس ليفت جديد پژو 206 هاچ بك است كه T3 نام دارد.
او در پايان تاكيد كرد: سال 2009 حدود 127 هزار و سال 2010 حدود 205 هزار و 500 دستگاه از محصولات ايران خودرو صادر خواهد شد.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم همچنين شپور سسكر - نماينده تركيه - تاكيد كرد: براي ورود به بازار تركيه ايران خودرو سه سال زحمت كشيد و محصولي كه به تركيه آمد، مورد قبول همه است.
وي همچنين از مديران ايران خودرو خواست كه در كنار خودروهاي سواري، خودروهاي تجاري سبك نيز به كشور تركيه ارسال كنند.
سسكر با اشاره به اينكه 80 تا 83 درصد خودروهايي كه در تركيه به فروش ميرسند، در كلاسهاي B و C است، اضافه كرد: در بازار تركيه منتظر فروش نيمي از خودروها با موتور ديزلي هستيم؛ چرا كه اين خودروها در سطح دنيا رواج خاصي يافتهاند.
در ادامه الكساندر سادووزيكف - سفير روسيه - در سخناني اظهار كرد: خودروهاي سمند و پژو 206 ايران كه به روسيه صادر ميشوند، سمبل رشد صنايع خودروسازي در ايران هستند و سال گذشته ميلادي حجم مبادلات تجاري بين دو كشور دو برابر شده است.
به گفته وي از ماه مارس سال 2006 تاكنون حدود 10 هزار دستگاه سمند در روسيه به فروش رفته است و پس از آن بود كه خودروهاي ساخت ايران در روسيه شهرت خوبي يافتند.
زيكف در تشريح سمند، آن را مشابه يك اسب خوب در مقابل سرماي روسيه ارزيابي كرد و گفت: رقابت خودروسازان در روسيه در حال افزايش است و ايران خودرو نيز نبايد فرصت را از دست دهد. ما سال 2007 حدود 15 هزار دستگاه سمند از ايران خودرو درخواست كرديم، ولي 5 هزار و 260 دستگاه از اين خودرو در اختيارمان قرار گرفت؛ بنابراين بايد برنامهريزيها در سطحي باشد كه ما را قانع كند و شما هم درآمد بيشتري داشته باشيد.
انتهاي پيام