مانع در اجراي مصوبه‌ي دولت درباره‌ي فعاليت آژانس‌هاي ايلام در عراق رييس انجمن صنفي دفاتر مسافرتي ايلام: قصور از دستگاه‌هاي اجرايي و برخي مسؤولان است

رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استان ايلام گفت: اجراي مصوبه‌ي هيأت دولت درباره‌ي دادن اجازه‌ي فعاليت به آژانس‌هاي اين استان در عراق، با وجود امضاي قرارداد با طرف عراقي، با مانع مواجه است.

امير ولي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: براساس گفته‌ي مسؤولان مربوط، نماينده‌ي آژانس‌هاي ايلام موضوع مصوبه را با طرف عراقي پي‌گيري و قرارداد امضا كرد كه ازسوي وزارتخانه‌هاي خارجه، داخله و سياحه‌ي عراق تأييد شده و قرارداد آن موجود است، سپس به‌دنبال گفته‌ي مدير كل دفتر استانداردسازي امور مراكز خدمات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، قرار شد كه پس از بستن قرارداد، اين سازمان كارهاي بعدي را انجام دهد.

اين مدير دفتر خدمات مسافرتي در استان ايلام ادامه داد: اين مسؤولان بار ديگر گفتند، بايد دفتر هماهنگي در مرز مهران (محل ورود و خروج مسافران و زايران ايراني و عراقي) راه‌اندازي شود كه دفتري با پرداخت دو ميليون تومان و ماهانه 300 هزار تومان، در مرز مهران اجاره شد و تابلوي آن با مجوز رسمي و براساس مصوبات هيأت دولت و با عنوان «دفتر هماهنگي آژانس‌هاي ايلام در تورهاي ورودي و خروجي عراق» از دوماه پيش نصب شده است.

وي به محتواي مصوبه‌ي هيأت دولت درباره‌ي فعاليت آژانس‌هاي استان ايلام در عراق اشاره و بيان كرد: براساس اين مصوبه، تمام دفاتر خدمات گردشگري استان ايلام كه حدود 12 دفترند، مجاز هستند كه در تمام تورهاي ورودي و خروجي عراق فعاليت كنند. اين مصوبه اوايل زمستان 1386 هم‌زمان با سفر هيأت دولت به استان ايلام صادر شد؛ اما با گذشت حدود شش هفت ماه از صدور اين مصوبه از اجراي آن خبري نيست، درحالي‌كه ما تمام كارهايي را كه مسؤولان مربوط براي اجرايي‌ شدن اين مصوبه خواسته‌اند، انجام داده‌ايم، حتا با تمام زايرسراها در مرز مهران هماهنگي شده است كه اين مراكز نيز براي ارايه‌ي خدمات به 10 تا 15 هزار نفر زاير در روز اعلام آمادگي كرده‌اند.

ولي‌زاده گفت: متأسفانه در اجراي اين مصوبه‌ي هيأت دولت، قصور از طرف دستگاه‌هاي اجرايي و برخي مسؤولان استاني و كشوري است، چون براساس صحبت‌هاي رييس‌جمهور، «مصوبات هيأت دولت بايد سريع انجام شوند»؛ اما نمي‌دانيم چه دليلي براي اجرا نشدن اين مصوبه وجود دارد؟

او با اشاره به فعاليت انحصاري شركت‌ كارگزاران زيارتي ايران در عراق، ادامه داد: آژانس‌هاي استان ايلام چند‌ امتياز نسبت به اين شركت دارند كه نخست، بومي بودن آن‌هاست و به‌عنوان نخستين استان جنگ‌زده نيز نسبت به اين شركت امتيار دارند. اين شركت داراي بند پ (زيارتي) است؛ اما آژانس‌هاي استان ايلام مجوز بند ب (فعاليت گردشگري) دارند و داراي مصوبه‌اي ازسوي هيأت دولت هستند كه اجازه‌ي فعاليت در عراق را به اين آژانس‌ها مي‌دهد. علاوه بر آن، رزمنده و جانباز هستند، درحالي‌كه كارگزاران زيارتي تنها اين موضوع را مطرح مي‌كنند كه زير نظر مسؤولان كشورند و اين مسأله براي ايجاد اضطراب در ما مطرح مي‌شود.

ولي‌زاده افزود: از مسؤولان شركت كارگزاران زيارتي درخواست كرديم كه اين مسؤولان كشوري را معرفي كنند تا ما هم به آن‌ها متوصل شويم تا دست كم درآمد حاصل از اين فعاليت در سطح اين استان محروم، عادلانه توزيع شود. درحالي‌كه آن‌ها اين موضوع را بي‌ارتباط با ما مي‌دانند؛ ولي ما به مسؤولان آن شركت گفته‌ايم كه مسؤولان كشور در تجارت و درآمد دخالت ندارند و قانون به آن‌ها، اين اجازه را نمي‌دهد.

رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استان ايلام تأكيد كرد: اين مصوبه‌ي دولت بايد اجرايي شود، درحالي‌كه برخي مسؤولان استان مانند استاندار ايلام اعتقاد دارند كه اين مصوبه استاني است و بايد كشوري شود. دليل اجرا نشدن اين مصوبه را نمي‌دانيم؛ اما آژانس‌هاي اين استان تمام كارهاي قانوني و خواسته‌شده را انجام داده‌اند و حتا به نمايندگان مجلس نيز متوصل شده‌اند و نمايندگان، نامه‌اي را در اين‌باره براي رييس‌جمهور فرستادند كه تاكنون هيچ خبري از آن نامه نشده است.

وي درباره‌ي نقش سازمان حج و زيارت، گفت: بيشتر مشكلات آژانس‌هاي ايلام ازسوي سازمان حج و زيارت است كه نسبت به اين مصوبه‌ي دولت، توجه نشان نمي‌دهد. مسؤولان اين سازمان معتقدند كه پيش از اين به‌عنوان نماينده‌ي ايران با عراقي‌ها قرارداد بسته‌اند؛ اما اعتقاد ما بر اين است كه قرارداد پيشين با مصوبه‌ي هيأت دولت تغيير كرده است و براساس مصوبه‌ي هيأت دولت، آژانس‌هاي استان ايلام نيز به اين كار مي‌توانند وارد شوند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان ايلام نيز پيش از اين، اجراي مصوبه‌ي هيأت دولت را به ديدار و توافق مسؤولان جهانگردي دو كشور ايران و عراق منوط كرده بود كه اكنون به گفته‌ي رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استان ايلام،‌ قراردادي به تأييد وزارتخانه‌هاي سياحه، خارجه و داخله‌ي عراق رسيده شده است.

علاوه بر فعاليت در تورهاي خروجي و زيارتي ايراني‌ها به عراق كه بسياري از آژانس‌ها، فعاليت آزاد در بخش زيارتي را از سال‌ها پيش درخواست داشته‌اند، در ورود مسافران نيز از اين كشورها همواره نابه‌ساماني‌هايي وجود داشته‌اند و هزاران مسافر عراقي، روزانه بدون هيچ نظمي به كشور وارد مي‌شوند كه گاهي نابه‌ساماني‌هايي را به‌وجود مي‌آورند كه اگر در بخش خروج مسافر به عراق براي فعاليت آژانس‌ها موانعي وجود دارند، در سامان‌دهي ورود اين مسافران به ايران، توجه بيشتري را مي‌توان نشان داد و از آژانس‌ها استفاده كرد تا درآمد منسجمي از اين بخش حاصل شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۹ تیر ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-03557
  • خبرنگار : 71021