درباره جذب، ذخيرهسازي و توزيع نفت گاز استاندارد EUR4 براي مصرف خودروهاي سواري ديزلي كه برنامه ساخت موتورهاي پايه گازوئيلسوز در كشور درحال اجراست، برنامهريزي شده است.
سيد نورالدين شهنازيزاده ـ مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران ـ درگفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: درآينده با تكميل طرح جامع توسعه و بهينهسازي پالايشگاهها و همچنين نهاييشدن ساخت پالايشگاههاي جديد كه گازوييل توليدي آنها مرغوب خواهد بود، تامين سوخت مورد نياز اينخودروها راحتتر و بدون مشكل انجام ميشود.
وي افزود: باتوجه به راندمان سوخت نفتگاز نسبت به بنزين موتور و درنظر گرفتن كاهش آلايندگي محيط زيست كه از نظر مالي و زيستمحيطي با كاهش گازهاي خروجي حاوي اكسيدهاي نيروژن NOX مزيت مهمي به شمار ميرود، برنامهريزي و اقدامات جدي در حال انجام است.
تخصيص مخزن در بندرعباس، اصفهان و تهران
مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران درباره فعاليتهاي برنامهريزي شده، خاطرنشان كرد: در فاز نخست تخصيص مخزن در بندرعباس، اصفهان و تهران براي جذب واردات، ذخيرهسازي و انتقال نفت گاز مورد نظر به نقاط مصرف يعني كلان شهرهاي تهران، مشهد، اصفهان، شيراز، تبريز و آماده كردن هفت جايگاه در تهران، سه جايگاه در تبريز، دو جايگاه در مشهد، دو جايگاه در شيراز و دو جايگاه در اصفهان انجام شده است.
بررسي و امكان سنجي توزيع نفتگاز درمراكزمناطق 37 گانه
وي با تاكيد بر اينكه در فاز دوم بررسي و امكانسنجي توزيع نفتگاز دراين شهرها عملياتي ميشود، تصريح كرد: پس از اجرايي شدن فاز نخست در صورت واردات خودروهاي سواري ديزلي و جايگزيني موتورهاي ديزلي با موتورهاي بنزيني در كارخانههاي خودروسازي داخلي بررسي و امكانسنجي توزيع نفتگاز درمراكز مناطق 37 گانه شركت ملي پخش به مرحله اجرا در خواهد آمد.
ذخيرهسازي نفتگاز استاندارد در انبارهاي نفت
شهنازيزاده همچنين تاكيدكرد: برنامههاي فاز آخر ذخيرهسازي نفتگاز استاندارد EURO4 در انبارهاي نفت در سراسر كشور و توزيع در جايگاههاي كل كشور خواهد بود.
گفتني است، پس از تصويب طرح رفع ممنوعيت شمارهگذاري خودروهاي ديزلي در تاريخ 19 فروردين امسال، محمدرضا نعمتزاده - مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران- ضمن تضمين تامين گازوييل مرغوب مورد نياز اين گونه خودروها به ايسنا گفته بود كه در مراحل ابتدايي با واردات بيشتر گازوييل مرغوب، نياز اين خودروها تامين خواهد شد؛ ولي در طولاني مدت براساس برنامه موجود، واحدهاي توليد گازوييل مرغوب در 9 پالايشگاه نفتي كشور توسعه داده خواهند شد كه در اين صورت توليد گازوييل مرغوب در داخل كشور افزايش پيدا خواهد كرد.
او با بيان اينكه خوشبختانه سرانجام مصوبه امكان شمارهگذاري خودروهاي ديزلي در كشور تصويب شد، يادآوري كرده بود: از سالها پيش از پيروزي انقلاب اسلامي شمارهگذاري خودروهاي شخصي و سواري گازوييلسوز ممنوع شده بود. در حال حاضر خودروي سواري ديزلي در كشور وجود ندارد، ولي به محض استفاده از اين گونه خودروها در كشور به تامين نفتگاز مورد نياز آنها اقدام خواهيم كرد.
پيشتر وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به دستور وزير نفت مبني بر مطالعه مهندسي ساخت خودروهاي پايه گازوييلسوز، آيا نيازي به بهبود وضعيت گازوييل نيست؟ به ايسنا گفته بود كه پيشنهاد ارائه شده در اين خصوص مبني بر اين است كه به جاي اينكه تا چهار سال آينده يعني زمان افزايش كيفيت نفتگاز و بهبود گوگرد آن، منتظر بمانيم و سپس اقدام به توليد خودروهاي سواري ديزلي كنيم، اين كار را از همين حالا شروع كنيم.
وي گفته بود: در اين صورت بخشي از واردات گازوييل را به واردات گازوييل با كيفيت و مناسب اختصاص ميدهيم و در اين چند سال تامين گازوييل مورد نياز آن خودروها را تضمين ميكنيم تا پس از آن با بهبود كيفيت گازوييل كشور و استاندارد يورو 5 براي كل توليدات داخلي مشكل حل شود.
به گزارش ايسنا، وزير نفت نيز چندي پيش با بيان اين كه راندمان خودروهاي بنزين سوز 23 درصد و راندمان خودروهاي ديزلي 43 درصد است، از آمادگي اين وزارتخانه براي سرمايهگذاري در طراحي و مهندسي ساخت خودروهاي گازوييل سوز خبر داده بود.
انتهاي پيام