مديرعامل بهينهسازي مصرف سوخت خبرداد: توزيع جداگانه نفتگاز معمولي و كمگوگرد در مجاري عرضه كمك 625هزارتوماني به ازاي توليد هر خودرو ديزلي
سامانه توزيع گازوييل كم گوگرد در حال راهاندازي است تا در تمام جايگاههاي توزيع فرآورده دو نوع نفتگاز توزيع شود؛ يكي نفتگاز معمولي و ديگري نفتگاز كم گوگرد (يورو 4). به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عباس كاظمي - مدير عامل شركت بهينهسازي مصرف سوخت - با بيان مطلب فوق ابراز اميدواري كرد كه سامانه توزيع گازوييل تا پايان سال اجرايي شود، چون تا آن زمان خودروهاي ديزلي توليد و به بازار وارد ميشوند. وي افزود: چون تراز ديزل (نفتگاز) ما منفي است و وزارت نفت مجبور است كه روزانه 8 ميليون ليتر گازوئيل وارد كند، ميتواند ديزل يورو 4 كه گوگرد آن كمتر از 50 ppm است را وارد كند كه كاملا سازگار با محيط زيست است و مسائل زيست محيطي ندارد و در خودروهاي سواري هم استفاده شود. او با بيان اين كه سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت نفت را ملزم كرده كه گوگرد را از 500 ppm به 50 ppm برساند، خاطرنشان كرد: در اين زمينه تا پايان سال 1390 اين اتفاق بايد رخ دهد و خوشبختانه در كليه پالايشگاههاي كشور، واحدهايي كه ديزل معمولي را به ديزل يورو 4 تبديل ميكنند، تعبيه و پيمانكاران آنها انتخاب شده كه در حال نصب هستند و با اين روند، قطعا در سال 1390 در داخل كشور، ديزل يورو 5 توليد خواهد شد. مديرعامل شركت بهينهسازي مصرف سوخت با اشاره به اينكه با طرحهاي پالايشي موجود تا سال 1390 استاندارد نفتگاز توليدي كشور مناسب ميشود، افزود: استاندارد قديمي به گونهاي بوده كه ديزلي كه از برجهاي تقطير بيرون ميآمد به طور مستقيم به واحدهاي مصرف راه مييافت، اما حال با استانداردهاي جديد زيست محيطي بايد كارخانههاي جديد ايجاد شوند كه پيمانكاران آنها انتخاب شدهاند. او تصريح كرد: ديزل ايران داراي انواع 7 هزار ppm گوگرد است كه به مصرف نيروگاه ميرسد و نوع ديگر ديزل 500 ppm گوگرد است كه درحمل و نقل شهرهاي بزرگ استفاده ميشود. حال براساس طرح بهينهسازي كيفيت سوخت ديزل و اجراي طرحهاي مرتبط در پالايشگاههاي نفتي قرار است گوگرد گازوييل به 50 ppm كاهش پيدا كند. وي با اشاره به اينكه امسال قرار است خودروهاي سواري ديزلي وارد كشور شوند، افزود: درحال حاضر از طريق پالايشگاهها فقط به ايستگاههاي شركت واحد، ديزل 500 ppm گوگرد تحويل داده ميشود و كل شهرهايي كه داراي پالايشگاه هستند مثل تبريز، اراك، اصفهان، شيراز، تهران و كرج، امكان تحويل ديزل 500 ppm گوگرد را دارند. كاظمي همچنين درباره 300 ميليون دلاري كه وزارت نفت بايد بابت خروج پيكان از خط توليد به شركت ايرانخودرو ميداد، گفت: در سال 1383براي خارج كردن خط پيكان 90 ميليون دلار كمك بلاعوض به ايران خودرو كرديم و 220 ميليون دلار هم ضمانت و بهره وام بود. همچنين با زامياد موافقتنامهاي امضا كردهايم كه خودروهاي نيسان توليدي آنها ديزلي باشد و به ازاي توليد هر خودرو 625 هزار تومان كمك ميكنيم. وي با بيان اين كه در حال حاضر ميزان توليد روزانه گازوئيل 80 ميليون ليتر است و براي رفع كمبود 8 ميليون ليتر در روز وارد ميشود، تاكيد كرد: متقاضي بايد از قيمت بالاي انرژي و روبه اتمام بودن آن خبر داشته باشد و بداند كه ارزش انرژي بيش از اينهاست. متاسفانه عرضه كننده انرژي را مجاني ميدهد و خودش هم در كنار متقاضيان مصرف زيادي ميكند. در اين رابطه يارانهها بايد هدفمند شوند و نبايد به يكباره حذف شود. او خاطرنشان كرد: گازسوز كردن خودروها به بهينهسازي مصرف سوخت ميانجامد، به طوريكه محيط زيست را كمتر آلوده ميكند. انتهاي پيام