رحيم‌مشايي: آيا جريان زندگي بشر امروز عاشقانه است؟ رايزن سفارت ايتاليا در ايران به‌دنبال جذب گردشگر بيشتر

نخستين گردهمايي همكاري‌هاي مشترك گردشگري ايران و ايتاليا در هتل لاله‌ي تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ روز گذشته در اين گردهمايي با بيان اين‌كه فهم مشترك از داشته‌هاي مشترك و متفاوت‌ ملت‌ها، جلوه‌هاي مختلفي از زيبايي‌ هستند، گفت: آينده از آن قلب‌هاي عاشقي است كه الفت و انس را توسعه مي‌دهند. پيروان عشق و انسانيت فرا گيرند و آن‌ها كه فقط به خود و منافع خود مي‌انديشند، در اقليت خواهند بود.

او با بيان اين‌كه داشته‌هاي مشترك ملت‌ها زندگي همه را زيباتر و غني‌تر مي‌كند، اظهار داشت: در آينده، قطب‌هاي قدرت نخواهند بود و جايي براي يك قطب تصميم‌ساز كه براي همه‌ي ملت‌ها تصميم‌گيري كند، وجود ندارند.

رحيم‌مشايي بيان كرد: افزايش پيروان مسيحي با توسعه‌ي جغرافيايي به هيچ وجه مورد رضايت پيامبران نخواهد بود، چراكه مسيح (ع) و حضرت محمد (ص) براي مأموريت‌هاي بزرگ خود در اين دو جامعه‌ي ديني بزرگ، توسعه‌ي قلمرو را كافي نمي‌دانستند.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: گمان باطلي است، به توسعه‌ي سرزمين بينديشيم، چراكه همه‌ي مكاتب الهي هدف از آفرينش انسان را كمال او در سايه‌ي عشق و آزادي مي‌دانند.

او با طرح اين پرسش كه آيا اكنون بشريت در دنيا آزاد است و از امنيت كافي برخوردار است و اين‌كه آيا جريان زندگي بشر امروز عاشقانه است؟ گفت:‌ اگر دم از مسيحيت مي‌زنيم و جهان مسيحيت از همبستگي مسيحيان سخن مي‌گويد، بايد بدانيم اگر اين همبستگي ميان خط كشي ميلياردي انسان‌ها باشد، به خطا رفته‌ايم.

وي همبستگي اسلام و مسحيت را در راستاي كمال انسان‌ها، محبت و صميمت آن‌ها مثمر ثمر دانست و بيان كرد: هر وسيله‌اي كه عامل انفكاك انسان‌ها از يكديگر باشد، مورد رضايت‌ خداوند و پيامبران او نيست.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه همبستگي اسلام و مسيحيت بايد فرصت‌ساز باشد، گفت: براي پيروان اسلام و مسيحيت كه پيامبران صلح و دوستي دارند، فرصت خوبي است كه تعاملات، صميميت‌ها و محبت‌ها را به‌ يكديگر نشان دهند.

رحيم‌مشايي با بيان اين‌كه زمانه‌ي تحميل دين‌ها گذشته است، ادامه داد: برگزاري همايش‌ها و گردهمايي مختلف ضرورت و عقلانيت بزرگي است. اين امر، نشان مي‌دهد كه ما به‌دنبال جريان آب هستيم.

وي با بيان‌ اين‌كه در مبارزه‌ي سد و آب، آب هميشه پيروز است، افزود: جامعه‌ي بشري امروز تشنه‌ي ديدن و شنيدن صداي يار است و بايد تلاش كنيم تا به بهانه‌ها و برگزاري گردهمايي‌هاي مختلف اين جوامع را سيراب كنيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين گردهمايي مونتي ـ رايزن سفارت ايتاليا در ايران ـ كه به نمايندگي از سفير اين كشور در جلسه حضور يافته بود، با ارايه‌ي گزارشي از توسعه‌ي گردشگري و اهميت جهانگردي در ايتاليا، گفت: همان‌گونه كه از بيانيه‌ي جهاني جهانگردي مشخص است، جريان جهانگردي از سال 1996 تا 2003 ميلادي از حدود 400 ميليون نفر به 800 ميليون نفر رسيده و ميزان رشدي برابر با چهار درصد داشته است.

وي ادامه داد: ميزان جهانگردي به ميزان سه ميليون نفر رشد داشته است كه براساس پيش‌بيني سازمان جهاني جهانگردي، در سال 2020 ميلادي شاهد جهانگردي يك ميليارد و ششصد ميليون نفر در جهان خواهيم بود.

او جهانگردي بين‌المللي را نشانه‌ي سرعت انتشار فرهنگ، هنر و تاريخ در جهان دانست و بيان كرد: در سال 2006 ميلادي در سطح بين‌المللي، ميزان درآمد صنعت گردشگري 584 ميليون دلار برابر با چهار درصد صادرات، بعد از سوخت، مواد غذايي و ... بوده است.

رايزن سفارت ايتاليا در ايران صنعت گردشگري را يكي از ابزارها براي مقابله با فقر ارزيابي و اظهار كرد: توريسم ايتاليا رشد عمده‌اي داشته است. ايتاليا به‌طور سنتي جزو كشورهايي است كه رشد گردشگري در آن همواره وجود داشته و اين توسعه‌يافتگي تأثير بسياري در اقتصاد و درآمد ناخالص آن داشته است.

وي به اشتغال سه ميليون نفر در صنعت گردشگري ايتاليا اشاره كرد و افزود: سهم درآمد ناخالص ملي ايتاليا از گردشگري پنج درصد است كه اين امر، همواره ايتاليا را به يكي از قطب‌هاي اساسي گردشگري تبديل كرده است.

او ادامه داد: در سال 2006 ميلادي ايتاليا با جذب 41 ميليون گردشگر، مقام پنجم را در جهان به خود اختصاص داد. عوامل مختلفي از جمله ميراث فرهنگي، جاذبه‌هاي فرهنگي، روش سالم زندگي، نوع پخت و پز، فرهنگ و سنت، آداب و رسوم ايتاليا در جذب گردشگران اثرگذار بوده‌اند.

وي با اشاره به علاقه‌مندي ايران براي توسعه‌ي همكاري‌هاي گردشگري خود با ايتاليا، اظهار داشت: تعداد جهانگردان ايراني براي ديدن ايتاليا همواره روبه رشد و فزوني است، چراكه امسال صدور ويزا براي ايرانيان 50 درصد رشد داشته و اين امر، نشان رشد درآمد ملي ايرانيان و ازسوي ديگر، علاقه‌مندي مردم به ايتاليا و فرهنگ كهن آن است.

مونتي با برشمردن فعاليت‌هاي سفارت ايتاليا در ايران، برگزاري كنسرت‌هاي كلاسيك در فرهنگسراهاي مختلف، تلاش براي رشد آموزش زبان ايتاليايي در دانشگاه‌هاي ايران، همكاري با بخش باستان‌شناسي، اجراي برنامه‌هاي مشترك درباره‌ي بازسازي آرامگاه كوروش و ارگ تاريخي بم و قرارداد دوجانبه براي بازسازي موزه‌ي ملي ايران را از جمله‌ي اين فعاليت‌ها دانست.

به گزارش ايسنا، محمدشريف ملك‌زاده ـ معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز در سخناني تلاش براي توسعه‌ي گردشگري جهاني را فلسفه‌ي وجودي سازمان جهاني جهانگردي دانست و گفت: همه‌ي ما در سراسر جهان، اين مأموريت را برعهده گرفته‌ايم تا نسبت به تحقق زيبايي‌ها و نتايج پرثمر گردشگري در سطح محلي، ملي، منطقه‌يي و بين‌المللي مسؤوليت‌پذير باشيم.

ملك‌زاده نگاه فني و تخصصي براي بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي نهفته در گردشگري سلامت، طبيعي، زيارتي، ورزشي و تفريحي را لازمه‌ي اصلي براي توسعه‌ي گردشگري دانست و بيان كرد: اشتغال‌زايي، توزيع عادلانه‌ي فرصت‌ها و درآمدها، نقش جوامع محلي، تحكيم دوستي‌ها و حفاظت از محيط زيست و توسعه‌ي صلح پايدار به‌خوبي قابل درك‌اند.

او با بيان اين‌كه ايران با در اختيار‌ داشتن فرهنگ، تاريخ و هنر بشري و آميختگي آن با هنر در صنايع دستي، حركت پرشتابي را در پاسداشت اين مواهب آغاز كرده است، اظهار داشت: گردشگري به‌عنوان حلقه‌ي مفقود‌ بين تاريخ و هنر به تحكيم دولت‌ها مي‌تواند كمك كند.

ملك‌زاده تأكيد كرد: ايران با داشته‌هاي غني تاريخي و فرهنگ بي‌نظير خود به‌عنوان يكي از مقاصد بزرگ گردشگري دنيا مي‌تواند به‌شمار آيد. به اين منظور، به‌ويژه در دولت نهم اقدامات چشمگيري را براي معرفي جاذبه‌هاي ايران و تسهيل ورود گردشگران در دستور كار خود قرار داده‌ايم.

وي راه‌اندازي ويزاي الكترونيكي را يكي از اقدامات براي جذب آسان و سريع گردشگران بين‌المللي دانست و اعلام كرد: تاكنون بيش از 300 هزار نفر از طريق ويزاي الكترونيكي براي ورود به ايران ويزا دريافت كرده‌اند.

او هم‌چنين تعريف يك‌هزار مسير گردشگري را در كشور از ديگر اقدامات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي پاسخگويي به نيازها و سلايق گردشگران دانست و اضافه كرد: با توجه به قرابت‌هاي نزديك فرهنگي و تاريخي ايران و ايتاليا از همه‌ي دست‌اندركاران خصوصي و دولتي اين كشور مي‌خواهيم تا با بررسي و رفع موانع و مشكلات، زمينه‌ي تبادل گردشگر را بين دو كشور فراهم كنند.

در ادامه‌ي اين گردهمايي، آلوانته ـ مسؤول تجاري ايران و ايتاليا ـ و پوينده ـ معاون اداره‌ي كل گردشگري خارجي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ سخنراني كردند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲ تیر ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-00552
  • خبرنگار :