رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گشايش نمايشگاه صنايع دستي: ما كندتر متوجه بازارهاي جهاني صنايع دستي شده‌ايم

نمايشگاه ملي صنايع دستي و هداياي ايران هم‌زمان با فرا رسيدن روز جهاني صنايع دستي در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تبريز با حضور معاون رييس‌جمهور و 25 نفر از سفراي کشورهاي اسلامي گشايش يافت.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آذربايجان شرقي، اين نمايشگاه تا 24 خردادماه در فضايي به مساحت 15 هزار مترمربع در پنج سالن شهريار، آذربايجان، سهند، پروين اعتصامي و اميرکبير در قالب گروه‌هاي کارگاه آموزشي، فروش و آثار برگزيده براي بازديد علاقه‌مندان برپاست.

مديرعامل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تبريز در آيين گشايش اين نمايشگاه سراسري، گفت: در 166 غرفه‌ي‌ اين نمايشگاه، هنرمندان با اجراي زنده و به‌نمايش گذاشتن مراحل توليد محصولات صنايع دستي، ضمن معرفي توليدات صنايع دستي استان خود، به‌ويژه رشته‌هاي اصيل و بومي، بازديدکنندگان را با هنر و خلاقيت ايراني آشنا مي‌کنند.

حبيب ماهوتي ادامه داد: نمايشگاه براي اجراي سياست‌هاي حمايتي و با هدف ايجاد بستري مناسب، امکان حضور هنرمندان، صنعت‌گران، اتحاديه و شرکت‌هاي تعاوني توليدکننده صنايع‌دستي را در 400 غرفه‌ي فروش فراهم کرده است.

به گفته‌ي او، در اين نمايشگاه 40 غرفه‌ي گردشگري و سرمايه‌گذاري از 10 استان با برپا کردن چادرهاي عشايري، زندگي بومي عشاير را به‌نمايش مي‌گذارند.

وي هفته‌ي صنايع دستي را فرصتي مغتنم براي نشان دادن هويت ملي بيان کرد و اظهار داشت: نمايشگاه ملي صنايع دستي اين فرصت را براي هنرمندان چيره‌دست اين عرصه فراهم مي کند.

او از مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درخواست کرد، با تصويب برگزاري اين نمايشگاه به‌صورت بين‌المللي در سال‌هاي آينده، زمينه‌ي رشد و بالندگي صنايع دستي و شناساندن آن‌را به جهانيان موجب شوند.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آيين گشايش نمايشگاه ملي صنايع دستي در تبريز، گفت: ما نسبت به بازارهاي جهاني صنايع دستي، ديرتر نگاه کرده و به‌مراتب کندتر متوجه اين بازارها شده‌ايم.

اسفنديار رحيم‌مشايي بيان كرد: اكنون برخوردار نبودن صنايع دستي کشور از پشتوانه و عقبه‌ي قوي بازارهاي جهاني و حتا داخلي، يکي از مشکلات مهم اين حوزه‌ي فرهنگي و هنري به‌شمار مي‌رود.

وي ادامه داد: براي حضور در بازارهاي خارجي و عرضه‌ي صنايع دستي کشور به جهانيان بايد برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري‌هاي مدون و مدرني در کشور جاري شوند که با روي کار آمدن دولت نهم، در اين زمينه‌ها گام‌هايي برداشته شده‌اند و اميدواريم در آينده به نتايج مثبت و شايسته‌اي منجر شود.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به نبود بازار مناسب و مطلوب داخلي براي فروش صنايع دستي، اظهار كرد: در اين زمينه و براي گسترش بازار فروش اين صنايع بي‌بديل بايد بازارهاي مستمر و ثابت براي عرضه‌ي اين کالاها در استان‌هاي کشور، به‌خصوص مناطقي که در اين رشته‌ها سرآمد هستند، به‌وجود آيند.

وي ارتقاي کيفيت صنايع دستي توليدي را در کشور از جمله عوامل حضور مؤثر در بازارهاي خارجي و رقابت با ديگر کشورها ارزيابي کرد و يادآور شد: هرچند هزينه‌هاي توليد در کشور بالاست، اما اين امر نبايد عاملي براي کاهش کيفيت محصولات توليدشده باشد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: ما بايد در اين ارتباط تلاش کنيم، هزينه‌هاي توليد را با اعمال برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و اصولي کاهش دهيم تا زمينه‌هاي حمايتي از صنايع دستي کشور براي فعالان اين بخش مهم فراهم شود.

او صنايع دستي ايران را آميخته‌اي از تمام ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي انسان‌ها دانست و افزود: ما انديشه‌هاي تيز و عميقي را در صنايع دستي کشور مبتني بر آرمان‌ها و ارزش‌هاي اصيل انساني و اسلامي، هم‌چون ايمان، توحيد، شور و شوق، جوشش و نشاط، حرکت و آرامش مشاهده مي‌کنيم.

وي با بيان اين‌که صنايع دستي ايران محصول علم هنرمندان اين ديار است، گفت: مسايل علمي مانند هندسه و محاسبات خودجوش و دروني رياضي در آثار بي‌بديل و ارزشمند هنرمندان عرصه‌ي صنايع دستي به‌خوبي قابل لمس و مشاهده است. به واقع، مي‌توان ادعا کرد كه توليد يک صنعت دستي مانند سرودن يک غزل و مثنوي زيبا و دلنشين است.

رحيم‌مشايي اهميت و جايگاه مهم و اساسي برگزاري نمايشگاه ملي صنايع دستي را در تبريز مورد تأکيد قرار داد و اضافه كرد: اين نمايشگاه مجموعه‌اي از زيبايي‌ها و جلوه‌هاي عشق مردم ايران است، البته تمام توانمندي‌هاي کشور نمي‌تواند باشد. اين نمايشگاه در حقيقت، پاس‌داشت فرهنگ و هويت ايران اسلامي و به‌نوعي همايش شکوه و عظمت ملت ايران است.

افتتاح جشنواره‌ي فيلم و عکس از ديگر برنامه‌هاي جنبي اين نمايشگاه است که در آن، 54 قطعه عکس و 80 حلقه فيلم مستند درباره‌ي صنايع دستي در طول برگزاري نمايشگاه نمايش داده مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8703-09000
  • خبرنگار : 71021